Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
TUR209 |
SAĞLIK TEDBİRLERİ VE İLK YARDIM |
3 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. NURCAN ESİN |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Sağlık tedbirleri ve ilkyardım hakkında temel bilgi vermek |
İçerik: |
Temel sağlık tedbirleri ve ilkyardım uygulamaları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
İlk yardım, acil bakımla ilgili temel kavram ve ilkeleri bilme ve kavrama |
Toplumda sık karşılaşılan kaza, yaralanma, acil hastalık durumlarını toplumun sağlık sorunlarını ve bu sorunlara ilişkin birincil ve ikincil korunma ile ilgili temel ilkeleri kavrama ve değer verme |
Acil bakım ve ilk yardımın önceliklerini belirleme, uygulama, değerlendirme süreci doğrultusunda bakımla ilgili kararları verebilme ve uygulayabilme becerisini kazanma |
Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım uygulama |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Okuma-slayt Hazırlama |
İlkyardımın Tarihçesi -İlkyardımın Amacı ve Önemi -İlkyardım Gerektiren Durumlar -İlkyardımın Temel İlkeleri ve Hedefleri -İlkyardımcının Görev ve Sorumlulukları -İlkyardım Malzemeleri |
Sunum-Anlatım |
2 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Temel Yaşam Desteği Endikasyonları -Kalp-Akciğer Canlandırmasının Aşamaları -Erişkinde, Çocukta ve Bebekte Kalp-Akciğer Canlandırması -Kalp-Akciğer Canlandırmasının Komplikasyonları -İleri Yaşam Desteğinin Sağlanması |
Sunum-Anlatım |
3 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Hava Yolu Tıkanıklarına Yol Açan Nedenler -Hava Yolu Tıkanıklığından Korunmak İçin Öneriler -Hava Yolu Tıkanıklığı Belirti ve Bulguları -Erişkinde, Çocukta ve Bebekte Yabancı Cisim İle Hava Yolu Tıkanıklıklarında İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
4 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Kanamanın Tanımı ve Nedenleri -Kanamanın Sınıflandırılması -Dış Kanama ve Dış Kanamalarda İlkyardım -İç Kanama ve İç Kanamalarda İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
5 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Şokun Tanımı -Şokun Sınıflandırılması ve Fizyopatolojisi -Şokun Evreleri -Şokun Belirti ve Bulguları -Şokun Önlenmesi ve Tedavisi -Anaflaktik Şok ve Anaflaktik Şokta İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
6 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Yaralanmalarda Tedavi İlkeleri -Kafa Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Omurga Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Göğüs Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Karın Travma ve Yaralanmalarında İlkyardım -Trafik kazalarında yaralıların kurtarılması |
Sunum-Anlatım |
7 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Kırıklarda ilkyardım -Çıkıklarda İlkyardım -Burkulmalarda İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Yanık Nedenleri ve Türleri -Yanıklarda İlkyardımın Amacı -Isı İle Oluşan Yanıklarda,Kimyasal Yanıklarda ve Elektrik Yanıklarında İlkyardım -Yangından Kurtarma ve Duman İnhalasyonunda İlkyardım -Sıcak Çarpmalarında İlkyardım DONMALARDA İLKYARDIM -Donmanın Tanımı ve Fizyopatolojisi -Donma Çeşitleri,Belirti ve Bulguları -Donmalarda İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
10 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Komanın Tanımı ve Nedenleri -Koma Çeşitleri ve İlkyardım -Epilepsi ve İsteri Nöbetlerinde İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
11 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Zehirlenme Yolları -Zehirlenme Vakalarında Belirtiler -Zehirlenmelerde İlkyardım -Zehirlenme Danışma Merkezi -Zehirlenmelere Karşı alınacak Önlemler |
Sunum-Anlatım |
12 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Böcek Sokmalarının Genel Etkileri -Yılan Sokmaları ve İlkyardım -Akrep Sokmaları ve İlkyardım -Örümcek ve Arı Sokmaları ve İlkyardım -Evcil Hayvan Isırmaları ve İlkyardım -Deniz Hayvanları İle Yaralanmalarda İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
13 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Göze Yabancı Cisim Kaçması ve İlkyardım -Kulağa yabancı Cisim Kaçması ve İlkyardım -Buruna Yabancı Cisim Kaçması ve İlkyardım |
Sunum-Anlatım |
14 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Taşımalarda Genel Kurallar - Hasta veya Yaralıyı Sürükleme Yöntemleri -Araç İçindeki Hasta veya Yaralıyı Çıkarma (Rentek Manevrası) KISA MESAFEDE HIZLI TAŞIMA TEKNİKLERİ -Bir Kişi İle Taşıma Yöntemleri -İki Kişi İle Taşıma Yöntemleri SEDYE OLUŞTURARAK HASTA VEYA YARALILARI TAŞIMA -Sandalye İle Taşıma -Battaniye İle Geçici Sedye Oluşturma -Kaşık Tekniği İle Sedyeye Yerleştirme -Köprü Tekniği İle Sedyeye Yerleştirme -Sedyeyi İki ve Dört Kişi İle Taşıma |
Sunum-Anlatım |
15 |
Okuma-slayt Hazırlama |
Genel Tekrar |
Sunum-Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Önder, R. (2015). Anne Çocuk Sağlığı Ve İlk Yardım-Rıfkı Önder, Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul. |
Süzen, B. (2014). Temel İlk Yardım. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Yanardağ M , İ. Yılmaz (2017). Sağlık ve İlk Yardım. Ankara. Pegem Yayınları |
Moral, E. (2017). İlkyardım. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi |
First Aid Manual 11th Edition: Written and Authorised by the UK's Leading First Aid Providers-2021 |
First Aid Manual 11th Edition: Written and Authorised by the UK's Leading First Aid Providers-2021 |
By Aha - Heartsaver First Aid Studnet Workbook (Health & Safety) (Stu Wkb) |
https://cpr.heart.org/en/resuscitation-science/cpr-and-ecc-guidelines |
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1558716 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describe the basic characteristics of the tourism industry and the basic concepts related to the Tourism Guidance profession and relate those with the characteristics of tourism businesses
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Discusses the structure, operation and importance of tourism industry in country development and relates with tourism business
|
0 |
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains and interprets culture, history, religion, art, geography way of thinking and way of life the various civilizations who lived in Turkey.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plans a tour program considering the travel purpose, the type and the characteristics of the touristic region in accordance with the theoretical knowledge gained in the field of Tourism Guidance and discusses the functioning.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Underlines the importance of professional development by following scientific and current developments in the fields of tourism, art and archeology, and acts defensive attitude and behavior towards the necessity of lifelong learning.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes numerical and statistical data and results in accordance with ethical values for current practices in the field of tourism .
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Knows and applies the legal regulations related to tourism field, tourist guidance professional law and professional organizations.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By taking leadership role in tour groups; administers the tour program and solves possible problems during the tour.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses the skills of explaining and presenting Turkey's and other regions natural and cultural assets that have, ancient city, ruins and historical artefacts and architectural art, culture, cuisine, folklore, flora and fauna features of regions etc.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Shows the communication skill and presentation skill effectively in written and verbal and expresse his / her professional knowledge accurately and effectively.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Shows reading, writing, comprehension, speaking and writing skills in English and in a second foreign language (Arabic, Russian, Chinese).)
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses knowledge and competences related to preparation, implementation and supervision of a tour.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
By using the personality traits that have social skills required by the Tourism Guidance profession; arranges projects, organizations and activities with sustainable, societal and social content specific to the field.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Shows a sensitive attitude towards the negative effects of tourism on the physical and social environment, acts with the consciousness of preserving abstract and concrete cultural assets
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
4 |
52 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
6 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
4 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
39 |
0 |
149 |
|
Genel Toplam |
149 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|