TR EN

TÜRK HALK BİLİMİ II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE218 TÜRK HALK BİLİMİ II 4 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi HATİCE VELİ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrenciye halk edebiyatı ve halk bilimine yönelik kavramları hatırlatmak, öğrencinin kültler, inanç sistemleri, sosyal normlar, geçiş dönemleri vb. ile halk bilimi arasında bağlantı kurmasını sağlamaktır. Dersin sonunda öğrencinin halk bilimine yönelik bakış açısının geliştirilmesi hedeflenmektedir.
İçerik: Halk, halk bilimi, inanç sistemleri, sosyal normlar, geçiş dönemleri, genel olarak halk bilgisi ve halk kültürünün öğretilmesi hedeflenmektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Avrupa’da ve Türkiye’de halk edebiyatı çalışmaları tarihindeki önemli isimleri listeler.
Halk kavramının ortaya çıkışı, halk bilgisi ve halk edebiyatı yaratımlarının genel özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder.
Halk edebiyatı ve halk biliminin kaynaklarını inceler.
Halk edebiyatı ürünlerini derleme ve inceleme yöntemlerini uygular.
Halk bilgisi yaratımlarında kullanılacak araştırma yöntemlerini tartışır.
Halk edebiyatı ve bilgisine yönelik araştırmalarda kullanmaları gereken araştırma yöntemlerini uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Halk, halk edebiyatı ve halk bilimi kavramlarının hatırlatılması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür tarama Halk bilimini besleyen inanç sistemleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür tarama İslamiyet öncesi inanç sistemlerine bağlı kültler, pratikler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür tarama İslamiyet öncesi inanç sistemlerine bağlı kültler, pratikler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür tarama Halk kültüründe sosyal normlar ve davranış türleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür tarama Halk kültüründe geçiş dönemleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür tarama Halk hekimliği, halk veterinerliği, halk meteorolojisi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Halk takvimi, halk hukuku, halk matematiği, halk ekonomisi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür tarama Bayramlar, dini-milli kökenli törenler, mevsimlik törenler, kutlamalar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür tarama Tabiat olaylarıyla ilgili, canlı ve cansız varlıklarla ilgili, hayvanlarla ilgili inanışlar Uğur-bereket, büyü, nazar-nazarlık Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür tarama İnanç merkezleriyle ilgili inanışlar, rüya, fal, adak, kurban, yağmur duası, formülistik sayılar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür tarama Oyun kavramı, çocuk oyunları, halk oyunları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür tarama Mutfak kültürü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür tarama Halk bilimine genel bakış Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Boratav, P. N. (2013), 100 Soruda Halk Edebiyatı, İstanbul: Bilgesu Yayıncılık.
Boratav, P. N., (2013) 100 Soruda Türk Folkloru, İstanbul: Bilgesu Yayıncılık.
Burke, P. (1995), Yeniçağ Başında Avrupa Halk Kültürü, Çev. Göktuğ Aksan, Ankara: İmge Kitabevi.
Çobanoglu, Ö. (2002), Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara: Akçağ Yayınevi.
Dundes, A., (2003) “Halk Kimdir?”, Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar içinde, çev. Metin Ekici, Ankara: Milli Folklor Yayınları, s. 125.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
5
2
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
2
3
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
0
2
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
5
3
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
0
2
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
1
3
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
4
2
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
4
3
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
1
2
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
1
2
Research and study at the academic level.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 155
Genel Toplam 155
Toplam İş Yükü / 25.5 6,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0