TR EN

FOOD MICROBIOLOGY AND FOOD SAFETY DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY248E FOOD MICROBIOLOGY AND FOOD SAFETY 4 4 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi GLORIA NNADWA ALHASSAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Gıdada önemli mikroorganizmaların tanınması, mikroorganizmaların sayımı ve kontrol tekniklerinin öğrenilmesi, gıda bozulmaları ve hastalıklardaki rollerinin anlaşılması, mikrobiyolojik kalite kontrolü ile gıda güvenliği ve hijyeninin sağlanması ve yasal düzenlemelerin kavranmasına ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır
İçerik: Besin mikrobiyolojisinin kapsamı ve temel kavramlar, besinlerde mikrobiyal üremeyi etkileyen içsel ve dışsal faktörler, mikroorganizmaların besin bozulmalarındaki rolü, patojenik mikroorganizmalar: enfeksiyon, intoksikasyon, mikotoksin, virüs ve parazitler, gıda fermantasyonunun prensipleri ve faydalı mikropların rolü,mikrobiyal gelişmeyi kontrol eden ilkeler, nitel ve nicel mikrobiyolojik analizler, besin güvenliği ve kalite yönetim sistemleri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Besin güvenliğinin sağlanması için gerekli şartları hazırlar.
Temel besin gruplarında mikrobiyal bozulmaları tanımlar.
Besin kaynaklı patojenleri açıklar.
Besin mikrobiyolojisi temel analizlerini uygular.
Mikroorganizmaların besinlere bulaşma yollarını açıklar.
Besin güvenliğinin sağlanmasında gerekli temel ilkeleri takip eder.
Besin güvenliği ile ilgili sistemleri açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Mikroorganizma Gıda İlişkileri Anlatım, Uygulama
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Mikroorganizmalar ve Besinlere Bulaşma Yolları ve Besinlerin Güvenirliliğini Etkileyen Tehlikeler Anlatım, Tartışma, Uygulama
3 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Mikroorganizmaların Besinlerde Gelişimini Etkileyen Faktörler Anlatım, Gösterip Yaptırma, Uygulama
4 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Besinlerde Mikrobiyal Bozulmalar Anlatım, Uygulama
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besinlerde Yararlı Mikroorganizmalar, Fermantasyon ve Fermente Gıdalar Anlatım, Tartışma, Uygulama
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besin Kaynaklı Zehirlenmeler Anlatım, Gösterip Yaptırma, Uygulama
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besin Kaynaklı Enfeksiyonlar Anlatım, Gösterip Yaptırma, Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Besin Kaynaklı Viral Enfeksiyon Etkenleri Anlatım, Gösterip Yaptırma, Uygulama
10 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Besinlerde Bulunan Mikotoksinler Anlatım, Gösterip Yaptırma, Uygulama
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besin Kaynaklı Paraziter Enfeksiyon Etkenleri Anlatım, Tartışma, Uygulama
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besin Güvenliği ve Kalite Yönetim Sistemleri ve Laboratuvar Uygulama Sınavı Anlatım, Tartışma, Uygulama
13 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Besin İşyerlerinde Personel Hijyeni Anlatım, Gösterip Yaptırma, Uygulama
14 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Besin İşyerlerinde Temizlik ve Dezenfeksiyon Anlatım, Tartışma, Uygulama
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besin Güvenliğinde Güncel Tehditler ve Yeni Teknolojiler Anlatım, Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Buzrul, S. (Ed.). (2024). Gıda mikrobiyolojisi (1. baskı). Akademisyen Kitabevi. https://doi.org/10.37609/akya.3242
Erkmen, O. (Ed.). (2021). Gıda mikrobiyolojisi (6. baskı). Efil Yayınları.
Erol, İ. (2022). Gıda hijyeni ve mikrobiyolojisi. Nobel Tıp Kitabevleri.
Ray, B., Bhunia, A., & Heperkan, D. (2016). Temel gıda mikrobiyolojisi. Nobel Akademik.
Tayar, M., & Hecer, C. (2015). Gıda mikrobiyolojisi. Dora Basım Yayın.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 40
Uygulama-Lab 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
4
2
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Assess general health problems related to nutrition.
3
2
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
5
2
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
2
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
2
2
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
0
2
Respond to patients' health, social and environmental problems.
0
3
Evaluate the nutritional status of the patients.
0
4
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
0
5
Plan patients-specific nutritional treatments.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 65 0 107
Genel Toplam 107
Toplam İş Yükü / 25.5 4,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0