Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
PER144 |
SOLUNUM VE DOLAŞIM BİYOFİZİĞİ |
2 |
2 |
2 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET KARTAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Dolaşım ve Solunum Biyofiziği konusuna ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Kanın fiziksel özellikleri ve viskozite, Damarlarda basınç, akım, direnç ilişkisi,İç sürtünmeli akışta hız ve debi ,Damarlarda basınç, akım, direnç ilişkisi, Poiselli yasası, Laminar ve Turbulan akımlar, Seri ve paralel bağlı damar sistemlerinde direnç,Laplace yasası, Elektromanyetik ve ultrasonik Doppler Flowmetreler, Basınç- potansiyel enerji-ısı enerjisi ilişkisi,Bernouilli yasası, Arter ve venlerde basıncın hesaplanması, Solunum sistemi ve işlevi,Solunum ile igili gaz yasaları, Akciğer ve göğüs kompliyansı, Solunumda direnç faktörü , Kan gazlarının çözünürlüğü ve alveollerle kan arasında gaz alışverişi kapasiteleri, Fonksiyonel artık kapasite tayini |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Dolaşım ve Solunum Biyofiziği konuları hakkında temel bilgileri açıklar. |
Dolaşım ve Solunum Biyofiziğine ilişkin teknik prensipleri vak'a üzerinde uygular. |
Dolaşım ve Solunum Biyofiziğini birbiriyle ilişkilendirir. |
Dolaşım ve Solunum Biyofiziğini özetler. |
Solunum sistemi ve işlevini açıklar. |
Solunum ile igili gaz yasalarını açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür tarama |
Kanın fiziksel özellikleri ve viskozite |
Anlatım |
2 |
Bireysel araştırma |
Damarlarda basınç, akım, direnç ilişkisi |
Anlatım |
3 |
Bireysel araştırma |
İç sürtünmeli akışta hız ve debi |
Anlatım |
4 |
Literatür tarama |
Damarlarda basınç, akım, direnç ilişkisi |
Tartışma |
5 |
Literatür tarama |
Poiselli yasası, Laminar ve Turbulan akımlar |
Tartışma |
6 |
Web tabanlı araştırma |
Seri ve paralel bağlı damar sistemlerinde direnç |
Anlatım |
7 |
Web tabanlı araştırma |
Laplace yasası, Elektromanyetik ve ultrasonik Doppler Flowmetreler |
Örnek Olay |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Web tabanlı araştırma |
Basınç- potansiyel enerji-ısı enerjisi ilişkisi,Bernouilli yasası, Arter ve venlerde basıncın hesaplanması, |
Örnek Olay |
10 |
Literatür tarama |
Solunum sistemi ve işlevi |
Anlatım |
11 |
Literatür tarama |
Solunum ile igili gaz yasaları |
Anlatım |
12 |
Bireysel araştırma |
Akciğer ve göğüs kompliyansı |
Tartışma |
13 |
Bireysel araştırma |
Solunumda direnç faktörü |
Örnek Olay |
14 |
Bireysel araştırma |
Kan gazlarının çözünürlüğü ve alveollerle kan arasında gaz alışverişi |
Anlatım |
15 |
Web tabanlı araştırma |
Akciğer hacim ve kapasiteleri,Fonksiyonel artık kapasite tayini |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Çelebi G. (2015). Biyofizik. Barış Yayınları, Cilt I, 4. Baskı, İzmir. |
Esen F., Esen H. (2016). Biyofizik-Nörobiyofizik. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
Pehlivan F. (2015). Biyofizik. Pelikan Yayınları, 8. Baskı, Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mund të vlerësojë dhe zbatojë në mënyrë profesionale njohuritë e marra nga kurset teorike dhe praktike të nivelit bazë të mbështetur nga shënimet e leksioneve që përmbajnë informacion aktual në fushën e perfuzionit, mjeteve të aplikimit dhe burimeve vizuale dhe objektive.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
They can monitor patient follow-up and, if necessary, they can apply appropriate drugs to the cardiopulmonary bypass system under the supervision of specialist doctors and anesthesiologist
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make installation and applications on Heart-lung machines and other equipment
|
|
|
|
|
|
|
2 |
They can make the necessary applications in situations requiring first aid.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can analyze the data related to patients and produces results.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make all the practices relevant to perfusion in accordance with perfusion techniques
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can update their Perfusion-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make the preparation and application of the Heart-Lung machine and other auxiliary equipment
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Compatible with Team work, individual responsibility can be fulfilled.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
3 |
21 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
2 |
14 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
79 |
|
Genel Toplam |
79 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|