TR EN

HABER TOPLAMA VE YAZMA TEKNİKLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
THY215 HABER TOPLAMA VE YAZMA TEKNİKLERİ 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi HANDE ULUSOY
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; öğrencilere haber toplama sürecinin temel kurallarını ve haber yazma sürecinin temel tekniklerini uygulayabilecek beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriğini; gazeteci kimliği, çalışma koşulları, haberin tanımları, türleri, haber fikri bulma ve haber yazımı başta olmak üzere haber üretiminin çeşitli aşamaları oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Gazeteciliğe ve haber üretimine ilişkin mesleki terminolojiyi tanımlar.
Farklı mecralarda farklı haber türlerini ayırt eder.
Çevresindeki olayların haber değerini hesaplar.
Basit düzeyde haber yazar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Haber kavramı ne demektir? Haberin tarihsel gelişimi Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Haber Toplama Aşamaları Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Haber Dilinin Tanımlanması ve Üretim Aşamaları Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Haberin Bileşenleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Haberin Kaynakları (Birincil, İkincil Kaynaklar ve Diğer Kaynaklar) Anlatma, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama 5N1K Kuralı ve Haber Yazma Teknikleri (Ters Piramit Tekniği, Düz Piramit Tekniği) Anlatma, Tartışma Yöntemi Gösterip Yaptırma Yöntemi
7 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama 5N1K Kuralı ve Haber Yazma Teknikleri (Dörtgen ya da Kare Kutu Tekniği, Ters Piramit Tekniğiyle Kare Tekniğinin Birleştirilmesi) Anlatma, Tartışma Yöntemi Gösterip Yaptırma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Haberin türleri (Özel Haber ve Özel Haberi Araştırma Yöntemleri) Anlatma, Tartışma Yöntemi Gösterip Yaptırma Yöntemi
10 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Haber Dilinde Kullanımı ve Haberde Aktarma Türleri (Dolaylı ve doğrudan Aktarma) Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Haber yazımında etki yaratma (Cümle Kuruluşu, Yüklemler ve Tutarlılığın Sınanması) Anlatma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Röportaj ve Söyleşi Teknikleri Bireysel Çalışma Yöntemi
13 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Haberlerde fotoğraf kullanımı-Haber örnekleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Radyo ve Televizyon Haberciliği (Haber Bülteni ve Hazırlanışı Bireysel Çalışma Yöntemi
15 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Farklı medya araçları için haber yazımı (İnternet, Dergi, Toplantı, Ekonomi, Kültür ve Sanat, Sağlık, Emniyet ve Adliye, Magazin Haberciliği) Anlatma, Gösterip Yaptırma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Girgin, A. (2005). Haber Yazmak, İstanbul: Der Yayınları.
Tokgöz, O. (2010). Temel Gazetecilik, Ankara: İmge Yayınları.
Arslan, K. (2002).Haberim Var-Örneklerle Haberin ABC’si, İstanbul: Anahtar Yayınları.
Çankaya, Ö. ve Aykanat, A. (2005). Köşesiz Gazeteciler Yazıyor, Bağımsız Yayınlar.
McIntyre, T.B (1996). English News Writing: A Guide for Journalists Who Use English as a Second Language, Hong Kong: The Chinese University Press.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
3
2
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
2
3
Explain basic concepts regarding communication sciences.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
1
2
Associate knowledge and facts in the field with Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
0
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
1
2
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Create creative contents in the field.
4
2
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
4
2
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
5
2
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
4
2
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
0
3
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
3
2
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 158
Genel Toplam 158
Toplam İş Yükü / 25.5 6,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0