TR EN

YARATICI YAZARLIK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE112 YARATICI YAZARLIK 2 2 2 2

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; kurmaca metin yazımında esas alınacak ilkeler, yaratıcı düşünme becerisi, yaratıcı düşünme kavramı, dış dünya gerçekliği, yazınsal metinler oluşum süreçleri, yaratıcı yazma becerisi, yaratıcı yazma ilkeleri konularını öğrenciye kavratmaktır.
İçerik: Ders; kurmaca metin yazımında esas alınacak ilkeler, yaratıcı düşünme becerisi, yaratıcı düşünme kavramı, dış dünya gerçekliği, yazınsal metinler oluşum süreçleri, yaratıcı yazma becerisi, yaratıcı yazma ilkeleri konularını kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Kurmaca metin yazımında esas alınacak ilkeleri, roman kuramına dayalı olarak listeler.
Yaratıcı düşünme becerisine sahip bireyin özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder.
Yaratıcı düşünme kavramının amacı, kapsamı ve özellikleri hakkında taslak hazırlar.
Sanatın gerçekliğinin dış dünya gerçekliğinden ne şekilde ayrıldığını saptayarak yazınsal metinlerin oluşum süreçlerini çözümler.
Yaratıcı yazma becerisinin bireye kazandırdıklarını formüle eder.
Yaratıcı düşünme becerisinin yaratıcı yazma ilkeleri doğrultusunda yazma edimine nasıl uyarlanacağını tarif eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama Yaratıcı Yazarlık Dersinin Mahiyeti Anlatım, Soru-Cevap
2 Literatür Tarama Her kurmaca metin, bir yapıdır ve çeşitli yapı unsurlarından oluşur. Dede Korkut Hikâyelerinden Deli Dumrul Boyunun okunması ve metindeki kahramanların portreleri hakkında yazma çalışmaları. Anlatım, Problem Çözme, Metin inceleme, Soru-Cevap, Yazmaya Başlangıç Çalışmaları
3 Literatür Tarama Anlatma esasına bağlı edebi metinler nelerdir? Hikâye, öykü, novella, anlatı, roman terimleri arasındaki farklılıkların neler olduğu. Halit Ziya Uşaklıgil’den Mösyö Fumagace adlı hikâyenin okunması. Anlatım, Problem Çözme, Metin İnceleme, Portre Yazımı
4 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Oğuz Atay’ın Korkuyu Beklerken adlı eserinden Babama Mektup adlı anlatının okunması. “Diyaloji” nedir, edebiyatta diyaloji nasıl ve hangi tekniklerle başlamıştır? Soru Cevap, Tartışma, Anlatım, Uygulama
5 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Oğuz Atay’ın Korkuyu Beklerken adlı eserinden Demiryolu Hikâyecileri Bir Rüya adlı anlatının okunması ve bu metin vasıtasıyla silik izleksel yapının ne olduğunun anlaşılması. Anlatım, Problem Çözme, Soru–Cevap
6 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Görselden yola çıkarak, yazıya geçme uygulamalarının yapılması. Kolaj çalışmaları. Uygulama Çalışmaları, Yazma
7 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Farklı yazı parçalarının birleştirilmesi. Kolaj ve montaj uygulamaları. Soru-Cevap, Uygulama Çalışmaları, Yazma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Franz Kafka’nın Dönüşüm adlı anlatısı vasıtasıyla “grotesk” teriminin anlaşılması. Rüyanın kendisinin bir metin olarak yazılabilmesi ile ilgili uygulamalar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama ve Yazma Çalışmaları
10 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Dostoyevski’nin yeraltından Notlar adlı anlatısı vasıtasıyla diyalojinin ne olduğunun anlaşılması. Metin içine mektup montajı ile metne bir anlatıcı daha ekleme uygulamaları. Anlatım, Tartışma, Uygulama ve Yazım
11 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Gogol’ün Palto adlı anlatısı vasıtasıyla teknik özellik olarak “ironinin” ne olduğunun anlaşılması. İçinde ironi bulunduran metin yazma çalışmaları. Anlatım, Tartışma, Açıklama, Soru-Cevap
12 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Orhan Pamuk’un Benim Adım Kırmızı adlı anlatısından seçilen bölümler vasıtasıyla çoğul anlatıcı tekniğinin anlaşılması. Şiir okuma çalışmaları. Görsel şiir örnekleri. Anlatım, Tartışma, Açıklama, İnteraktif Sunum
13 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Terim olarak Hipermetinsel tasarımın ne olduğunun anlaşılması. Hipermetinsel tasarım özelliği taşıyan bir metin yazımı. Anlatım, Tartışma, Açıklama, İnteraktif Sunum
14 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Bağımsız kelimelerle kurgu çalışmalarının yapılması. Uygulama ve Yazma Çalışmaları
15 Literatür Tarama, Kaynak Okuma, Final Hazırlığı Bağımsız dizelerle kolaj çalışmaları yaparak yeni metinler oluşturabilme. Yapılan çalışmalar ve öğrenilen terimler ile ilgili tekrar çalışmaları Uygulama ve Yazma Çalışmaları, Tekrar, Soru – Cevap, Açıklama, Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Widdowson, H. G. (1992), Practical Stylistics, Oxford: Oxford University Press.
King, S. (2000), On Writing: A Memoir of the Craft, New York: Pocket Book.
Hemingway, E. (2015), Yazmak Üzerine, çev. Deniz Kurt, İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
Jones, D. (2014), Virginia Woolf’tan Yazarlık Dersleri, İstanbul: Timaş Yayınları.
Husserl, E. (2010), Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, çev. Harun Tepe, İstanbul: Bilgesu Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
0
2
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
5
3
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
0
2
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
4
3
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
5
2
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
3
3
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
4
2
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
3
3
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
2
2
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
2
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
2
2
Research and study at the academic level.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 1 13
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 2 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 50
Genel Toplam 50
Toplam İş Yükü / 25.5 2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0