TR EN

TELEVİZYON SENARYO YAZARLIĞI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
THY216 TELEVİZYON SENARYO YAZARLIĞI 4 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; öğrencilere televizyon ve sinema sektöründe kullanılacak reklam, öykü, kısa film ve televizyon metinleri gibi farklı türlerdeki anlatısal metinlerin tekniği, estetiği, yaratıcı yazım ve anlam süreçleri hakkında temel bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriğini; televizyon ve sinema disiplininde metin yazma teknikleri, dramatik yapı, çatışma, karakter analizi, sinopsis, tretman, film, senaryo yazım aşamaları gibi konular oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Dramatik yapının kuralları çerçevesinde örnek bir program metni senaryo yazar.
Sinopsis ve tretman kavramlarını ayırt eder.
Görüntüsel dilin özelliklerini bilerek karakter, zaman ve mekân olgularını bir televizyon/sinema metni için yaratır.
Konuşma örgüsünün kurallarını bilerek örnek bir diyalog metni oluşturur.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Tanışma ve ders hakkında bilgi verme. Televizyonla İletişim Süreci İzleyici / Etki/Tepki / Geri Besleme/ Reyting Yapım-Yaratım Program Yapım Süreci -Pre-Production -Production - Post-Production Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Senaryo nedir? Senaryo yazım aşamaları (logline, sinopsis, tretman, çekim senaryosu vs) Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması
3 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Yaratıcı Süreç: Hikâye ve Kurgu (Yazı ve söz ilişkisi. Yazı, anlam ve iletişim, Yaratıcı yazarlık, profesyonel yazma: Yazmaya başlamak. Yazarlıkta yaratıcı fikir üretimi) Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması
4 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Anlatım Yapısı (Diegetik anlayım, mimetik anlatım) Anlatısal Yapı (Klasik anlatı yapısı, çağdaş anlatı yapısı, postmodern anlatı yapısı) Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması
5 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Bakış Açısı (homodiegetic anlatıcı, autodiegetic anlatıcı heterodiegetic anlatıcı vs. ) Bakış açısının önemi Bakış açısının yaratıcı kullanımı Bakış açısının yaratıcı kullanımıyla dikkat çeken eserlerin tartışılması Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması
6 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Anlatıda zaman, Farklı zaman kullanımları, Zamanda sıçramalar: Flashback, flash forward. Anlatıda “zaman”ın yaratıcı kullanımları Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması
7 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Monomit ve kahramanın yolculuğu ((Christopher Vogler'in 12 aşaması) Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Arketip kavramı (Carl Gustav Jung; gölge, persona, animus, anima) Karakter yaratımı (Karakter analizi, karakter türleri, fiziksel, biyolojik, psikolojik özellikleri) Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması
10 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Televizyonda farklı program türlerinin metinsel özellikleri Televizyon durum komedileri, Çatışma, Bölüm sonları, Mekân kullanımları, Diyaloglar: Aksan, jargon. Karakter ve diyalog ilişkisi, TV senaryosu yazmada farklı teknikler Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması
11 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Senaryo formatları ve yazım kuralları Sahnenin işlevleri Senaryoda ses, diyalog ve müzik Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması
12 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Reklam metinleri, Reklam formatları, Görüntü ve sesin etkili kullanımı, Sözcük/slogan seçimi, Story board hazırlama Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması
13 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Kamu yararının olduğu herhangi bir konuda, kampanya ve kamu spotları hazırlama. Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması
14 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Final projelerinin tartışılması Anlatma, Tartışma Yöntemi ve Bireysel Çalışma
15 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Final projelerinin tartışılması Anlatma, Tartışma Yöntemi ve Bireysel Çalışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Öktem, B. (2005). Senaryo Kitabı, İtaki.
Kelsey, G. (1995). Televizyon Yazarlığı, İstanbul: YKY.
Benjamin, W., (2001). Hikâye Anlatıcısı, Son Bakışta Aşk, İstanbul: Metis Yayınları.
Vogler, C. (2009). Yazarın Yolculuğu, İstanbul: Okyanus Yayınları.
Karadoğan, A. (2016). Senaryo ve Anlatı, Ankara: Deki Yayınları.
Campbell J. (2019). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, İstanbul:İtaki.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
0
2
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
0
3
Explain basic concepts regarding communication sciences.
0
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
0
2
Associate knowledge and facts in the field with Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
0
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
0
2
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
0
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Create creative contents in the field.
0
2
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
0
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
0
2
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
0
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
5
2
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
0
2
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
0
3
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
4
2
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 153
Genel Toplam 153
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0