Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHY341 | AİLELERLE SOSYAL HİZMET | 5 | 3 | 3 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi EMRAH TÜNCER |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, aileyi sosyal yapı içerisindeki fonksiyonları, tarihsel gelişimi ve farklı aile tipleri çerçevesinde incelemektir. Ayrıca aile içi ilişkiler, iletişim sorunları, sağlıklı ve sağlıksız aile özellikleri, aile danışmanlığı, boşanma, aile içi şiddet gibi konuları analiz ederek sosyal hizmet perspektifinden değerlendirmeyi hedefler. Öğrencilerin, aileye yönelik kuramları, aile içi problemlerin çocuklar üzerindeki etkilerini ve sosyal hizmet müdahalelerini anlamaları sağlanacaktır. |
İçerik: | Ders, ailenin tanımı, fonksiyonları, aile tipleri ve gelişimleri ile başlar. Aile alt sistemleri, ebeveyn-çocuk ilişkileri ve sağlıklı ile sağlıksız aile özellikleri incelenir. Aile yaşam döngüsü ve aileye yönelik kuramlar ele alınarak, aile içi iletişim ve iletişim sorunları değerlendirilir. Aile dayanıklılığı konusu işlendikten sonra, çocuğu etkileyen aile problemleri ve suça sürüklenen çocuklar üzerine durulur. Koruma altındaki çocuklarla sosyal çalışma, aile içi şiddet ve boşanma süreçleri tartışılır. Son olarak, aile danışmanlığı tanımı ve yaklaşımları ile planlı değişim basamağında ailelerle sosyal hizmet konuları işlenir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Ailenin Sosyal Yapı İçerisindeki Rolünü Anlar |
Farklı aile tipleri ve tarihsel gelişimi inceler |
Aile alt sistemlerini ve ebeveyn-çocuk ilişkilerini değerlendirir |
Sağlıklı ve sağlıksız aile yapılarını karşılaştırır |
Aile yaşam döngüsünü ve kuramları uygular |
Aile içi iletişim sorunlarını anlar ve çözüm önerileri geliştirir |
Aile dayanıklılığını ve kriz yönetimini değerlendirir |
Aile problemlerinin çocuklar üzerindeki etkilerini inceler |
Ailelerle sosyal hizmet müdahalelerini uygular |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama | Ailenin tanımı fonksiyonları. Aile tipleri ve gelişimleri. Sosyal yapı ve değişen toplumda aile | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Tarama | Tarihsel süreçte aile | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür Tarama | Aile alt sistemleri ve Ana-baba-çocuk ilişkisi | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Tarama | Sağlıklı ve sağlıksız aile özellikleri | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür Tarama | Aile yaşam döngüsü, aileye yönelik kuramlar | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür Tarama | Aile içi iletişim ve iletişim sorunları | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür Tarama | Aile dayanıklılığı | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Çocuğu etkileyen aile problemleri-Suça sürüklenen çocuklar | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür Tarama | Koruma altındaki ve suça sürüklenmiş çocuklarla sosyal çalışma | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür Tarama | Aile İçi Şiddet | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür Tarama | Boşanma | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür Tarama | Aile Danışmanlığı tanımı ve yaklaşımları | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür Tarama | Planlı değişim basamağında Ailelerle Sosyal Hizmet | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür Tarama | Genel Tekrar | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Baran, G. (2015). Aile yaşam dinamiği. Pelikan Yayınları. |
Duyan, V. (2010) Sosyal Hizmet Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği |
Özabacı N. ve Z. Erkan. (2014). Aile Danışmanlığı Kuram Ve Uygulamalara Genel Bir Bakış. A Pegem Akademi Yayınları |
Turan, N. (1999) Sosyal Kişisel Çalışma- Birey ve Aileler İçin Sosyal Hizmet, Ed.: Veli Duyan, Ankara |
Yolcuoğlu, İ. G. (2017). Bireylerle, ailelerle, gruplarla ve toplumla sosyal hizmet. Nar Yayınevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains basic knowledge about performing an evidence-based social work intervention for clients with different characteristics at individual, family, group and community levels.
|
4 | |||||
2 |
Gains knowledge to communicate effectively with client systems and to use communication tools in the process of social work practice.
|
4 | |||||
3 |
Gains knowledge of social welfare policy and social welfare services.
|
4 | |||||
4 |
Gains knowledge of legislation, professional ethical principles and values.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains basic knowledge about performing an evidence-based social work intervention for clients with different characteristics at individual, family, group and community levels.
|
5 | |||||
2 |
Gains knowledge to communicate effectively with client systems and to use communication tools in the process of social work practice.
|
3 | |||||
3 |
Gains knowledge about research methods and techniques in social work.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains the ability to think critically, analyze, and synthesize.
|
4 | |||||
2 |
Gains the ability to conduct social work research, benefit from research results, and interpret professional literature.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains the ability to perform evidence-based social work practice at the generalist level with client groups.
|
5 | |||||
2 |
Gains the ability to communicate verbally and in writing and to use relevant information and other technologies in the context of social work practice.
|
2 | |||||
3 |
Gains the ability to perform social work interventions for client systems at the individual, family, group and community level and to report and record these interventions.
|
5 | |||||
4 |
Gains the ability to perform managerial tasks, establish inter-institutional relations, cooperation, and coordination, and develop joint services through the application of modern management knowledge and techniques.
|
2 | |||||
5 |
By accepting the positive value of difference, the ability to practice on the basis of similarities and differences is gained.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The knowledge of social work areas can be used, and the social work intervention is carried out independently.
|
4 | |||||
2 |
Takes responsibility individually and as a team member to solve the problems encountered in social work practices.
|
4 | |||||
3 |
Provides guidance and counseling for the professional practice and development of social work students and newly graduated social workers.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the knowledge and skills acquired in the field with a critical approach.
|
3 | |||||
2 |
A positive attitude towards lifelong learning is developed.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Opinions on social work issues and problem solutions can be shared verbally and in writing with relevant people and institutions, with people from the same or different professions, and with quantitative and qualitative data.
|
2 | |||||
2 |
Can organize and implement projects and activities for the social environment in which they live, with a sense of social responsibility.
|
3 | |||||
3 |
Monitors and evaluates the events/developments on the agenda of the society and the world in the fields of social work.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines the duties, authorities, rights, and responsibilities related to the social work profession.
|
4 | |||||
2 |
Acts in accordance with the legislation, professional ethical principles, and standards.
|
5 | |||||
3 |
Carries out its practices in social work areas with environmental awareness.
|
4 | |||||
4 |
The conceptual framework, perspectives, theoretical approaches, and models are used to guide the implementation of each level of social work intervention.
|
4 | |||||
5 |
The development of social work as a science and profession is supported.
|
3 | |||||
6 |
With knowledge, skills, values, and attitudes, society is modeled, and a lifelong learning approach is adopted.
|
3 | |||||
7 |
Acts in accordance with the quality management and processes in line with the modern management approach in human service organizations.
|
3 | |||||
8 |
Carries out the practices in social work areas with environmental awareness.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 1 | 12 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 13 | 1 | 13 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 48 | 0 | 76 |
Genel Toplam | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |