TR EN

FOOD DESIGN AND SENSORY ANALYSIS DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GAS224 FOOD DESIGN AND SENSORY ANALYSIS 4 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders öğrencilere, temel tatlar, gıda formülasyonları ve duyusal analizin gastronomi bilimi içindeki yeri, önemi ve kullanılması hususlarında bilgi vermeyi amaçlamakla beraber gerek ürün geliştirmede gerekse ürünlerde oluşan farklılıkları ayırt etme hususunda duyusal analiz tekniklerini kullanabilen tadımcılar yetiştirmektir.
İçerik: Bu dersin içeriği temel tatlar, gıda formülasyonları, duyusal analizin gastronomi bilimi açısından önemi ve kullanımı, duyusal analiz prensipleri ve analiz paneli tasarımı, duyusal analiz paneli tasarımını etkileyen faktörler, kullanılan skalalar ve lezzet profil analizi, doku profil analizi, tüketici tercihlerinin belirlenmesi konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Farklı formülasyonlarla hazırlanan gıdaların duyusal özelliklerindeki farklılıkları ortaya koyar.
Yeni ürün geliştirmede uygun gıda formülasyonlarını seçerken duyusal analiz uygular.
Duyusal analiz sonuçlarını karşılaştırarak gıda formülasyonlarını geliştirir.
Reçetede sorunu çözmek için gıdaların kalite özelliklerini kullanarak formülasyonu revize eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür okuması Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, gıdaların duyusal özellikleri Anlatım, Tartışma
2 Literatür okuması Temel tatlar, tat ve koku bileşenlerinin karakteristikleri, Anlatım, Tadım
3 Literatür okuması Duyusal Analiz Laboratuvarında Test Odası, Ürün Ve Panel Kontrolü Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
4 Literatür okuması Duyusal Değerlendirmede Panelist Seçimi Ve Panel Büyüklüğünü Etkileyen Faktörler, Duyusal analizde örnek hazırlama, tadım kabinlerinin hazırlanması Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
5 Literatür araştırması Hata tipleri, Farklılık Testleri: üçgen test ve uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
6 Literatür araştırması ikili üçlü test ve uygulama Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
7 Literatür araştırması Eşlenmiş kıyaslama testi ve uygulama, sıralama testi ve uygulama Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür araştırması Vize hazırlık çalışmaları Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma
10 Literatür okuması Puanlama testi, sıralama testi ve uygulama, Duyusal Değerlendirmede Kullanılan Skalalar Anlatım, Tartışma Grup Çalışmaları, Tadım
11 Literatür okuması Hedonik skala yöntemi ve uygulama, profil testleri Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
12 Literatür okuması Doku Profili Analizi, lezzet profil analizi ve uygulama Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
13 Literatür okuması Duyusal Testlerin Tüketici Tercih Çalışmalarında Kullanılması Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
14 Literatür okuması Gıda İşletmelerinde Duyusal Değerlendirme ile İlgili Bir Programın Uygulanması Anlatım, Soru-Cevap, Tadım
15 Literatür okuması Final hazırlık çalışmaları Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Candoğan, K., Barbosa-Cánovas, G., Carkcioglu, E. (2017). Edible Films and Coatings: Sensory AspectsIn book: Edible Films and Coatings: Fundamentals and ApplicationsChapter:26 (Ed.: María Pilar Montero García, M. Carmen Gómez-Guillén, M. Elvira López-Caballero, Gustavo V. Barbosa-Cánovas). CRC Press, 598s.
Durlu-Özkaya, F., Coşansu, S., Ayhan, K. 2013. Her Yönüyle Gıda, Sidas Ltd. Şti, İzmir.
İnanlı A.G., Özpolat E., Emir Çoban Ö., Karaton N. (2010). Journal of FisheriesSciences.com.Marine edilmiş hamsi balığının (engraulis encrasicolus l., 1758) kimyasal bileşimi ve farklı soslarda duyusal değerlendirilmesi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts about gastronomy.
3
2
Interpret the basic concepts, areas and approaches related to the field.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Relate the information and facts about the field to the fields of social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
2
2
Compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Categorize food hygiene and safety into accepted standards and practices.
3
2
Prepare the technical infrastructure and contents of kitchen activities.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
4
2
Collaborate with shareholders in the field to bring new ideas, products to the market.
4
3
Integrate basic kitchen techniques and product preparation principles into today's technology.
3
4
Plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
1
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They calculate costs in the food and beverage field.
1
2
They carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in food and beverage business.
3
3
They organizes participation to national and international competitions and fairs in its field.
1
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Examine developments, changes and innovations in the field by accepting the lifelong learning as a principle.
4
2
Find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
1
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They express their ideas using presentation and communication techniques in deliberate and verbal ways.
4
2
They organize activities related to the field.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They interpret ethical values and legal regulations related to their profession in the direction of the substances in the legislation.
3
2
Design social and social projects in his / her field using historical, cultural and geographical riches.
2
3
Perform scientific researches using knowledge and skills related to his field.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 155
Genel Toplam 155
Toplam İş Yükü / 25.5 6,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0