Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DHF329E | PERIODONTOLOGY I | 5 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHİR GÜNDAY |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Periodontal histolojinin teorik ve pratik temel eğitiminin verilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Periodontolojinin prensipleri; periodontolojiye giriş; periodonsiyuma genel bakış ve terminolojisi; dişeti morfolojisi ve histolojisi; periodontal ligamentin morfolojisi ve histolojisi; sement morfolojisi ve histolojisi; alveoler kemik morfolojisi ve histolojisi; periodonsiyum embriyolojisi; dentogingival birleşim; dentogingival ünitenin koruyucu mekanizmaları; salya; salya, DOS ve periodontal hastalıkların biyokimyası; dişler üzerinde biriken eklentiler; materia alba, pelikıl dental plak, diştaşı ve boyalar; periodontal dokuların immünolojisi; enflamasyona katılan hücreler, mediatörler; aşırı duyarlılık reaksiyonları; periodontal hastalığın patogenezi; periodontal hastalık patogenezinde bakteriyel etkenlerin rolü; periodontal patogenezde mekanizmalar; periodontal patogenezde konak cevabı ve mekanizmalar; periodontal hastalığın etyolojisi; predispozan faktörler; oklüzyon ve oklüzal travma; sistemik faktörler; periodontal anamnez; periodontal muayeneler ve kayıtlar; periodontal intraoral muayene; periodontal ekstraoral muayene; periodontal radyografik değerlendirme; prognoz ve etkileyen faktörler; periodontal hastalıkların epidemiyolojisi; periodontal hastalıklara genel bakış |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) 1. Sağlıklı ve hastalıklı dişetinin histolojik, anatomik, biyokimyasal ve klinik özelliklerini bilir, periodontal hastalık patogenez basamaklarını bilir. Muayene (teorik) (explain) 2. Periodontal dokuların savunma mekanizmalarını kavrar (analyze) 3. Konak faktörlerinin periodontal sağlık ve hastalık durumundaki önemini kavrar (analyze) 4. Periodontal hastalıkların etyolojik faktörlerini inceler (diş taşı, plak tespiti ve sekonder faktörler) (analyze) 5. Mikrobiyal dental plak ve konak cevabı arasındaki etkileşimleri bilir (analyze) 6. Periodontal dokuların immünolojisini ayırt eder (analyze) 7. Periodontal hastalık patogenezini ve patogenez basamaklarını ayırt eder (analyze) 8. Periodontal muayene yöntemlerini uygular (periodontal kayıtların tutulması, periodontal sond kullanımı) (apply) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kitap okuma | Dişetinin Morfolojisi ve Histolojisi Periodontal Ligament | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Kitap okuma | Sement, Alveol Kemiği Yaşlanma ve Periodonsiyum | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Kitap okuma | Periodontal Hastalıkların Sınıflandırması Periodontal Hastalık Epidemiyolojisi (İndeksler dahil) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Kitap okuma | Mikrobiyal Dental Plak ve Diğer Predispozan Faktörler Periodontal Hastalık Mikrobiyolojisi ve Virülans Faktörleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Kitap okuma | İmmünite ve İnflamasyon | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Kitap okuma | Periodontal Hastalıkta Konak-Mikrop Etkileşimi Dişeti Savunma Mekanizmaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Kitap okuma | Gingival İnflamasyon ve Gingivitis (Klinik özellikleri dahil) Dişeti Büyümeleri Akut Gingival Hastalıklar ve Tedavileri Çocukluk Dönemindeki Dişeti Hastalıkları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Plak Kontrol Yöntemleri ve Hasta Motivasyonu Periodontal Sağlık Dişeti Hastalıkları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Kitap okuma | Periodontal Cep Alveoler Kemik Yıkım Paternleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Kitap okuma | Periodontitis (Evre/Kapsam/Derece) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Kitap okuma | Diagnoz/Prognoz/Tedavi Planı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Kitap okuma | Periodontal Aletler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Kitap okuma | Cerrahi Olmayan Periodontal Tedavi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Kitap okuma | Antiinfektif Tedavi Konak Modülasyonu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
1- Newman MG, Takei HH, Carranza FA, Eds. Carranza’s Clinical Periodontology. 12th Ed., USA: W.B. Saunders Company, 2014. 2- Lindhe, Jan. Clinical periodontology and implant dentistry Blackwell Munksgaard Oxford ;Ames, 2015 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can use theoretical information supported by textbooks, practice tools and other resources that contain basic and current information in the field of dentistry.
|
5 | |||||
2 |
Can interpret theoretical knowledge on basic medical sciences.
|
5 | |||||
3 |
Use the information needed to diagnose and plan treatment for diseases of the mouth and surrounding tissues.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can relate the basic medical science knowledge gained to the systemic condition of the clinical patient.
|
5 | |||||
2 |
Accesses up-to-date and reliable information using appropriate tools and equipment, and interprets this information with a critical and analytical perspective.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses and develops the acquired theoretical and practical knowledge specific to the field of dentistry.
|
5 | |||||
2 |
Can interpret the knowledge acquired in basic and clinical sciences according to normal and pathological conditions encountered in dental practice.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she uses the knowledge he/she has in the field of dentistry, synthesizes and evaluates interdisciplinary information and produces solutions to problems.
|
4 | |||||
2 |
The field of dentistry uses relevant technologies and computer programs and adapts them to professional practices.
|
5 | |||||
3 |
Performs radiographic examination procedures using medical and dental anamnesis, clinical and diagnostic appropriate radiographs, and creates a diagnosis, treatment and follow-up plan.
|
5 | |||||
4 |
Organizes basic care services on oral health protection and treatment for individuals, families and society, educates patients on this issue and takes part in projects related to these issues when necessary.
|
5 | |||||
5 |
Be able to perform practices to prevent cross-infection by protecting against physical, chemical and microbiological contamination during clinical applications.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It develops basic management, leadership and responsibility skills in individual and team work.
|
5 | |||||
2 |
Plans and implements a study independently with the knowledge he has in the field of dentistry
|
5 | |||||
3 |
Takes part in interdisciplinary collaboration and teamwork in the field of health when necessary, within the limits of his/her own knowledge and skills.
|
5 | |||||
4 |
Takes part individually and as a team member in performing emergency procedures related to the field of dentistry and providing the treatments that the patient needs, and solves unforeseen and complex problems.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It applies the principle of lifelong learning. It provides learning needs and learning resources on topics such as continuing education, communication, health informatics management related to the field of dentistry.
|
4 | |||||
2 |
Evaluates changes in professional practices with a critical approach by following evidence-based practices.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Supports the development of dental health policy in order to further advance dental practices; participates in national and international studies and shares its own observations, experiences and research.
|
5 | |||||
2 |
Develops oral and written communication skills by using a foreign language at least at the B1 general level of the European language portfolio.
|
5 | |||||
3 |
During dental practice, they develop effective communication skills with patients, their relatives, other healthcare personnel and colleagues involved in the treatment of patients, regardless of age, gender, social and cultural differences, and plan the most appropriate treatment for the patient within the framework of social, scientific and ethical values and use the data they collect regarding these treatments.
|
5 | |||||
4 |
Uses advanced information and communication technologies along with computer software at the level required by the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interprets the information he/she has on practice management, training of assistant personnel, effective working order, methods of protection from occupational diseases, environmental protection, work safety, quality management and processes and makes the necessary arrangements regarding these issues.
|
4 | |||||
2 |
Provides solutions related to the field of Dentistry, solves problems by taking responsibility, evaluates the results obtained and has sufficient experience to perform clinical applications.
|
5 | |||||
3 |
It values preventive health services in protecting individual and public health.
|
5 | |||||
4 |
He/she can relate the information he/she has about disease prevention, early diagnosis, and prevention of excessive and unnecessary treatment.
|
5 | |||||
5 |
Develops exemplary behaviors for society with attitudes and behaviors that are in line with social, scientific, cultural and ethical values.
|
5 | |||||
6 |
Organizes the treatment of patients requiring special care or with systemic diseases under appropriate conditions.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 12 | 4 | 48 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 30 | 0 | 101 |
Genel Toplam | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |