Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HEY143E | HISTORY OF NURSING AND ETHICS | 1 | 2 | 2 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi HINA ZAHOOR |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Geçmişten günümüze Hemşirelik mesleğinin gelişim sürecinin gözden geçirilmesi ve etik ilkelere ilişkin bilgi kazandırmak amaçlanmıştır. |
İçerik: | Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi, İlk Çağlarda Hasta Bakımı,Orta Çağda Hasta Bakımı, Yeni Çağda Hasta Bakımı, Yakın Çağda Hasta Bakımı, Florence Nightingale ve Modern Hemşirelik, Florence Nightingale ve Modern Hemşirelik, Türkiye'de Hemşirelik, Hemşirelik Okulları, Türkiye'de Hemşirelik Eğitimi ve Gelişimi, Hemşireliğin Felsefesi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Modern hemşireliğin kuruluşunu açıklar. |
İlk çağlardan günümüze kadar hasta bakım işlevlerini açıklar. |
Hemşireliğin meslekleşme sürecini inceler. |
Mesleğin geçmişi ile geleceği arasında bağlantı kurar. |
Hemşirelik mesleğinde ahlak-etik-deontoloji kavramlarını açıklar. |
Meslek etiğinin önemini açıklar. |
Yasal sorumlulukları açıklar. |
Etik kurulların organizasyonunu inceler. |
Sağlıkta hak kavramını değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | MESLEK TARİHİ VE ETİK EĞİTİMİNİN AMAÇ VE HEDEFLERİ, TEMEL KAVRAMLAR VE KAZANIMLAR | Anlatım |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | İLKÇAĞLARDA SAĞLIK BAKIM UYGULAMALARI | Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | ORTAÇAĞ VE DİNLERİN SAĞLIK BAKIM UYGULAMALARINA ETKİSİ | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | FLORENCE NİGHTİNGALE VE HEMŞİRELİĞE ETKİLERİ | Anlatım |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | TÜRKİYE'DE HEMŞİRELİĞİN GELİŞİMİ | Anlatım |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | BAŞLANGIÇTAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE'DE HEMŞİRELİK EĞİTİMİ | Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | TÜRKİYE'DE VE DÜNYADA ÖNCÜ HEMŞİRELER | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | ULUSAL VE ULUSLARARASI HEMŞİRELİK KURULUŞLARI | Anlatım |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | HEMŞİRELİK VE MESLEK ÖZELLİĞİ | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | AHLAK ETİK VE DEONTOLOJİ KAVRAMLARI | Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | ICN, ANA HEMŞİRELİK ETİK KODLARI | Anlatım |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | THD NE GÖRE HEMŞİRELER İÇİN ETİK İLKE VE SORUMLULUKLAR | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | ETİK UYGULAMA ALANLARI | Anlatım, Beyin Fırtınası |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | TEMEL HUKUKİ KAVRAMLAR VE HEMŞİRELİKLE İLGİLİ YASAL DÜZENLEMELER | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Özden, M. (2013). Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi. Ankara: Ayrıntı Basımevi. |
Şentürk, E. S. (2011). Hemşirelik Tarihi. İstanbul: Nobel Matbaacılık. |
Burkhardt, M.A., Natkaniel, A.K. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, Bahçecik, N., Karabacak, Ü., İstanbul Tıp Kitabevi. |
Şentürk, E. S.(2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Matbaacılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Believes in the philosophy of holistic health care.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
|
4 | |||||
2 |
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 10 | 2 | 20 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 14 | 2 | 28 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 90 | 0 | 178 |
Genel Toplam | 178 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |