Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SBE511 | TEZ-II | 7 | 0 | 0 | 30 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Alandaki problem ve zorlukları lisans ve yüksek lisans eğitimlerinde edinilen sistematik teori ve araştırma yöntemlerini uygulayarak, tanımlama ve açıklama konusundaki yeteneklerini geliştirme ve gösterme olanağına ve master programının sonunda uzmanlık gerektiren görevleri bağımsız olarak sürdürmeye ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Tez çalışması aşamaları; ilgilenilen konunun tanımlanması ve konuya alışma şeklinde nitelenebilecek inceleme aşaması, data toplama ve işleme ve tez konusunun haklı çıkarılması, sınırlılıkları tanımlama, çözülecek problem(ler) ya da elde edilmesi beklenen gelişme(ler), toplanan bilginin neyi gösterdiği, tezin genel amaçları doğrultusunda bu bilginin neyle ilgili olduğunun dikkate alındığı planlama aşaması, tez konusuyla ilgili olduğu görülen teorik çerçevenin sunumunu, data toplama ve teoriyi tezin konusuyla bağlantılı hale getirmeye yönelik prosedürler, tezin gelişmesi ve uygulanması için kullanılacak yöntem ve teknikler, tezi geliştirme işlemlerinin plan ve gelişme süreçlerinin değerlendirilip gözetilmesinin de dikkate alınarak sürdürüldüğü uygulama aşaması, düşünme ve sonuç çıkarmayı içeren değerlendirme aşaması, tezin yazıldığı, düzeltildiği, sunulduğu ve savunulduğu yayın aşaması. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Uzmanlık için gereken teorik ve olgusal bilgiyi sistematik olarak entegre eder. |
Çalışma alanının diğer disiplinlerle içine girdiği disiplinlerarası etkileşimi kavrar. |
Teori ve yöntemlerde bilimsel sorunları açıklar. |
İlgili literatürü tez çalışmasıyla ilişkilendirir. |
Sorunları formüle ederek ileri düzeydeki görevleri belirlenen zaman içinde uygular. |
Tez sonuçlarını yazılı, sözlü ve görsel tekniklerini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | İnceleme aşaması | Anlatım |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | İnceleme aşaması | Anlatım |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | İnceleme aşaması | Anlatım |
4 | Literatür tarama | Planlama aşaması | Anlatım |
5 | Literatür tarama | Planlama aşaması | Anlatım |
6 | Literatür tarama | Rapor sunma ve/veya bölüm içi seminer verme, yorum alma ve inceleme aşamasını gözden geçirme | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür tarama | Planlama aşaması | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Planlama aşaması | Anlatım |
10 | Literatür tarama | Uygulama aşaması | Anlatım |
11 | Literatür tarama | Uygulama aşaması | Anlatım |
12 | Literatür tarama | Değerlendirme aşaması | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür tarama | Değerlendirme aşaması | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür tarama | Yayın aşaması: Yazma ve düzeltme | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür tarama | Yayın aşaması: Tez bitimi ve sunumu | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Martin F. and Clark J.G.(2003) Introduction to Audiology, Allyn&Bacon. |
Katz J.(2002) Handbook of Clinical Audiology, Lippincott Williams&Wilkins. |
Roeser RJ, Valente M, Hosford-Dunn, H.(2000) Audiology Diagnosis, Thieme. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Based on engineering undergraduate level qualifications, they can develop their knowledge in Aeronautical Engineering or a different field at the level of expertise
|
||||||
2 |
Be able to comprehend the interdisciplinary interaction related to the field of Aeronautical Engineering.
|
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can use the theoretical and applied knowledge at the level of expertise gained in the field of Aeronautical Engineering.
|
||||||
2 |
Interpret and create new knowledge by integrating the knowledge gained in the field of Aeronautical Engineering with the knowledge from different disciplines
|
||||||
3 |
Will be able to solve the problems encountered in the field of Aeronautical Engineering by using research methods.
|
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can independently carry out a work that requires expertise in the field of Aeronautical Engineering.
|
||||||
2 |
Can develop new strategic approaches for the solution of complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Aeronautical Engineering and produce solutions by taking responsibility.
|
||||||
3 |
Can lead in environments that require solving problems related to Aeronautical Engineering.
|
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Completes and applies distribution information using limited or incomplete data; It integrates knowledge from different disciplines.
|
||||||
2 |
Constructs engineering problems, develops methods to solve them, and applies innovative methods in solutions.
|
||||||
3 |
Develops new and/or original ideas and methods; Develops innovative solutions in system, part or process designs.
|
||||||
4 |
Designs and implements analytical, modeling and experimental based research; Analyzes and interprets complex situations encountered in this process.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Provides leadership in multidisciplinary teams, develops solution approaches in complex situations and takes responsibility.
|
||||||
2 |
By conducting scientific research in the field of engineering, the student reaches knowledge in depth and breadth, evaluates, interprets and applies the knowledge.
|
||||||
3 |
Completes and applies knowledge using scientific methods using limited or incomplete data; Integrates knowledge from different disciplines.
|
||||||
4 |
Constructs engineering problems, develops methods to solve them, and applies innovative methods in solutions.
|
||||||
5 |
Develops new and/or original ideas and methods; Develops innovative solutions in system, part or process designs.
|
||||||
6 |
Designs and implements analytical, modeling and experimental based research; Analyzes and interprets complex situations encountered in this process.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to critically evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Aeronautical Engineering and direct their learning.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can systematically convey the current developments in the field of Aeronautical Engineering and their own studies to groups in and outside the field, in written, verbal and visual formats, by supporting them with quantitative and qualitative data.
|
||||||
2 |
Can take action to critically examine social relations and the norms that guide these relations, develop them and change them when necessary.
|
||||||
3 |
Can communicate verbally and in writing using a foreign language at least at the B2 General Level of the European Language Portfolio.
|
||||||
4 |
Can use information and communication technologies at an advanced level along with computer software at the level required by the field.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to control and teach these values by taking into account social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the data related to the field of Aeronautical Engineering.
|
||||||
2 |
To be able to develop strategy, policy and implementation plans in the field of Aeronautical Engineering and evaluate the obtained results within the framework of quality processes.
|
||||||
3 |
Can use the knowledge, problem solving and/or application skills they have internalized in the field of Aeronautical Engineering in interdisciplinary studies.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 6 | 84 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 14 | 40 | 560 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 120 | 120 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 30 | 0 | 767 |
Genel Toplam | 767 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 30,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 30,0 |