Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DHF423E | ORAL AND MAXILLOFACIAL SURGERY II | 7 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHİR GÜNDAY |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, baş-boyun bölgesinin temel hastalıklarını ve patojen oluşumlarını tanımlayarak bunların teşhisi ve tedavi yöntemleri hususunda öğrencilerin bu temel bilgileri kullanarak bu vakalarda ilgili çözümleri saptamaları ve önlemleri almalarında katkıda bulunmaktır. |
İçerik: | Bu dersin içeriği, maksiller enfeksiyonları, odontojen-nonodontojen kistler ve odontojen tümörleri, tükürük bezi hastalıklarını, maksiller sinüs hastalıklarını, pereprotetik cerrahiyi, çene kemiklerindeki osteonekroz sebeplerini, apikal rezeksiyon tekniğini, reimplantasyon yöntemlerini, distraksiyon osteogenezini, oral implantoloji uygulamalarını ve maksiller sinüs tabanını kaldırma yöntemlerini kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Öğrenciler maksillofasiyal enfeksiyonlar hakkında bilgi sahibi olarak bu enfeksiyonların yayılma yollarını yorumlar. Öğrenciler baş-boyun bölgesinin odontojen-nonodontojen kistleri ve tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. Öğrenciler odontojen tümörler ve tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. Öğrenciler tükürük bezleri hastalıkları ve bunlarla ilgili sendromların tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. Öğrenciler maksiller sinüs hastalıklarının tanı ve tedavisi hakkında bilgi sahibi olup açıklar. Öğrenciler protez öncesi cerrahi işlemleri kapsayan preprotetik cerrahi işlemler hakkında bilgi sahibi olur ve bu tedavi yöntemlerini yapabilir. Öğrenciler çene kemiğinin ostemiyelitine ve nekrozuna neden olan faktörler hakkında bilgi sahibi olur ve açıklar. Öğrencileri, apikal rezeksiyon endikasyonları, kontraendikasyonları ve uygulama tekniği hakkında yeterli bilgiye sahip olup açıklar. Öğrenciler reimplantasyon koşulları ve şartları hakkında bilgi sahibi olur ve açıklar. Öğrenciler distraksiyon osteogenezi hakkında bilgi sahibi olur. Öğrenciler oral implantoloji uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve bu uygulamalarda dikkat edilmesi gereken kuralları bilir. Öğrenciler maksiller sinüs tabanı kaldırma işlemi yöntemlerini bilir ve bu uygulamalarda dikkat edilmesi gereken kuralları bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Maksillofasiyal enfeksiyonlar ve yayılma yolları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Baş-boyun bölgesinin odontojen-nonodontojen kistleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Odontojen tümörler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Tükürük bezi hastalıkları ve ilgili sendromları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Maksiller sinüs hastalıkları, tanı ve tedavisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Preprotetik cerrahi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Çene kemiklerinde osteomiyelit-osteonekroz-osteoradyonekroz, MRONJ, BRONJ, tüberküloz | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Apikal rezeksiyon | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Reimplantasyon | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Distraksiyon osteogenezi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Oral İmplantoloji- 1. Bölüm | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Oral İmplantoloji- 2. Bölüm | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Oral İmplantoloji- 3. Bölüm | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Maksiller sinüs tabanını kaldırma işlemi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ağız, Diş ve Çene Hastalıkları ve Cerrahisi - Prof. Dr. Mustafa Türker ve Prof. Dr. Şule Yücetaş Diş Hekimliği Cerrahisi – Prof.Dr. Tülin Özbayrak Peterson’s Principles of Oral and Maxillofacial Surgery - Michael Miloro, G. E. Ghali, Peter E. Larsen, Peter Waite |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can use theoretical information supported by textbooks, practice tools and other resources that contain basic and current information in the field of dentistry.
|
5 | |||||
2 |
Can interpret theoretical knowledge on basic medical sciences.
|
5 | |||||
3 |
Use the information needed to diagnose and plan treatment for diseases of the mouth and surrounding tissues.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can relate the basic medical science knowledge gained to the systemic condition of the clinical patient.
|
5 | |||||
2 |
Accesses up-to-date and reliable information using appropriate tools and equipment, and interprets this information with a critical and analytical perspective.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses and develops the acquired theoretical and practical knowledge specific to the field of dentistry.
|
4 | |||||
2 |
Can interpret the knowledge acquired in basic and clinical sciences according to normal and pathological conditions encountered in dental practice.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she uses the knowledge he/she has in the field of dentistry, synthesizes and evaluates interdisciplinary information and produces solutions to problems.
|
3 | |||||
2 |
The field of dentistry uses relevant technologies and computer programs and adapts them to professional practices.
|
4 | |||||
3 |
Performs radiographic examination procedures using medical and dental anamnesis, clinical and diagnostic appropriate radiographs, and creates a diagnosis, treatment and follow-up plan.
|
4 | |||||
4 |
Organizes basic care services on oral health protection and treatment for individuals, families and society, educates patients on this issue and takes part in projects related to these issues when necessary.
|
5 | |||||
5 |
Be able to perform practices to prevent cross-infection by protecting against physical, chemical and microbiological contamination during clinical applications.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It develops basic management, leadership and responsibility skills in individual and team work.
|
5 | |||||
2 |
Plans and implements a study independently with the knowledge he has in the field of dentistry
|
4 | |||||
3 |
Takes part in interdisciplinary collaboration and teamwork in the field of health when necessary, within the limits of his/her own knowledge and skills.
|
4 | |||||
4 |
Takes part individually and as a team member in performing emergency procedures related to the field of dentistry and providing the treatments that the patient needs, and solves unforeseen and complex problems.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It applies the principle of lifelong learning. It provides learning needs and learning resources on topics such as continuing education, communication, health informatics management related to the field of dentistry.
|
4 | |||||
2 |
Evaluates changes in professional practices with a critical approach by following evidence-based practices.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Supports the development of dental health policy in order to further advance dental practices; participates in national and international studies and shares its own observations, experiences and research.
|
5 | |||||
2 |
Develops oral and written communication skills by using a foreign language at least at the B1 general level of the European language portfolio.
|
5 | |||||
3 |
During dental practice, they develop effective communication skills with patients, their relatives, other healthcare personnel and colleagues involved in the treatment of patients, regardless of age, gender, social and cultural differences, and plan the most appropriate treatment for the patient within the framework of social, scientific and ethical values and use the data they collect regarding these treatments.
|
5 | |||||
4 |
Uses advanced information and communication technologies along with computer software at the level required by the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interprets the information he/she has on practice management, training of assistant personnel, effective working order, methods of protection from occupational diseases, environmental protection, work safety, quality management and processes and makes the necessary arrangements regarding these issues.
|
4 | |||||
2 |
Provides solutions related to the field of Dentistry, solves problems by taking responsibility, evaluates the results obtained and has sufficient experience to perform clinical applications.
|
4 | |||||
3 |
It values preventive health services in protecting individual and public health.
|
5 | |||||
4 |
He/she can relate the information he/she has about disease prevention, early diagnosis, and prevention of excessive and unnecessary treatment.
|
5 | |||||
5 |
Develops exemplary behaviors for society with attitudes and behaviors that are in line with social, scientific, cultural and ethical values.
|
5 | |||||
6 |
Organizes the treatment of patients requiring special care or with systemic diseases under appropriate conditions.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 29 | 0 | 56 |
Genel Toplam | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |