TR EN

PRINCIPLES AND PRACTICES OF NUTRITION II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY146E PRINCIPLES AND PRACTICES OF NUTRITION II 2 6 4 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Yağların sindirimi ve emilimi, vitaminlerin ve minerallerin sindirimi, yapısı, metabolizması ve gereksinimleri, besinlerin hazırlanma ve pişirme teknikleri ile enerji gereksinimlerinin hesaplanmasına ilişkin bilgi, tutum ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Yağların, vitaminlerin ve minerallerin özellikleri, sınıflandırılması, kaynakları, gereksinimleri, yağların sindirimi ve emilimi, vitaminlerin ve minerallerin emilimi, besin grupları (yağlı tohumlar, meyve ve sebze) ve laboratuvar uygulamaları, uygun hazırlama, pişirme ve depolama yöntemleri, besin muhafaza teknikleri, enerji metabolizması ve hesaplanması, su ve elektrolit metabolizması.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Yağların genel özelliklerini, sindirim ve emilim süreçlerini ve vücut fonksiyonları açısından önemini açıklar.
Vitaminlerin ve minarellerin genel özelliklerini,sınıflandırmasını, emilim süreçlerini ve vücut fonksiyonları açısından önemini açıklar.
Yağların, vitaminlerin ve minarellerin kaynaklarını gösterir ve gereksinimlerini hesaplar.
Yağların hazırlama ve pişirme tekniklerini takip eder ve oluşan kimyasal değişiklikleri keşfeder.
Meyve ve sebzelerin ve yağlı tohumların hazırlama ve pişirme tekniklerini takip ederek kimyasal reaksiyonlarını açıklar.
Vitamin ve mineral kaybını önleyecek hazırlama, pişirme ve ölçüm tekniklerini uygular ve takip eder.
Farklı besin muhafaza yöntemlerini takip ederek beslenme ilkelerine uygun saklama stratejileri kullanır.
Direkt/indirekt kalori hesaplama yöntemlerini ve PAL (fiziksel aktivite düzeyi) kullanarak enerji gereksinmesini ölçer.
Su ve elektrolitlerin vücuttaki görevlerini tanımlayarak gereksinimlerini hesaplar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma Yağlar: Genel özellikler, Sınıflama, Kimyasal özellikler, Görevleri, Elzem yağ asitleri Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma Yağlar: Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynakları LAB: Yağlar Uygulama
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Yağda Eriyen Vitaminler: Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynaklar Anlatım, Tartışma
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Suda Eriyen Vitaminler (B1-6): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynaklar Anlatım, Tartışma
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Suda Eriyen Vitaminler (B9-12,C vitamini): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynaklar Anlatım, Tartışma
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma Makro Mineraller (Ca, P, Na): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynak Anlatım, Tartışma
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma Makro Mineraller (K, Cl, Mg, S): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynak Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma Mikro Mineraller (Fe, I, Zn, Se): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynak Anlatım, Tartışma
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma Mikro Mineraller (F, Cu, Cr, Mg, Mb, Co, Si, B, Ni, Ar, Vn, Ağır metaller): Genel özellikler, Kimyasal özellikler, Görevleri, Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynak Anlatım, Tartışma
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma Meyveler ve Sebzeler: Genel özellikler, Görevleri, Polifenoller, Kaynaklar, Satın alma, Depolama, Pişirme LAB: Meyve ve Sebzeler Uygulama
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besin Muhafaza Yöntemleri: Konserve, UHT, Turşu, Reçel, Işınlama, Mikroplastikler, Endokrin Bozucular LAB: Besin Muhafaza Yöntemleri Uygulama
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma Enerji Metabolizması: Direkt/indirect hesaplama – PAL UYG: Hesaplama Uygulama
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma Su ve Elektrolit Metabolizması Anlatım, Tartışma
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma Su ve Elektrolit Metabolizması Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L., & Krause, M. V. (2012). Krause's food & the nutrition care process [E-book]. Elsevier Health Sciences.
Molt, M. (2001). Food for fifty. Prentice Hall.
Ozilgen, Z. S. (2019). Cooking as a chemical reaction: Culinary science with experiments. CRC Press.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
5
2
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Assess general health problems related to nutrition.
3
2
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
5
2
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
4
2
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
5
2
Respond to patients' health, social and environmental problems.
2
3
Evaluate the nutritional status of the patients.
4
4
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
4
5
Plan patients-specific nutritional treatments.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 4 56
Okuma 0 0 0
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 68 0 147
Genel Toplam 147
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0