Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
TUR305 |
SEYAHAT ACENTECİLİĞİ VE TUR OPERATÖRLÜĞÜ |
5 |
3 |
3 |
7 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Seyahat acentaları hakında genel bilgi, yasal yükümlülükleri, görevleri ile tur operatörlüğü ve paket tur hazırlanışı konularında bilgi vermektir. |
İçerik: |
Seyahat acentaları ve tur operatörleri hakkında genel bilgi, görevleri, hak ve yükümlülükleri, sorumlulukları konularında bilgi verilmesi. Derste anlatılan teorik veriler öğrencilerin yapacakları araştırmalar ile pekiştirilmesi.. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Turizm sektörünün en önemli birimlerinden biri olan seyahat acentaları hakkında bilgi sahibi olma. |
Seyahat acentaları ve tur operatörlerinin kuruluş, görev, yetki ve sorumluluklarını öğrenme. |
Seyahat acentaları birliği yönetmeliğini ve bu yönetmeliğin getirdiği her türlü görev ve sorumlulukları öğrenme. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Dersin tanıtımı, kapsamı, önemi ve kurallar |
Sunum-Sınıf Katılımı |
2 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Seyahat işletmeciliğinini gelişimi |
Sunum-Sınıf Katılımı |
3 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Deniz, demir, hava ve karayolu ulaştırması |
Sunum-Sınıf Katılımı |
4 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Charter ve tarifeli uçuşlar |
Sunum-Sınıf Katılımı |
5 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Seyahatlerin Organizasyonu |
Sunum-Sınıf Katılımı |
6 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Seyahat Organizasyonunun hukuki düzenlemesi |
Sunum-Sınıf Katılımı |
7 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Konuyla ilgili sunumlar |
Sunum-Sınıf Katılımı |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Türkiye’de seyahat acentacılığı ve TÜRSAB |
Sunum-Sınıf Katılımı |
10 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Seyahat acentalarının faaliyetleri |
Sunum-Sınıf Katılımı |
11 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Bilet işlemleri |
Sunum-Sınıf Katılımı |
12 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Rent-A-Car |
Sunum-Sınıf Katılımı |
13 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Rent-A-Car |
Sunum-Sınıf Katılımı |
14 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Paket tur üretimi ve satış |
Sunum-Sınıf Katılımı |
15 |
Okuma- Sunum Hazırlama |
Paket tur üretimi ve satış |
Sunum-Sınıf Katılımı |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Demir, M. (2014). Seyahat Acentalığı ve Tur Operatörlüğü, Detay Yayıncılık, Ankara. |
Hacıoğlu, N. (2016).Seyahat Acentacılığı ve Tur Operatörlüğü, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
Mısırlı, İ. (2018). Seyahat Acentacılığı ve Tur Operatörlüğü, Detay Yayıncılık, Ankara. |
www.turizmdebusabah.com.tr |
www.turizmguncel.com |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describe the basic characteristics of the tourism industry and the basic concepts related to the Tourism Guidance profession and relate those with the characteristics of tourism businesses
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Discusses the structure, operation and importance of tourism industry in country development and relates with tourism business
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains and interprets culture, history, religion, art, geography way of thinking and way of life the various civilizations who lived in Turkey.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plans a tour program considering the travel purpose, the type and the characteristics of the touristic region in accordance with the theoretical knowledge gained in the field of Tourism Guidance and discusses the functioning.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Underlines the importance of professional development by following scientific and current developments in the fields of tourism, art and archeology, and acts defensive attitude and behavior towards the necessity of lifelong learning.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes numerical and statistical data and results in accordance with ethical values for current practices in the field of tourism .
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Knows and applies the legal regulations related to tourism field, tourist guidance professional law and professional organizations.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By taking leadership role in tour groups; administers the tour program and solves possible problems during the tour.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses the skills of explaining and presenting Turkey's and other regions natural and cultural assets that have, ancient city, ruins and historical artefacts and architectural art, culture, cuisine, folklore, flora and fauna features of regions etc.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Shows the communication skill and presentation skill effectively in written and verbal and expresse his / her professional knowledge accurately and effectively.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Shows reading, writing, comprehension, speaking and writing skills in English and in a second foreign language (Arabic, Russian, Chinese).)
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses knowledge and competences related to preparation, implementation and supervision of a tour.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
By using the personality traits that have social skills required by the Tourism Guidance profession; arranges projects, organizations and activities with sustainable, societal and social content specific to the field.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Shows a sensitive attitude towards the negative effects of tourism on the physical and social environment, acts with the consciousness of preserving abstract and concrete cultural assets
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
5 |
65 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
6 |
7 |
42 |
Ara Sınav |
1 |
3 |
3 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
5 |
25 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
40 |
0 |
179 |
|
Genel Toplam |
179 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
7 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
7,0 |
|