Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FTY304E | NEUROLOGIC REHABILITATION | 6 | 4 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Nörolojik hastalıklarla ilgili klinik özelliklerin, ölçme-değerlendirme ve fizyoterapi rehabilitasyon yöntemlerinin öğrenilmesi, bu yöntemleri uygulamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması |
İçerik: | Üst ve alt motor nöron tipi hastalıklar, hareket bozuklukları, demiyelinizan hastalıklar ve nöromuskuler hastalıkların klinik özellikleri, bu hastalıklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Nörolojik hastalıkların klinik özelliklerini açıklar. |
Fonksiyon ve görev analizi yaparak aktivite limitasyonları, katılım kısıtlılıklarını belirler. |
Fizyoterapi stratejilerinin seçilmesi ve uygulanmasında anahtar durumları bilir ve uygular. |
Bireye özel bütüncül yaklaşım uygular. |
Nörolojik hastaları ayırt eder. |
Nörolojik hastalar için tedavi programı oluşturur ve uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Nörolojik Rehabilitasyonla İlgili Temel Kavramlar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Medulla Spinalis Yaralanmaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Medulla Spinalis Yaralanmalarında Seviyelere Göre Tedavi Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Medulla Spinalis Yaralanmalarında Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Disk Hernileri ve Tedavi Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | SAK, Kafa Travmaları, Spinal ve İntrakraniyal Tümörler ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Normal Hareketi Oluşturan Yapılar, Ataksi ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Ataksi Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Parkinson Hastalığı, Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri,Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Multiple Skleroz, Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri, Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Motor Nöron Hastalıkları, Amyotrofik Lateral Skleroz, Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Nöromusküler Hastalıklar, Periferik Nöropatiler, Gullian Barre Sendromu ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Fasiyal Paralizi ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Post-Polio Sendromu, Myastenia Gravis Hastalığı ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Lennon S, Ramdharry G, Verheyden G. Physical Management for Neurological Conditions: [Formerly Physical Management in Neurological Rehabilitation] (Physiotherapy Essentials) 4th Edition. 2019 |
Göksoy T. Nörolojik Hastalıkların Rehabilitasyonu. 2017 |
Cohen, H. (1999) Neuroscience for Rehabilitation, 2nd edn. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia. |
Stokes M, Stack E. Physical Management for Neurological Conditions E-Book. 2011 |
Armutlu K, Spasticity and its managements with physical therapy applications in Multiple sclerosis patients. Nova Publisher 2009 |
Edwards S. Neurological physiotherapy: A problem-solving approach Elsevier Health Science 2002 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks containing basic and current information in the field of physiotherapy and rehabilitation, application tools and multimedia education tools and other resources.
|
5 | |||||
2 |
Has the knowledge to evaluate the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of the information.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the knowledge to reach scientific knowledge in the field of physiotherapy and rehabilitation, to monitor, evaluate and apply the current literature.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of physiotherapy and rehabilitation, it interprets and evaluates scientifically proven data, defines and analyzes problems, develops solutions by considering professional and ethical values based on research and evidence, shares information, and makes teamwork.
|
5 | |||||
2 |
Produces solutions to the problems specific to the field in line with scientific data/evidence.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Provides health education for individuals, families and the society by using the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using advanced knowledge about physiotherapy and rehabilitation, carries out a study independently and takes responsibility as a team member in cooperation with other professional groups working in this field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Demonstrates embracing lifelong learning, is open to development and continues this behavior.
|
4 | |||||
2 |
Identifies learning resources, access resources effectively/quickly.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Shares her thoughts on the issues related to physiotherapy and rehabilitation with quantitative and qualitative data, and shares thoughts with experts and non-experts as an active element of the process, by supporting them with quantitative and qualitative data.
|
5 | |||||
2 |
With the awareness of social responsibility, organizes and implements projects and activities in cooperation with other professional groups for the social environment which they live.
|
4 | |||||
3 |
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collects, interprets and applies data related to the field of physiotherapy and rehabilitation, cooperates with people from related disciplines during the announcement of the results and acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values.
|
5 | |||||
2 |
With Professional identity, sets a role model to colleagues and is an example to the society.
|
3 | |||||
3 |
Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society in the fields of education, practice and research.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 104 |
Genel Toplam | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |