| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| PER303 |
TRANSPLANTASYONDA PERFÜZYON |
5 |
2 |
2 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. KIVANÇ DERYA PEKER |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. TOLGA ÖZTEMEL |
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Transplantasyon ameliyatlarında kullanılan perfüzyon tekniklerinin ve uygulamalarının her organın farklılıklarına göre ele alınarak öğretilmesi ve derse ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| İçerik: |
Transplantasyon ameliyatlarında kullanılan perfüzyon teknikleri ve uygulamaları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Kalp transplantasyonunda perfüzyonu açıklar. |
| Akciğer transplantasyonunda perfüzyonu açıklar. |
| Kalp-akciğer transplantasyonunda perfüzyonu açıklar. |
| Karaciğer transplantasyonunda perfüzyonu açıklar. |
| Böbrek transplantasyonunda perfüzyonu açıklar. |
| Diğer organların transplantasyonunda (pankreas, ince bağırsak, el, deri grefti, kornea, penis) perfüzyonu özetler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
Literatür tarama |
Transplantasyon fizyolojisi |
Anlatım |
| 2 |
Bireysel araştırma |
Transplantasyonun immünolojisi |
Anlatım |
| 3 |
Literatür tarama |
Kardiyak transplantasyon |
Anlatım |
| 4 |
Bireysel araştırma |
Kardiyak transplantasyonda kanülasyon |
Anlatım |
| 5 |
Bireysel araştırma |
Kardiyak transplantasyon sonrası rejeksiyon |
Anlatım |
| 6 |
Web tabanlı araştırma |
Karaciğer fizyolojisi |
Anlatım |
| 7 |
Bireysel araştırma |
Karaciğerin anatomisi |
Anlatım |
| 8 |
Literatür tarama |
Karaciğer transplantasyonu |
Anlatım |
| 9 |
Web tabanlı araştırma |
Karaciğer transplantasyonunda perfüzyon |
Örnek Olay |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
Literatür tarama |
Böbrek fizyolojisi |
Anlatım |
| 12 |
Bireysel araştırma |
Böbrek anatomisi |
Anlatım |
| 13 |
Web tabanlı araştırma |
Böbrek transplantasyonu |
Anlatım |
| 14 |
Bireysel araştırma |
Böbrek transplantasyonunda perfüzyon |
Tartışma |
| 15 |
Literatür tarama |
Diğer organların transplantasyonunda perfüzyon |
Anlatım |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Bojar, R. M. (2011). Manual of perioperative care in adult cardiac surgery. John Wiley & Sons. |
| Hensley, F. A., Martin, D. E., & Gravlee, G. P. (Eds.). (2012). A practical approach to cardiac anesthesia. Lippincott Williams & Wilkins. |
| Kirk, R. M. (Ed.). (2006). General surgical operations. Elsevier Health Sciences. |
| Koch, D. T., Schirren, M., Jacobi, S., Nieß, H., Renz, B. W., Werner, J., Guba, M. O., & Koliogiannis, D. (2025). Impact of hypothermic oxygenated machine perfusion on immune cell clearance in liver transplantation: Enhancing graft function and post‑transplant outcomes. Journal of Clinical Medicine, 14(1), 127. https://doi.org/10.3390/jcm14010127 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
Optik(Test) Sınav |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
Optik(Test) Sınav |
| TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Perfüzyon alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri ve görsel ve nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Hastayı monitörize edip, gerektiğinde uygun ilaçları uzman doktor ve anestezi teknikeri gözetiminde hazırlayıp kardiyopulmoner bypass sistemine uygulayabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Kalp-akciğer makinesini ve diğer yardımcı ekipmanların hazırlığını ve uygulamasını yapabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
İlkyardım gerektiren durumlarda gerekli uygulamaları yapabilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Ekip çalışmasının mesleğinin temelini oluşturduğunun bilincinde olarak ekip olarak hasta veya olgu ile ilgili verileri analiz eder, yorumlar ve sonuç üretir.
|
|
|
|
3 |
|
|
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Ekip içindeki bireysel sorumluluğunun bilincinde olup bu görevi eksiksiz yerine getirebilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle temel düzeydeki bilgi ve becerilerini güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak daha ileri düzeye taşıyabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Hastalar, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı etik kurallara uygun bir biçimde iletişim kurabilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Kalp Akciğer Makinesi ve benzeri destek cihazlarını hazırlayıp kullanabilme gibi Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir
|
|
|
|
3 |
|
|
| 2 |
Takımı ile uyumlu çalışarak, bireysel sorumlulukları yerine getirebilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
2 |
28 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
0 |
0 |
0 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
1 |
5 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
40 |
0 |
78 |
|
Genel Toplam |
78 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|