Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HYM301 | HAVACILIK EMNİYETİ VE GÜVENLİĞİ | 5 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile havacılık emniyet ve güvenliği programının yürütülebilmesi için çalışanlara engel oluşturabilecek psikolojik problemlerin ortadan kaldırılabilmesine ilişkin genel bir bakış sunmak ve havacılık güvenliğinin sağlanmasının önemine ilişkin temel kavramların açıklanabilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Havacılık emniyeti ve güvenliği ile ilgili temel kavramlar, adil kültür, emniyet bilinci, sivil havacılıkta emniyet yönetim sistemi yönetmeliği, emniyet risk yönetimi ve teşviki, gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Havacılık ile ilgili temel kavramları (risk ve emniyet) tanımlar ve aralarındaki farkı açıklar. |
Yaygın kullanılan insan faktörleri SHELL modelini açıklar ve örnek olay incelemesi yapabilir. |
Havacılık emniyeti ile ilgili insan hatalarını açıklayabilir. |
Havacılıkta emniyet kültürünün önemini açıklar ve sektör ile ilişkilendirir. |
Havacılık güvenliğine ilişkin temel kavramları tanımlar ve sektör açısından güvenliğin önemini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kitap Okuma | Sivil havacılık ve emniyet konularına genel giriş. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
2 | Kitap Okuma | İnsan faktörleri ve SHELL modeli arasındaki ilişkinin kurulması. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
3 | Kitap Okuma | Havacılık sektöründe insan performansı ve insan limitlerinin incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
4 | Kitap Okuma | İnsan performansını etkileyen unsurların incelenmesi (stres, durumsal farkındalık, görme, duyma vb.) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
5 | Kitap Okuma | Kültür ve havacılıkta emniyet kültürünün incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
6 | Kitap Okuma | İnsan hatası ve ihlallerin havacılık emniyeti açısından incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
7 | Kitap Okuma | Dispeçer kaynak yönetiminin incelenmesi. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Havacılık güvenliğinin tarihçesi ve yasa dışı olaylar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
10 | Kitap Okuma | Uluslararası sivil havacılık örgütü ve güvenlik düzenlemelerinin incelenmesi (ICAO, ANNEX 17, DÖKÜMAN 8973 ve genel güvenlik standartlarının incelenmesi) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
11 | Kitap Okuma | Havaalanı fiziki güvenlik önlemlerinin incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
12 | Kitap Okuma | Güvenlik sahaları ve güvenlik yönetiminin incelenmesi (kara, hava ve terminal tarafı gibi) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
13 | Kitap Okuma | Hava kargo güvenliği ve kargo güvenlik risklerinin incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
14 | Kitap Okuma | Havacılık güvenliğinde etkili kaynaklar ve insan kaynaklarının öneminin incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
15 | Kitap Okuma | Siber saldırılar ve hava trafik yönetimi güvenliği | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
GEREDE, E. (2018). HAVACILIKTA EMNİYET YÖNETİMİ, TEORİDEN UYGULAMAYA GELENEKSEL VE YENİ NESİL YAKLAŞIMLAR, PEGEM AKADEMİ YAYINCILIK ANKARA |
Rodrigues, C. Cusick S.K. (2011). Commercial Aviation Safety, McGraw-Hill. OH, US: Columbus. |
HAVACILIK GÜVENLİĞi DERS NOTLARI |
SHGM (SİVİL HAVACILIK GENEL MÜD.) MEVZUATI |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the historical development process of Aviation Management
|
2 | |||||
2 |
Explain the historical development process of Aviation Management
|
2 | |||||
3 |
Use computer programs related to Aviation Transportation
|
1 | |||||
4 |
Use computer programs related to Aviation Transportation
|
1 | |||||
5 |
Define basic concepts related with aviation management.
|
1 | |||||
6 |
Define basic concepts related with aviation management.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
4 | |||||
2 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
4 | |||||
3 |
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
|
3 | |||||
4 |
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
|
3 | |||||
5 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
|
1 | |||||
6 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
|
1 | |||||
7 |
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
|
3 | |||||
8 |
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage operational activities related to the airline.
|
4 | |||||
2 |
Manage operational activities related to the airline.
|
4 | |||||
3 |
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
|
5 | |||||
4 |
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
|
4 | |||||
2 |
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
|
4 | |||||
3 |
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
|
4 | |||||
4 |
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
|
4 | |||||
5 |
Cooperate with stakeholders related to air transport.
|
4 | |||||
6 |
Cooperate with stakeholders related to air transport.
|
4 | |||||
7 |
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
|
2 | |||||
8 |
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
|
2 | |||||
9 |
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
|
5 | |||||
10 |
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Execute a study in his/her field independently.
|
4 | |||||
2 |
Execute a study in his/her field independently.
|
4 | |||||
3 |
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
|
4 | |||||
4 |
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
|
4 | |||||
2 |
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
|
4 | |||||
3 |
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
|
2 | |||||
4 |
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
|
5 | |||||
2 |
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
|
5 | |||||
3 |
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
|
4 | |||||
4 |
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
|
4 | |||||
5 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
4 | |||||
6 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
|
4 | |||||
2 |
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 201 |
Genel Toplam | 201 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |