Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY146E | PRINCIPLES AND PRACTICES OF NUTRITION II | 2 | 6 | 4 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Yağların sindirimi ve emilimi, vitaminlerin ve minerallerin sindirimi, yapısı, metabolizması ve gereksinimleri, besinlerin hazırlanma ve pişirme teknikleri ile enerji gereksinimlerinin hesaplanmasına ilişkin bilgi, tutum ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Yağların, vitaminlerin ve minerallerin özellikleri, sınıflandırılması, kaynakları, gereksinimleri, yağların sindirimi ve emilimi, vitaminlerin ve minerallerin emilimi, besin grupları (yağlı tohumlar, meyve ve sebze) ve laboratuvar uygulamaları, uygun hazırlama, pişirme ve depolama yöntemleri, besin muhafaza teknikleri, enerji metabolizması ve hesaplanması, su ve elektrolit metabolizması. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yağların genel özelliklerini, sindirim ve emilim süreçlerini ve vücut fonksiyonları açısından önemini açıklar. |
Vitaminlerin ve minarellerin genel özelliklerini,sınıflandırmasını, emilim süreçlerini ve vücut fonksiyonları açısından önemini açıklar. |
Yağların, vitaminlerin ve minarellerin kaynaklarını gösterir ve gereksinimlerini hesaplar. |
Yağların hazırlama ve pişirme tekniklerini takip eder ve oluşan kimyasal değişiklikleri keşfeder. |
Meyve ve sebzelerin ve yağlı tohumların hazırlama ve pişirme tekniklerini takip ederek kimyasal reaksiyonlarını açıklar. |
Vitamin ve mineral kaybını önleyecek hazırlama, pişirme ve ölçüm tekniklerini uygular ve takip eder. |
Farklı besin muhafaza yöntemlerini takip ederek beslenme ilkelerine uygun saklama stratejileri kullanır. |
Direkt/indirekt kalori hesaplama yöntemlerini ve PAL (fiziksel aktivite düzeyi) kullanarak enerji gereksinmesini ölçer. |
Su ve elektrolitlerin vücuttaki görevlerini tanımlayarak gereksinimlerini hesaplar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Yağlar: Genel özellikler, Sınıflama, Kimyasal özellikler, Görevleri, Elzem yağ asitleri | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Yağlar: Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynakları LAB: Yağlar | Uygulama |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Yağda Eriyen Vitaminler: Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynaklar | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Suda Eriyen Vitaminler (B1-6): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynaklar | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Suda Eriyen Vitaminler (B9-12,C vitamini): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynaklar | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Makro Mineraller (Ca, P, Na): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynak | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Makro Mineraller (K, Cl, Mg, S): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynak | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Mikro Mineraller (Fe, I, Zn, Se): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynak | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Mikro Mineraller (F, Cu, Cr, Mg, Mb, Co, Si, B, Ni, Ar, Vn, Ağır metaller): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynak | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Meyveler ve Sebzeler: Genel özellikler, Görevleri, Polifenoller, Kaynaklar, Satın alma, Depolama, Pişirme LAB: Meyve ve Sebzeler | Uygulama |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besin Muhafaza Yöntemleri: Konserve, UHT, Turşu, Reçel, Işınlama, Mikroplastikler, Endokrin Bozucular LAB: Besin Muhafaza Yöntemleri | Uygulama |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Enerji Metabolizması: Direkt/indirect hesaplama – PAL UYG: Hesaplama | Uygulama |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Su ve Elektrolit Metabolizması | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Su ve Elektrolit Metabolizması | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L., & Krause, M. V. (2012). Krause's food & the nutrition care process [E-book]. Elsevier Health Sciences. |
Molt, M. (2001). Food for fifty. Prentice Hall. |
Ozilgen, Z. S. (2019). Cooking as a chemical reaction: Culinary science with experiments. CRC Press. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
|
5 | |||||
2 |
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess general health problems related to nutrition.
|
3 | |||||
2 |
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
|
5 | |||||
2 |
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
|
4 | |||||
2 |
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
|
5 | |||||
2 |
Respond to patients' health, social and environmental problems.
|
2 | |||||
3 |
Evaluate the nutritional status of the patients.
|
4 | |||||
4 |
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
|
4 | |||||
5 |
Plan patients-specific nutritional treatments.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 68 | 0 | 147 |
Genel Toplam | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |