TR EN

AKICILIK BOZUKLUKLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT302 AKICILIK BOZUKLUKLARI 6 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; Konuşmada akıcılık ya da akıcısızlık tanımlaması; Konuşmada akıcılık sorunlarının nedenleri; Konuşmada akıcılık sorunlarının türleri; Konuşmada akıcılık sorunlarının erken dönem çocukluk, çocukluk ve yetişkinlik dönemlerinde değerlendirilmesi; biyolojik ve fizyolojik temeller ile kekemelik kuramlarını öğrenmek; Kekemelik, hızlı bozuk konuşma, gelişimsel kekemelik, edinilmiş kekemelik, erken kekemelik gibi sınıflandırmaları yapabilmek amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; Tanım- kekemelik, akıcı konuşma bozukluğu,Kekemelik teorileri,Kekemelik; yaş, cinsiyet, konuşma, kültürel faktörler, sosyoekonomik faktörler,Değerlendirme- Okul Öncesi Dönem,Değerlendirme- Okul Çağı,Raporlama- Değerlendirme,Örnek vaka çalışmaları,Terapi- Okul Öncesi,Terapi- Okul Çağı,Terapi-Adölesan/ Yetişkin,Hızlı Bozuk Konuşma ve Kekemelikte Ayırıcı Tanı,Raporlama- Terapi,Öğrenci sunumları,Öğrenci Sunumları ; konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Konuşmadaki akıcısızlıkları tanımlar.
Kekemelik ile ilişkili kuram ve etiyolojileri açıklar.
Kekemeliğin klinik ölçümü ve değerlendirme sürecini ana hatlarıyla belirtir.
Kekemelikte yaşa ve bozukluğa uygun terapi yaklaşımlarını planlar.
Hızlı bozuk konuşmada değerlendirme ve müdahale sürecini planlar.
Kekemeliği olan çocuk, ergen ve yetişkinlerde temel bilgi yöntem ve süreçleri açıklar.
Akıcılık bozukluklarında olası özellikleri ayırt eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür okuma, bireysel araştırma Akıcılık bozuklukları: Temel kavramlar, tanımlamalar Anlatım tartışma
2 Literatür okuma, bireysel araştırma Akıcılık Bozukluklarının Sınıflandırılması ve Ayırıcı Tanısı Anlatım tartışma
3 Literatür okuma, bireysel araştırma Kekemeliğin Nedenlerine Kuramsal Bakış Anlatım tartışma
4 Literatür okuma, bireysel araştırma Kekemelikte nörolojik, genetik, fizyolojik ve psikolojik faktörler Anlatım tartışma
5 Literatür okuma, bireysel araştırma Kekemeliğin Klinik Ölçümü ve Değerlendirilmesi Anlatım tartışma
6 Literatür okuma, bireysel araştırma Kekemeliğin Klinik Ölçümü ve Değerlendirilmesi Anlatım tartışma
7 Literatür okuma, bireysel araştırma Değerlendirme Bulgularının Kaydı ve Raporlaştırılması Anlatım tartışma, örnek olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, bireysel araştırma Okul Öncesi Dönemde Kekemelik Terapi Yaklaşımları Anlatım tartışma, örnek olay
10 Literatür okuma, bireysel araştırma Okul Çağında Kekemelik Terapi Yaklaşımları Anlatım tartışma, örnek olay
11 Literatür okuma, bireysel araştırma Yetişkinlik Döneminde Kekemelik Terapi Yaklaşımları Anlatım tartışma, örnek olay
12 Literatür okuma, bireysel araştırma Hızlı Bozuk Konuşma ve Klinik Özellikleri Anlatım tartışma
13 Literatür okuma, bireysel araştırma Hızlı bozuk konuşmanın değerlendirilmesi Anlatım tartışma
14 Literatür okuma, bireysel araştırma Hızlı Bozuk konuşmada Terapi Yaklaşımları Anlatım tartışma, örnek olay
15 Literatür okuma, bireysel araştırma Öğrenci sunuları Rapor Hazırlama/Sunma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Yairi, E. Seery, C. Stuttering: Foundations and Clinical Applications, Pearson, (2014).

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
3
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 2 2 4
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 4 16
Laboratuvar 2 2 4
Okuma 3 3 9
Ödev 4 4 16
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 4 4 16
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 4 2 8
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 103
Genel Toplam 103
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0