TR EN

İNSAN FAKTÖRLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HEE212 İNSAN FAKTÖRLERİ 4 3 3 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BEDİA MERİH ÖZÇETİN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencinin bu dersin sonunda, havacılık da bakım alanında oluşan hatalarda insan faktörlerinin etkisini açıklayabilecek düzeyde bilgi sahibi olması hedeflenmiştir.
İçerik: Dersin içeriği; İnsan Faktörleri, İnsan Performansı Ve Sınırlamalar, Sosyal Psikoloji, Performansa Etki Eden Faktörler, Fiziksel Çevre, Görevler, İletişim, İş Yerindeki Tehlikeler konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) İnsan performansını etkileyen faktörleri tanımlar. Havacılık emniyetine etkileyen faktörleri açıklar. İş yerindeki insan faktörlerinden kaynaklı potansiyel tehlikeleri açıklar Sosyal psikolojiyi etkileyen faktörleri açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Genel İnsan faktörlerinin göz önünde bulundurulma ihtiyacı; İnsan faktörlerine/insan hatalarına atfedilebilir hadiseler; "Murphy" Yasası -
2 İnsan Performansı ve Sınırlamalar Görme; İşitme; Bilgi işlem; Dikkat ve algı; Hafıza; Kapalı mekan korkusu ve fiziki erişim. -
3 İnsan Performansı ve Sınırlamalar Görme; İşitme; Bilgi işlem; Dikkat ve algı; Hafıza; Kapalı mekan korkusu ve fiziki erişim. -
4 Sosyal Psikoloji Sorumluluk: Bireysel ve grup olarak; Motivasyon ve motivasyon kaybı; Yaş baskısı; "Kültür" sorunları; Ekip çalışması; Yönetim, gözetim (denetim) ve liderlik. -
5 Sosyal Psikoloji Sorumluluk: Bireysel ve grup olarak; Motivasyon ve motivasyon kaybı; Yaş baskısı; "Kültür" sorunları; Ekip çalışması; Yönetim, gözetim (denetim) ve liderlik. -
6 Performansa Etki Eden Faktörler Zindelik/sağlık; Stres: Ailevi ve işe bağlı olarak; Zaman baskısı ve çalışmanın tamamlanma süresi ile ilgili baskılar; İş yükü: Aşırı yük ve az yükleme; Uyku ve aşırı yorgunluk, vardiyalı çalışma; Alkol, ilaç ve uyuşturucu madde kullanımı. -
7 Fiziksel Çevre Gürültü ve duman; Aydınlatma; İklim ve sıcaklık; Hareket ve titreşim; Çalışma ortamı -
8 - ARA SINAV -
9 Fiziksel Çevre Gürültü ve duman; Aydınlatma; İklim ve sıcaklık; Hareket ve titreşim; Çalışma ortamı -
10 Görevler (Task'ler) Fiziki çalışma; Tekrarlanan görevler (task'ler); Gözle muayene (kontrol); Kompleks (karmaşık) sistemler. -
11 İletişim Ekip içi ve ekipler arasındaki iletişim; Çalışma yazımı ve kayıtlarının tutulması; Güncel ve geçerli tutma; Bilginin dağıtılması/yayılması/paylaşılması. -
12 İnsan Hatası Hata modelleri ve teorileri; Bakım görevlerindeki (task'lerindeki) hata türleri; Hatalardan ortaya çıkan sonuçlar (yani kazalar); Kaçınma ve yönetim hataları. -
13 İşyerindeki Tehlikeler Tehlikelerin fark edilmesi ve tehlikelerden kaçınılması; Acil durumlar ile başa çıkabilmek. -
14 İşyerindeki Tehlikeler Tehlikelerin fark edilmesi ve tehlikelerden kaçınılması; Acil durumlar ile başa çıkabilmek. -
15 - FİNAL -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Human Factors, EASA Part-66 Modül 9 YAMAN, M. İnsan Kaynakları, Kişi ve Kurumlara Öneriler, Papatya Yayınları

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Applies the knowledge and skills related to the field by considering the legal dimension of occupational health and safety.
3
2
Can make applications related to aviation electricity.
4
3
Can make applications related to aviation electronics.
4
4
Learns the aviation applications of Electrical-Electronics subjects.
4
5
Relates the concepts of entrepreneurship and innovation to the field.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uses theoretical and applied knowledge about the field in business life by choosing appropriate analytical methods and modeling techniques.
4
2
Adapts to the environment in which works as a team member.(dişil)
5
3
Develops a suitable solution method when faced with a problem
4
4
Prepares written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
3
5
As a team member, manages all stages from planning to implementation of aviation activities
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Since has technical dexterity in a negative situation in her field, she can take the necessary precautions and intervene in the situation.(dişil)
2
2
Makes the problem encountered in a study in the field appropriate within the team.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uses computer software, information and communication technologies at the level required by the field (use) Bloom 3
3
2
A sketch, diagram, graph, etc., describing the subject. reading and interpreting documents (interprent). (Bloom 2)
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Since will graduate with a certificate from the recognized school, she has the necessary knowledge and dexterity in the fields of aviation electricity and electronics.
1
2
Develops solutions for unforeseen problems encountered in practice. (develop) (Bloom 6)
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Determines the learning requirements related to the field (determine) (Bloom 3)
4
2
Uses lifelong learning principles in professional development (Bloom 3)
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply technical drawing knowledge effectively in business life (Bloom 3)
4
2
By informing the relevant people and institutions on the issues related to the field; states his thoughts and suggestions for solutions to problems in written and verbal form (state) (Bloom 1)
5
3
Discusses with experts (debate) by supporting their thoughts and solutions to problems with quantitative and qualitative data (Bloom 2)
4
4
Participates in training at international level (participate) (Bloom 3)
4
5
Organizes activities for the professional development of employees under his/her responsibility. (organized) (Bloom 6)
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Graduates with a school certificate recognized by SHGM and the need for qualified electrical-electronic personnel in the aviation sector is met.
4
2
He uses the knowledge and skills he gained during his undergraduate education in business life. (Bloom 3)
3
3
Solves the problems encountered in the field. (solve) (Bloom 3)
4
4
Applies the necessary behavior culture on quality management and processes, environmental protection and occupational safety to the team (apply) (Bloom 3)
5
5
He places the safety factor awareness in himself and his team. (locate) Bloom 1)
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 4 3 12
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 4 3 12
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 2 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 2 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 28 0 76
Genel Toplam 76
Toplam İş Yükü / 25.5 3
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0