TR EN

KARŞILAŞTIRMALI SAĞLIK SİSTEMLERİ VE SAĞLIK POLİTİKALARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SYY243 KARŞILAŞTIRMALI SAĞLIK SİSTEMLERİ VE SAĞLIK POLİTİKALARI 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi EMRAH TÜNCER
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Sosyo-ekonomik düzeyleri farklı olan ülkelerin Sağlık sistemlerini ve sağlık politikalarını karşılaştırmalı bir perspektif ile değerlendirmek, incelemek ve buna bağlı olarak yeni çözüm önerileri ile sağlık sistemleri konularında bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Geçmişten günümüze sağlık sistemlerinin değerlendirilmesi, Ulusal sağlık politikaları ve bunları etkileyen faktörlerin incelenmesi, Türkiye sağlık politika ve uygulamalarının incelenmesi, Genel sağlık sigortası uygulamasının değerlendirilmesi ve Uygulamalara göre ülke modelleri ve bunların karşılaştırılması.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sağlık sistemi kavramını tanımlar.
Sağlık sisteminin farklı bileşenlerini açıklar.
Ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık sisteminin temel bileşenlerini sıralar.
Sağlık planlamasını ve politikalarını karşılaştırır.
Ülkelerin sağlık sistemlerinin güçlü ve zayıf yanlarını açıklar.
Türk Sağlık sistemini, Türk sağlık politikası çerçevesinde değerlendirir.
Bir ülkenin sağlık sistemini ekonomik ve sosyal boyutlarıyla nitelendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri Yaklaşımının ve Kavramların Tanıtılması Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
2 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlık Sistemi Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
3 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlık Sisteminin Fonksiyonları Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
4 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlık Sisteminin Sınıflandırılması Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
5 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlık Hizmeti Finansmanının Sınıflandırılması Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
6 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlık Sistemlerini karşılaştırma Yaklaşımları Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
7 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlıklı Toplum Anlayışı Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
10 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Türkiye’de Sağlık Politikalarının Gelişimi Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
11 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Küresel Sağlık Politikaları Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
12 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Sağlık Hizmetlerinin Sunumu Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
13 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. İngiltere Sağlık Sistemi Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
14 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Yunanistan Sağlık Sistemi Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
15 Literatür Taraması,Grup araştırması, Bireysel araştırma. Japonya Sağlık Sistemi Anlatım,Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay, Proje tabanlı öğrenme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Sargutan, Erdal. Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri. Hacettepe Yayınevi, 2006.
Elmacı, Nuran. Sağlık Antropolojisi. Siyasal Kitabevi,2013.
Keyder, Çağlar & Üstündağ, Nazan. Avrupa'da ve Türkiye'de Sağlık Politikaları. İletişim Yayınları, 2007.
Yıldırım, Hasan Hüseyin. Hükümet Sistemleri Ve Sağlık Politikaları. ABSAM Yayınları,2017.
OECD Sağlık Sistemi İncelemeleri TÜRKİYE, – ISBN 978-975-590-282-1 https://sbu.saglik.gov.tr/ekutuphane/kitaplar/oecdkitap.pdf

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık sisteminin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlikte, ekonomi, işletme, muhasebe, hukuk, maliye, finans ve yönetim bilimi ile ilgili kuramsal bilgilere ve uygulama bilgilerine sahip olur.
5
2
Ulusal ve uluslararası sağlık sistemlerinin bileşenlerini ve sağlık politikalarını yorumlama konusunda bilgi sahibi olur.
5
3
Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur.
5
4
Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular.
5
2
Sağlık kurumları yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yaratıcı düşünme, karar verme ve problem çözmede bilimsel yöntem ve teknikleri uygular
5
3
Alanıyla ilgili verileri gruplandırır, formüle eder ve inceler.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü inceler ve değerlendirir.
4
2
Görev aldığı birimde liderlik özellikleri sergiler.
4
3
Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumlu davranışlar gösterir.
4
4
Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda açıklar.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir.
5
2
Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; değişime, yeniliğe ve girişimciliğe açık olur.
5
3
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri takip eder.
5
2
Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
4
3
Yazılı ve sözlü iletişimde, doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi bütünleştirir.
5
4
Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak kurum içi ve kurum dışında ilgili taraflara ifade eder.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına uyarlar.
4
2
Birey olarak dış görünümü olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur.
5
3
Alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
5
4
Ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 10 2 20
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 2 24
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 12 1 12
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 3 2 6
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 69 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0