TR EN

COMMUNITY NUTRITIONAL ASSESSMENT DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY347E COMMUNITY NUTRITIONAL ASSESSMENT 5 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. MÜNEVVER BAŞAK ONAT
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Toplum beslenmesi, toplum sağlığı diyetisyeni kavramları ve bireysel ve toplumsal düzeyde ihtiyaçları belirleme, besin tüketim durumunu izleme ve değerlendirmeye ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Toplum beslenmesi, beslenme durumunu saptama yöntemleri, yetişkin, yaşlı ve çocuklarda antropometrik ölçümler, vücut bileşiminin laboratuvar yöntemleri ile saptanması, klinik bulgular, biyofizik ve biyokimyasal testler, besin tüketim araştırmaları, beslenme durumunu tarama araçlar ve diyet kalite indeksleri, bilgisayar tabanlı uygulamalar ile diyetin enerji ve besin ögesi içeriğinin hesaplanması, sağlıklı besin seçimi, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme politikaları.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Toplum beslenmesi ve toplum sağlığı diyetisyeni kavramlarını tanımlar.
Toplumda beslenme durumunu saptama yöntemlerini kullanır ve beslenme durumunu ölçer.
Çocuk, yetişkin ve yaşlılarda vücut bileşimini ölçer ve referans değerlerle karşılaştırır.
Psikososyal, klinik ve biyokimyasal testleri kullanır ve beslenme durumunu ölçer.
Besin tüketimini saptama yöntemlerini takip eder.
Besin tüketimi analiz programlarını ve yapay zeka programlarını kullanarak besin tüketimini ölçer.
Farklı diyet kayıt yöntemleri aracılığıyla besin tüketimini ölçer ve ulusal/uluslararası referanslara göre analiz eder.
Beslenme durumunu tarama testlerini keşfeder ve güvenli tarama testlerini seçer.
Diyet kalite indekslerini kullanarak beslenme durumunu ölçer.
Ulusal, hane halkı ve bireysel düzeyde besin tüketim durumunun değerlendirilmesini birbirinden ayırt eder ve yöntemlerini açıklar.
Beslenme araştırmaları için anket formu hazırlayarak elde ettiği sonuçları değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Web Tabanlı Araştırma Toplumda Beslenme Durumunun Saptanması: Giriş Anlatım
2 Web Tabanlı Araştırma Toplum Beslenmesi ve Toplumda Beslenme Durumunu Saptama Yöntemleri Anlatım
3 Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma Antropometrik Ölçümler (Yetişkin) Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Grup Çalışması
4 Grup Araştırması, Literatür Tarama Antropometrik Ölçümler (Çocuk) ve WHO ANTHRO Programı Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Grup Çalışması
5 Grup Araştırması Antropometrik Ölçüm Uygulamaları Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Grup Çalışması
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Psikososyal ve Klinik Değerlendirme Anlatım, Tartışma
7 Bireysel Araştırma Biyokimyasal Yöntemler Anlatım, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Besin Tüketiminin Saptanması Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay
10 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Besin Tüketimi Analiz Programları ve Yapay Zeka Anlatım, Bireysel Çalışma, Örnek Olay
11 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Yetişkinlerde Beslenme Durumu Tarama Testleri Anlatım, Örnek Olay
12 Web Tabanlı Araştırma, Grup Araştırması Çocuklarda Beslenme Durumu Tarama Testleri Anlatım, Örnek Olay
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Diyet Kalite İndeksleri Anlatım, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Sağlık Araştırmaları ve Beslenme Durumunun Saptanması Anlatım, Tartışma
15 Bireysel Araştırma Beslenme Durumunun Saptanması Uygulamaları Anlatım, Bireysel Çalışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Baysal, A., Aksoy, M., & Besler, T. (2011). Diyet el kitabı. Hatiboğlu Yayınları.
Baysal, A., et al. (2018). Beslenme durumunun saptanması. In Diyet el kitabı (10. baskı). Hatiboğlu Yayınları.
Mahan, L. K., Raymond, J. L., & Escott-Stump, S. (2020). Krause’s food & the nutrition care process (15th ed.). Elsevier.
Pekcan, G. (2008). Beslenme durumunun saptanması. T.C. Sağlık Bakanlığı Yayınları.
T.C. Sağlık Bakanlığı. (2022). Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022 (Yayın No: 1031).
Willett, W. C. (2012). Nutritional epidemiology (3rd ed.). Oxford University Press.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 40
Ödev Değerlendirme 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
5
2
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Assess general health problems related to nutrition.
5
2
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
3
2
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
3
2
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
0
2
Respond to patients' health, social and environmental problems.
0
3
Evaluate the nutritional status of the patients.
0
4
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
0
5
Plan patients-specific nutritional treatments.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 4 2 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 14 2 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 62 0 108
Genel Toplam 108
Toplam İş Yükü / 25.5 4,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0