TR EN

SAĞLIK KURUMLARINDA KALİTE YÖNETİMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SYY344 SAĞLIK KURUMLARINDA KALİTE YÖNETİMİ 6 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Sağlık kurumlarında kalite yönetimine ilişkin temel teorik bilgileri ve becerilerin kavranması, değişen günümüz koşullarında, sağlık kurumlarında kalitenin etkili bir şekilde yönetilmesi için gerekli olan temel kavramlar, prensipler ve tekniklerin anlaşılması ve hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırılmasına ilişkin bilgi, beceri/ davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi dersi, Kalite kavramı, Kalitenin Tarihsel Gelişimi, Toplam Kalite Yönetimi, Kalite ve Liderlik, Özsaygı- Etik, Süreç Yönetimi, Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi, Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti, Kalite Ölçümü, Ekip Çalışması, Resmi Yazışma Kuralları, Sağlıkta Sürekli Kalite İyileştirme, Hasta Hakları ve Akreditasyon konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sağlık hizmetlerinde kalite kavramını tanımlar
Kalite ile liderlik, kurum kültürü ve takım çalışmasını ilişkilendirir
Sürekli kalite iyileştirmenin sağlık hizmetlerine katkısını yorumlar
Kalite güvence sistemlerini açıklar ve kalite güvence sistemlerinin özelliklerini sorgular
Ulusal ve uluslararası hasta güvenliği hedeflerini sıralar
Toplam Kalite Yönetimi felsefesini tanımlar
Akreditasyon kavramını açıklar ve akreditasyon standartlarını açıklar
Sağlık hizmetlerinde kalite sürecinde yönetsel sorumlulukları açıklar

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Giriş, Ders Tanıtımı ve Tartışma Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
2 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Kalite ve Toplam Kalite Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
3 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Kalite ve Toplam Kalite Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
4 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma PUKÖ Döngüsü Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
5 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Risk Tabanlı Proses Yönetimi Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
6 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Müşteri Memnuniyeti Yönetimi Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
7 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Hastanelerde Bilgi Yönetimi ve Akreditasyon Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
8 - ARA SINAV -
9 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Kalitede Ölçme ve Değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
10 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Kalite Yönetiminde Ekip Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
11 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Resmî Yazışma Kuralları Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
12 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Kalite Odaklı İnsan Hakları Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
13 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Hasta Hakları Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
14 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Sağlık Kurumlarında Problem Çözme Teknikleri Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
15 - FİNAL SINAVI -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kavuncubaşı, Ş. Yıldırım, S. (2018), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitabevi, Ankara.
Küçük, O. (2012), Kalite Kontrol ve Kalite Güvence Sistemleri. Seçkin Yayıncılık.
Sümer, G. (2003). Kalite ve Standardizasyon. Ak Ofset Yayıncılık.
S. Kaya. Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları; 2005
S. Kıngır. Toplam Kalite Yönetimi, Nobel Yayınevi; 2006.
A. Kovancı. Toplam Kalite Yönetimi Fakat Nasıl?, Sistem Yayıncılık; 2004.
M. Tekin. Toplam Kalite Yönetimi, Selçuk Üniversitesi İİBF; 2004.
M. Şimşek. Toplam Kalite Yönetimi, Alfa Yayınevi; 2004.
Efil. Toplam Kalite Yönetimi, Alfa Aktüel; 2006.
Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi Bildiriler Kitabı, Mart; 2009
TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi Temel Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02
TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi İç Tetkik Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02
E. Esatoğlu, T. Yıldırım. Sağlık Kurumları Yönetimi, Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları; 2010
TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi Dokümantasyon Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02
TS EN ISO 9001:2015 Risk Tabanlı Proses Yönetimi Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02
S. Söyük, A.Ü. Yenidikici. Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi, İÜ Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayını
http://kddb.gelisim.edu.tr/
S. Kaya, D. Tengilimoğlu ve ark. Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi; T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2864

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık sisteminin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlikte, ekonomi, işletme, muhasebe, hukuk, maliye, finans ve yönetim bilimi ile ilgili kuramsal bilgilere ve uygulama bilgilerine sahip olur.
1
2
Ulusal ve uluslararası sağlık sistemlerinin bileşenlerini ve sağlık politikalarını yorumlama konusunda bilgi sahibi olur.
2
3
Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur.
2
4
Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular.
5
2
Sağlık kurumları yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yaratıcı düşünme, karar verme ve problem çözmede bilimsel yöntem ve teknikleri uygular
4
3
Alanıyla ilgili verileri gruplandırır, formüle eder ve inceler.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü inceler ve değerlendirir.
4
2
Görev aldığı birimde liderlik özellikleri sergiler.
5
3
Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumlu davranışlar gösterir.
5
4
Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda açıklar.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir.
5
2
Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; değişime, yeniliğe ve girişimciliğe açık olur.
4
3
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
0
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri takip eder.
0
2
Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
4
3
Yazılı ve sözlü iletişimde, doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi bütünleştirir.
5
4
Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak kurum içi ve kurum dışında ilgili taraflara ifade eder.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına uyarlar.
4
2
Birey olarak dış görünümü olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur.
3
3
Alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
5
4
Ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 4 3 12
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 3 12
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 1 3 3
Ödev 2 3 6
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 2 3 6
Sosyal Faaliyet 2 3 6
Tez Hazırlama 2 3 6
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 101
Genel Toplam 101
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0