Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE112 | YARATICI YAZARLIK | 2 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; kurmaca metin yazımında esas alınacak ilkeler, yaratıcı düşünme becerisi, yaratıcı düşünme kavramı, dış dünya gerçekliği, yazınsal metinler oluşum süreçleri, yaratıcı yazma becerisi, yaratıcı yazma ilkeleri konularını öğrenciye kavratmaktır. |
İçerik: | Ders; kurmaca metin yazımında esas alınacak ilkeler, yaratıcı düşünme becerisi, yaratıcı düşünme kavramı, dış dünya gerçekliği, yazınsal metinler oluşum süreçleri, yaratıcı yazma becerisi, yaratıcı yazma ilkeleri konularını kapsar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Kurmaca metin yazımında esas alınacak ilkeleri, roman kuramına dayalı olarak listeler. |
Yaratıcı düşünme becerisine sahip bireyin özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder. |
Yaratıcı düşünme kavramının amacı, kapsamı ve özellikleri hakkında taslak hazırlar. |
Sanatın gerçekliğinin dış dünya gerçekliğinden ne şekilde ayrıldığını saptayarak yazınsal metinlerin oluşum süreçlerini çözümler. |
Yaratıcı yazma becerisinin bireye kazandırdıklarını formüle eder. |
Yaratıcı düşünme becerisinin yaratıcı yazma ilkeleri doğrultusunda yazma edimine nasıl uyarlanacağını tarif eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama | Yaratıcı Yazarlık Dersinin Mahiyeti | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Literatür Tarama | Her kurmaca metin, bir yapıdır ve çeşitli yapı unsurlarından oluşur. Dede Korkut Hikâyelerinden Deli Dumrul Boyunun okunması ve metindeki kahramanların portreleri hakkında yazma çalışmaları. | Anlatım, Problem Çözme, Metin inceleme, Soru-Cevap, Yazmaya Başlangıç Çalışmaları |
3 | Literatür Tarama | Anlatma esasına bağlı edebi metinler nelerdir? Hikâye, öykü, novella, anlatı, roman terimleri arasındaki farklılıkların neler olduğu. Halit Ziya Uşaklıgil’den Mösyö Fumagace adlı hikâyenin okunması. | Anlatım, Problem Çözme, Metin İnceleme, Portre Yazımı |
4 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Oğuz Atay’ın Korkuyu Beklerken adlı eserinden Babama Mektup adlı anlatının okunması. “Diyaloji” nedir, edebiyatta diyaloji nasıl ve hangi tekniklerle başlamıştır? | Soru Cevap, Tartışma, Anlatım, Uygulama |
5 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Oğuz Atay’ın Korkuyu Beklerken adlı eserinden Demiryolu Hikâyecileri Bir Rüya adlı anlatının okunması ve bu metin vasıtasıyla silik izleksel yapının ne olduğunun anlaşılması. | Anlatım, Problem Çözme, Soru–Cevap |
6 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Görselden yola çıkarak, yazıya geçme uygulamalarının yapılması. Kolaj çalışmaları. | Uygulama Çalışmaları, Yazma |
7 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Farklı yazı parçalarının birleştirilmesi. Kolaj ve montaj uygulamaları. | Soru-Cevap, Uygulama Çalışmaları, Yazma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Franz Kafka’nın Dönüşüm adlı anlatısı vasıtasıyla “grotesk” teriminin anlaşılması. Rüyanın kendisinin bir metin olarak yazılabilmesi ile ilgili uygulamalar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama ve Yazma Çalışmaları |
10 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Dostoyevski’nin yeraltından Notlar adlı anlatısı vasıtasıyla diyalojinin ne olduğunun anlaşılması. Metin içine mektup montajı ile metne bir anlatıcı daha ekleme uygulamaları. | Anlatım, Tartışma, Uygulama ve Yazım |
11 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Gogol’ün Palto adlı anlatısı vasıtasıyla teknik özellik olarak “ironinin” ne olduğunun anlaşılması. İçinde ironi bulunduran metin yazma çalışmaları. | Anlatım, Tartışma, Açıklama, Soru-Cevap |
12 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Orhan Pamuk’un Benim Adım Kırmızı adlı anlatısından seçilen bölümler vasıtasıyla çoğul anlatıcı tekniğinin anlaşılması. Şiir okuma çalışmaları. Görsel şiir örnekleri. | Anlatım, Tartışma, Açıklama, İnteraktif Sunum |
13 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Terim olarak Hipermetinsel tasarımın ne olduğunun anlaşılması. Hipermetinsel tasarım özelliği taşıyan bir metin yazımı. | Anlatım, Tartışma, Açıklama, İnteraktif Sunum |
14 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Bağımsız kelimelerle kurgu çalışmalarının yapılması. | Uygulama ve Yazma Çalışmaları |
15 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma, Final Hazırlığı | Bağımsız dizelerle kolaj çalışmaları yaparak yeni metinler oluşturabilme. Yapılan çalışmalar ve öğrenilen terimler ile ilgili tekrar çalışmaları | Uygulama ve Yazma Çalışmaları, Tekrar, Soru – Cevap, Açıklama, Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Widdowson, H. G. (1992), Practical Stylistics, Oxford: Oxford University Press. |
King, S. (2000), On Writing: A Memoir of the Craft, New York: Pocket Book. |
Hemingway, E. (2015), Yazmak Üzerine, çev. Deniz Kurt, İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları. |
Jones, D. (2014), Virginia Woolf’tan Yazarlık Dersleri, İstanbul: Timaş Yayınları. |
Husserl, E. (2010), Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, çev. Harun Tepe, İstanbul: Bilgesu Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
|
0 | |||||
2 |
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
|
5 | |||||
3 |
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
|
0 | |||||
2 |
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
|
4 | |||||
3 |
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
|
5 | |||||
2 |
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
|
3 | |||||
3 |
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
|
4 | |||||
2 |
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
|
3 | |||||
3 |
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
|
2 | |||||
2 |
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
|
2 | |||||
2 |
Research and study at the academic level.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 1 | 13 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 50 |
Genel Toplam | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |