Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GSY225 | MÖNÜ PLANLAMA VE MALİYET KONTROLÜ | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. KEMAL ŞAHANLIK |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilerin; menüler kavramını, maliyetini, maliyet kontrolü tanımı ve depolama, teslim alma, satın alma, fiyatlandırmaları hakkında temel olarak fikir sahibi olmalarını sağlamaktır. |
İçerik: | Menünün tanımı, sınıflandırılması, menü çeşitleri, satın alma, teslim alma, depolama, fiyatlandırma, tutundurma, maliyet ve satış analizleri hakkında iş akışını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yiyecek-içecek işletmelerinin menü maliyeti ile ilgili terimleri tanımlar |
Menü çeşitlerine göre maliyeti hesaplar |
İşletmelerin menü maliyetleri hakkında rapor hazırlar |
Mutfakta menü maliyet kontrolüne yönelik iş akışı takibi uygular |
Satın alma, teslim alma, depolama prensiplerini açıklar |
Mutfakta kayıp, kaçak, fireleri ve usulsüzlükleri, etik ihlallerini listeleyerek aktarır |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü ve Menü Planlama Kavramları | Uygulamalı anlatım |
2 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü Sınıflandırılması ve Menü Çeşitleri | Uygulamalı anlatım |
3 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü Planlama Süreci ve Geliştirmenin Amaçları | Uygulamalı anlatım |
4 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Klasik Menü ve Modern Menü | Uygulamalı anlatım |
5 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü ile ilgili Biçimsel Çalışmalar | Uygulamalı anlatım |
6 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü Fiyatlandırma | Uygulamalı anlatım |
7 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menülerde Doğruluk | Uygulamalı anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Maliyet Kavramı, Maliyet Belirleme Unsurları, Menüde Tedarik Yöntemleri | Uygulamalı anlatım |
10 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | İşletme Tiplerine Göre Menü Planlaması | Uygulamalı anlatım |
11 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Yiyecek İçecek Maliyet Kontrol Süreci | Uygulamalı anlatım |
12 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Maliyet ve Satışların Analizi | Uygulamalı anlatım |
13 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü Analiz Yöntemleri | Uygulamalı anlatım |
14 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü Tutundurma | Uygulamalı anlatım |
15 | Kitap Okuma, Literatür İncelemesi | Menü Pazarlama Stratejileri ve Kurulumları | Uygulamalı anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Bekar, A. ve Kılıç, B. (2017). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Menü Planlama Kavramlar ve Uygulamalar, Ankara: Beta Basım. |
Şengül, S. ve Kurnaz, A. (2021). Mutfak Yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık. |
Sarıışık, M. (2017). Tüm Yönleriyle Gastronomi Bilimi, Ankara: Detay Yayıncılık. |
Şengül, S. (2020). Yiyecek ve İçecek Servisi-Klasik ve Modern Yaklaşım, Ankara: Detay Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define basic concepts about gastronomy.
|
1 | |||||
2 |
Interpret the basic concepts, areas and approaches related to the field.
|
1 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the information and facts about the field to the fields of social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
|
1 | |||||
2 |
Compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
|
1 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Categorize food hygiene and safety into accepted standards and practices.
|
2 | |||||
2 |
Prepare the technical infrastructure and contents of kitchen activities.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
|
0 | |||||
2 |
Collaborate with shareholders in the field to bring new ideas, products to the market.
|
0 | |||||
3 |
Integrate basic kitchen techniques and product preparation principles into today's technology.
|
2 | |||||
4 |
Plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Calculate costs in the food and beverage field.
|
0 | |||||
2 |
Carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in food and beverage business.
|
0 | |||||
3 |
Organizes participation to national and international competitions and fairs in its field.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine developments, changes and innovations in the field by accepting the lifelong learning as a principle.
|
3 | |||||
2 |
Find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express their ideas using presentation and communication techniques in deliberate and verbal ways.
|
0 | |||||
2 |
Organize activities related to the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret ethical values and legal regulations related to their profession in the direction of the substances in the legislation.
|
0 | |||||
2 |
Design social and social projects in his / her field using historical, cultural and geographical riches.
|
0 | |||||
3 |
Perform scientific researches using knowledge and skills related to his field.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 2 | 20 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 8 | 3 | 24 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 61 | 0 | 153 |
Genel Toplam | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |