Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DHF334E | PEDIATRIC DENTISTRY I | 6 | 2 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHİR GÜNDAY |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, öğrencilere, çocuk diş hekimliği ile ilgili temel bilgileri öğreterek, öğrencilerin çocuk hastalarda karşılaşılan dental hastalıklar ve tedavi yöntemleri hakkında bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: | Bu dersin içeriği, süt dişlerinin özellikleri, çocuk diş hekimliğinde kullanılan dental materyaller, süt dişlerinde restoratif ve endodontik tedaviler konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Çocuk diş hekimliği ile ilişkili kavramları açıklar. Çocuk diş hekimliği uygulamalarını analiz eder. Diş gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. Diş çürüğünü ve özelliklerini tanımlar. Çocuklarda restoratif ve endodontik tedaviler tanımlar, çocuk hastada hangi tedaviyi uygulayacağını seçer. Çocuk diş hekimliğinde kullanılan materyalleri isimlendirir. Malzemeleri kullanım alanına göre sınıflandırır. Hastaların fiziksel muayenesi, tıbbi durumların semptom ve işaretlerinin tanımlanıp değerlendirilmesi, uygun teşhis ve laboratuvar çalışmalarının seçilip analiz edilmesi, koruyucu hekimlik yöntemleri ve ilgili tedavi yöntemleri gibi klinik konularda bilgi sahibidir, etik yaklaşım sergiler. Diş çürüğü teşhisini ve ayrımını yapar. Diş gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. Süt dişlerinde kavite prensiplerini tanımlar. Süt ve sürekli dişlerin özelliklerini tanımlar. Çocuk hasta davranışlarını ve muayenesini öğrenir Süt dişi pulpa hastalıkları ve tedavi uygulamalarını bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Litaratür okuma | Çocuk diş hekimliğinin tanımı ve ders içeriği | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Litaratür okuma | Diş gelişimi ve sürme teorileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Litaratür okuma | Süt ve sürekli dişlerinin özellikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Litaratür okuma | Anamnez ve muayene | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Litaratür okuma | Diş çürüğü/çürük riski/ Çürük tespit yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Litaratür okuma | Erken çocukluk çağı çürükleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Litaratür okuma | Çocuk hastada davranış yönlendirmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Litaratür okuma | Çocuk diş hekimliğinde kullanılan materyaller ve malzemeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Litaratür okuma | Sistemik ve lokal fluor uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Litaratür okuma | Fissür örtücüler ve koruyucu rezin restorasyonlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Litaratür okuma | Süt dişlerinde restoratif tedaviler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Litaratür okuma | Süt dişlerinde endodontik tedaviler I | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Litaratür okuma | Süt dişlerinde endodontik tedaviler II | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Litaratür okuma | Genel ders tekrarı vaka tartışması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
McDonald, R.E. Avery, D.R. Dean, J.A. (2004). Dentistry for the Child and Adolescent. Eighth Edition, Mosby Co. Pinkham, J. R. Casamassimo, P. S. McTique, D. J. Fields, H. W. Nowak, A. J. (2009). Çocuk Diş Hekimliği. Ankara: Atlas Kitapçılık |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can use theoretical information supported by textbooks, practice tools and other resources that contain basic and current information in the field of dentistry.
|
5 | |||||
2 |
Can interpret theoretical knowledge on basic medical sciences.
|
5 | |||||
3 |
Use the information needed to diagnose and plan treatment for diseases of the mouth and surrounding tissues.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can relate the basic medical science knowledge gained to the systemic condition of the clinical patient.
|
4 | |||||
2 |
Accesses up-to-date and reliable information using appropriate tools and equipment, and interprets this information with a critical and analytical perspective.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses and develops the acquired theoretical and practical knowledge specific to the field of dentistry.
|
5 | |||||
2 |
Can interpret the knowledge acquired in basic and clinical sciences according to normal and pathological conditions encountered in dental practice.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she uses the knowledge he/she has in the field of dentistry, synthesizes and evaluates interdisciplinary information and produces solutions to problems.
|
5 | |||||
2 |
The field of dentistry uses relevant technologies and computer programs and adapts them to professional practices.
|
5 | |||||
3 |
Performs radiographic examination procedures using medical and dental anamnesis, clinical and diagnostic appropriate radiographs, and creates a diagnosis, treatment and follow-up plan.
|
5 | |||||
4 |
Organizes basic care services on oral health protection and treatment for individuals, families and society, educates patients on this issue and takes part in projects related to these issues when necessary.
|
5 | |||||
5 |
Be able to perform practices to prevent cross-infection by protecting against physical, chemical and microbiological contamination during clinical applications.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It develops basic management, leadership and responsibility skills in individual and team work.
|
4 | |||||
2 |
Plans and implements a study independently with the knowledge he has in the field of dentistry
|
5 | |||||
3 |
Takes part in interdisciplinary collaboration and teamwork in the field of health when necessary, within the limits of his/her own knowledge and skills.
|
5 | |||||
4 |
Takes part individually and as a team member in performing emergency procedures related to the field of dentistry and providing the treatments that the patient needs, and solves unforeseen and complex problems.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It applies the principle of lifelong learning. It provides learning needs and learning resources on topics such as continuing education, communication, health informatics management related to the field of dentistry.
|
5 | |||||
2 |
Evaluates changes in professional practices with a critical approach by following evidence-based practices.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Supports the development of dental health policy in order to further advance dental practices; participates in national and international studies and shares its own observations, experiences and research.
|
5 | |||||
2 |
Develops oral and written communication skills by using a foreign language at least at the B1 general level of the European language portfolio.
|
5 | |||||
3 |
During dental practice, they develop effective communication skills with patients, their relatives, other healthcare personnel and colleagues involved in the treatment of patients, regardless of age, gender, social and cultural differences, and plan the most appropriate treatment for the patient within the framework of social, scientific and ethical values and use the data they collect regarding these treatments.
|
5 | |||||
4 |
Uses advanced information and communication technologies along with computer software at the level required by the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interprets the information he/she has on practice management, training of assistant personnel, effective working order, methods of protection from occupational diseases, environmental protection, work safety, quality management and processes and makes the necessary arrangements regarding these issues.
|
4 | |||||
2 |
Provides solutions related to the field of Dentistry, solves problems by taking responsibility, evaluates the results obtained and has sufficient experience to perform clinical applications.
|
5 | |||||
3 |
It values preventive health services in protecting individual and public health.
|
5 | |||||
4 |
He/she can relate the information he/she has about disease prevention, early diagnosis, and prevention of excessive and unnecessary treatment.
|
5 | |||||
5 |
Develops exemplary behaviors for society with attitudes and behaviors that are in line with social, scientific, cultural and ethical values.
|
5 | |||||
6 |
Organizes the treatment of patients requiring special care or with systemic diseases under appropriate conditions.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 15 | 2 | 30 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 14 | 1 | 14 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 66 | 0 | 101 |
Genel Toplam | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |