Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY208 | BESLENME BİYOKİMYASI II | 4 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Biyokimyada beslenme ile ilgili temel konular ve metabolizması, insanlarda besin ve enerji gereksinimleri, önerilen günlük besinsel harcama payları, temel enerji kaynakları (yağlar, karbohidratlar, proteinler), iyi beslenme durumunda metabolizma (karaciğerde, yağ dokusunda, iskelet kasında, beyinde), açlıkta metabolizma (karaciğerde, yağ dokusunda, iskelet kasında, beyinde), vitamin ve minerallerin biyomedikal önemi, beslenme ve koroner arter hastalığı, kanser, obezite gibi bazı hastalıklar arasındaki ilişki, beslenme bozukluklarında biyokimyasal parametrelerdeki değişiklikler bunların biribirleri ile olan ilişkilerine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Lipid sindirimi, emilimi ve metabolik yolları, nükleik asitlerin metabolizması ve önemi, su ve mineraller ve önemi, açlık ve tokluk mekanizması, sinyal iletimi, hormonların genel özellikleri, gproteinleri, tirozin kinaz temelli sinyal iletimi, hipofiz, hipotalamus, tiroid bezi, böbrek üstü bezi, pankreas ve gonad hormonları ve metabolik fonksiyonları, diğer dokulardan salınan hormonlar ve bu hormonların metabolik fonksiyonları, enzim sentezinin genetik kontrolü, enzim aktivitesinin regülasyonu, metabolizmanın enzimatik regülasyonu, metabolik yolların regülasyonu |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Hormonların ve nörotransmitterlerin sentezindeki besin maddeleri ile metabolik disfonksiyon üzerindeki etkileri ilişkilendirir. |
Enzimlerin biyolojik yaşamdaki önemini tartışır. |
Lipidlerin metabolik yollarını açıklar. |
Enzimleri sınıflandırır. |
Açlık-Tokluk metabolizmasını açıklar. |
Nükleik asitlerin metabolizmasını açıklar. |
Su ve minerallerin beslenme biyokimyasındaki önemini açıklar. |
21. YY günlük hayatında biyokimyanın önemini açıklar. |
Metabolizma bilgileri ile hastalıkların nedenleri ve etkilerini ilişkilendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Karbohidrat Metabolizmasına Giriş | anlatım, Tartışma |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Pentoz Fosfat Yolağı | anlatım, Tartışma |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Glikojen metabolizması, Glikojen yapısı, glukoz homeostasizi, glikojen depolanması | anlatım, Tartışma |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Glikoneogenez, glikojenoliz, krebs siklusu | anlatım, Tartışma |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Lipid Metabolizması: Lipidlerin yapısı, absorbsiyonu, dağılımları, kaabolizmaları, ketogenez | anlatım, Tartışma |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Lipid Metabolizması: izoprenoid lipidler, steroidler ve karatenoidler, Kolesterol ve sterol metabolizması ve kontrolü | anlatım, Tartışma |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Tekrar | anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Nükleik asitler-1 | anlatım, Tartışma |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Nükleik asitler-2 | anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Vitaminler | anlatım, Tartışma |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Mineraller | anlatım, Tartışma |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Metabolik Integrasyon | anlatım, Tartışma |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Alkol ve Metabolizması | anlatım, Tartışma |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Açlık ve tokluk metabolizması | anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Konukoğlu, D. (2018). Temel ve Klinik Biyokimya : Sağlık Hizmetleri Fakültesi ve Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları için. Nobel Tıp Kitapevi. |
Aksoy, M. (2014). Beslenme Biyokimyası, 4. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi |
Gürdöl, F.,(2018). Beslenme Biyokimyası, 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri. |
Cox, Nelson (2018) Lehninger Biochemistry |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of Nutrition and Dietetic practice.
|
5 | |||||
2 |
Define current knowledge and practices in Nutrition and Dietetics.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Asses general health problems related to nutrition.
|
3 | |||||
2 |
Explain the Nutrition and Dietetic practices by using knowledge in this field.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
|
1 | |||||
2 |
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the information about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
|
3 | |||||
2 |
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
|
0 | |||||
2 |
Respond to clients' health, social and environmental problems.
|
0 | |||||
3 |
Evaluate the nutritional status of the patients.
|
0 | |||||
4 |
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
|
0 | |||||
5 |
Plan client-specific nutritional treatments.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 65 | 0 | 107 |
Genel Toplam | 107 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |