Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY242E | FOOD CHEMISTRY AND ANALYSIS II | 4 | 5 | 4 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Farklı besin gruplarının (et, yumurta, süt, tahıl ve kurubaklagil) kimyasal özellikleri, işleme yöntemleri ve analizleri, enzimler, fonksiyonel besinler, kimyasal bulaşanlar ve kimyasal kalite kontrol analizlerine ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Besin kalitesi kavramı ve değerlendirme yöntemleri, enzimlerin yapısı ve kullanım alanları, et, yumurta, süt ve tahılların özellikleri, işleme yöntemleri ve laboratuvar uygulamaları, renk ve aroma bileşenleri, katkı maddeleri, probiyotikler, prebiyotikler, genetik modifiye besinler, içeceklerin (çay, kahve, kakao vb.) özellikleri ve işleme yöntemleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Besin kalitesinin değerlendirilmesinde kullanılan objektif ve subjektif yöntemleri kullanır. |
Gıda endüstrisinde kullanılan enzimleri örneklerle açıklar. |
Et, yumurta, süt ve tahılların temel besin gruplarının genel yapılarını ve özelliklerini tanımlar. |
Gıdaların işlenmesi sürecinde besinlerde meydana gelen önemli kimyasal reaksiyonları keşfeder. |
Besinlerin kimyasal analizlerinde kullanılan temel laboratuvar tekniklerini takip eder. |
Doğal pigmentlerin ve renklendiricilerin yapı ve özelliklerini tanımlar. |
Gıda katkı maddelerinin gıda kalitesi ve güvenliği üzerindeki etkilerini ana hatlarıyla belirtir. |
Fonksiyonel besinleri ve sağlık üzerine etkilerini açıklar. |
Genetiği değiştirilmiş gıdaların üretim süreçlerini ve sağlık üzerindeki olası etkilerini açıklar. |
Çay, kahve, kakao ve çikolatanın kimyasal özelliklerini ve sağlık üzerindeki fonksiyonel etkilerini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besin Kimyası ve Analizleri II Dersine Giriş | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Enzimlerin Yapısı, Sınıflandırılması ve Gıda Endüstrisinde Kullanım Alanları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Et ve Et ürünlerinin Özellikleri ve Fonksiyonları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Yumurta Kimyası | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Süt ve Süt Ürünlerinin Özellikleri ve Fonksiyonları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Tahıl ve Kurubaklagillerin Özellikleri ve Fonksiyonları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besinlerde Bulunan Doğal Renk ve Tat Maddeleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besin Katkı Maddeleri; Gıda Boyaları, Koruyucu Maddeler vb. | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Besinlerde Bulunan Toksik Öğeler | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Fonksiyonel Besinler; Prebiyotikler ve Probiyotikler | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Fonksiyonel Besinler; Fitokimyasal İçeren Besinler | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Genetiği Değiştirilmiş Gıdalar | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Çay, Kahve, Kakao ve Çikolatanın Özellikleri ve Fonksiyonları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Genel Tekrar | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması, Web tabanlı öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Belitz, H. D., Grosch, W., & Schieberle, P. (2009). Food chemistry (4th revised and extended ed.). Springer. |
Weaver, C. M., & Daniel, J. R. (2003). Food chemistry laboratory: A manual for experimental foods, dietetics, and food scientists (2nd ed.). CRC Press. |
Velisek, J. (2013). Chemistry of food (1st ed.). John Wiley & Sons. |
Wang, D. (2012). Food chemistry. Nova Science Publishers. |
Watson, R. R., & Preedy, V. R. (2015). Genetically modified organisms in food: Production, safety, regulation and public health. Academic Press. |
Venema, K., & do Carmo, A. P. (2015). Probiotics and prebiotics. Caister Academic Press. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
|
5 | |||||
2 |
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess general health problems related to nutrition.
|
2 | |||||
2 |
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
|
4 | |||||
2 |
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
|
4 | |||||
2 |
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
|
5 | |||||
2 |
Respond to patients' health, social and environmental problems.
|
0 | |||||
3 |
Evaluate the nutritional status of the patients.
|
0 | |||||
4 |
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
|
0 | |||||
5 |
Plan patients-specific nutritional treatments.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 10 | 1 | 10 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 7 | 1 | 7 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 7 | 1 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 89 | 0 | 131 |
Genel Toplam | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |