TR EN

AFET YÖNETİMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SYY144 AFET YÖNETİMİ 2 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Afet yönetimi ve sağlık kurumlarında afet yönetimine ilişkin bilgi ve beceri/ davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Tarihsel Gelişim, Temel Kavramlar, Tehlike Değerlendirmesi, Risk Değerlendirme, Risk Azaltma, Olay Komuta Sistemi, Olay Yeri Yönetimi, Hazırlık ve Planlama, Müdahale, İyileştirme, Yeniden Yapılanma, Halk Eğitimi, Tatbikat ve Alıştırmalar, Sağlık İşletmelerinde Afet ve Kriz Yönetimi Yüzleştiğimiz Afetler, Sebep ve Sonuç İlişkisi, Dört Evreli Afet Yönetimi Yaklaşımı, Afet ve Acil Durum.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Afet yönetimi ile ilgili kavramları ve tarihsel gelişmeyi tanımlar.
Tehlike, risk, afet kavramlarını tanımlar.
Sağlık sektöründe afet yönetimi hakkında yapılması gerekenleri organize eder.
Sağlık sektöründe stres yönetimini tanımlar.
Doğal ve beşeri afetler; iklim değişikliği ve meteorolojik afetler; afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkilerini ilişkilendirir.
Afet ve acil durumlarda kriz yönetimini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Tarihsel Gelişim,Temel Kavramlar Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
2 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Afetlerde Risk Değerlendirmesi ve Risk Yönetimi, işbirliğine yönelik çağdaş yaklaşımlar Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
3 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Risk azaltma yaklaşımı, afet sonrasında müdahale ve iyileşme aşaması Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
4 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Afetlere neden olan etkenlerin biyolojik sistem ve çevredeki etkilerinin toksikolojik açıdan değerlendirilmesi ve enüstriyel kazalar Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
5 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Türkiye’de mevcut verilerden hareketle afet risk haritasının oluşturulması, meydana gelen afet vakalarında karşılaşılan toksikolojik sorunlar, ihmal edilen önlemler, öneriler, çözüm yaklaşımları Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
6 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Ulusal Afet Mevzuatı ve Müdahale Ekipleri Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
7 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Uluslararası Metin ve Anlaşmalarda Afet Yönetimi ve Müdahale Ekipleri Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Afet epidemiyolojisi, Bulaşıcı Hastalıkların Kontrolü ve Afetlerde Besin ve Su Yönetimi Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
10 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Sağlık Yönetiminde Afet Yönetimi ve Planlaması, Afetlerde koordinasyon, iletişim ve komuta ve HAP Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
11 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Sağlık Yönetiminde Afet Yönetimi ve Planlaması, Afetlerde koordinasyon, iletişim ve komuta ve HAP Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
12 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Sağlık Yönetiminde Afet Yönetimi ve Planlaması ve Afetlerde Triyaj Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
13 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Afet sonrası mağdurların ve afet yöneticilerinin ruh sağlığına yönelik hizmetler Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
14 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Afetlerde erken uyarı sistemleri, eğitim ve tatbikat çalışmaları Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
15 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Genel Tekrar Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Tengilimoğlu D, Somunoğlu S, Sağlık Kurumlari Yönetimi, T.C. Anadol Üniversitesi Yayını No: 2631
Açıköğretim Fakültesi Yayini No: 1599 Eskişehir, 2012
Kemaloğlu.M (2015),Türkiye’de Afet
Yönetiminin Tarihi ve Yasal Gelişimi (http://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/muhammet_kemaloglu_turkiyede_afet_yonetimi.pdf)

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık sisteminin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlikte, ekonomi, işletme, muhasebe, hukuk, maliye, finans ve yönetim bilimi ile ilgili kuramsal bilgilere ve uygulama bilgilerine sahip olur.
5
2
Ulusal ve uluslararası sağlık sistemlerinin bileşenlerini ve sağlık politikalarını yorumlama konusunda bilgi sahibi olur.
5
3
Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur.
5
4
Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular.
4
2
Sağlık kurumları yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yaratıcı düşünme, karar verme ve problem çözmede bilimsel yöntem ve teknikleri uygular
4
3
Alanıyla ilgili verileri gruplandırır, formüle eder ve inceler.
4
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü inceler ve değerlendirir.
5
2
Görev aldığı birimde liderlik özellikleri sergiler.
5
3
Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumlu davranışlar gösterir.
5
4
Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda açıklar.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir.
5
2
Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; değişime, yeniliğe ve girişimciliğe açık olur.
5
3
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
0
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri takip eder.
0
2
Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
4
3
Yazılı ve sözlü iletişimde, doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi bütünleştirir.
4
4
Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak kurum içi ve kurum dışında ilgili taraflara ifade eder.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına uyarlar.
4
2
Birey olarak dış görünümü olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur.
4
3
Alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
5
4
Ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 11 44
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 20 0 74
Genel Toplam 74
Toplam İş Yükü / 25.5 2,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0