| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi | 
|---|---|---|---|---|---|
| AVM310 | AIRPORT PLANNING AND DESIGN | 5 | 3 | 3 | 5 | 
| DERS BİLGİLERİ | |
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | İngilizce | 
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Veriliş Şekli | - | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL | 
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok | 
| AMAÇ VE İÇERİK | |
|---|---|
| Amaç: | Dersin amacı; bu ders kapsamında Havaalanlarının planlanması ve tasarımı ile ilgili ayrıntılı bilgilerin ele alınması amaçlanmadır. | 
| İçerik: | Dersin içeriği; Hava taşımacılığının karakteristikleri, Hava taşımacılığının sınıflandırılması, Havaalanı planlama yaklaşımı, Havaalanı tasarımı ile ilgili uçak karakteristikleri, Havaalanı kapasitesi, Pist konfigürasyonu, STOL-port tasarımı, Havaalanı kaplamalarının yapısal tasarımı gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. | 
| DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) | 
|---|
| Havaalanlarının tasarım esaslarını tanımlar. | 
| Pistler ve pist-terminal ilişkisini açıklar. | 
| Taksi yolları, apronlar ve terminallerin planlamasını hazırlar. | 
| Havaalanlarının çevreye olan etkilerini değerlendirir. | 
| Dünyadaki havaalanlarını sınıflandırır. | 
| HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI | |||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem | 
| 1 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Hava taşımacılığının karakteristikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi | 
| 2 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Hava taşımacılığının sınıflandırılması, Havaalanı planlama yaklaşımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi | 
| 3 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Planlama çalışmalarında temel öğeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi | 
| 4 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Havaalanı tasarımı ile ilgili uçak karakteristikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi | 
| 5 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Havaalanı tasarımı ile ilgili uçak karakteristikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi | 
| 6 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Uçak performansı-pist uzunluğu ilişkisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi | 
| 7 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Havaalanı yer seçimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi | 
| 8 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Havaalanı yer seçimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi | 
| 9 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Havaalanı kapasitesi, Pist konfigürasyonu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi | 
| 10 | - | ARA SINAV | - | 
| 11 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Pist tasarımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi | 
| 12 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Terminal-pist ilişkisi, Terminaller | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi | 
| 13 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Taksiyolu ve apronlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi | 
| 14 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | STOL-port tasarımı, Havaalanı kaplamalarının yapısal tasarımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi | 
| 15 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Havaalanı drenajı, Havaalanlarının çevresel ve ekonomik değerlendirmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi | 
| 16 | - | FİNAL | - | 
| 17 | - | FİNAL | - | 
| KAYNAKLAR | 
|---|
| Airport Operations(3th Edition) by Ashford J. N., Stanton H. P. M., Moore C. A., Coutu P. and Beasley J. R.,McGrawHill 2013. | 
| Airport Planning and Management (6th Edition) by Seth B. Young and Alexander T Wells, McGraw-Hill 2011. | 
| Havaalanı Sistemi Eskişehir by Hakan Oktal; Ateş, Oktal, Özgür, Şengür, Çınar, Battal, Ergün, Durmaz, Anadolu Üniversitesi, 2016. | 
| Managing Airports (5th Edition) by Graham A., Routledge 2018. | 
| Planning&Design of Airports (5th Edition) by Horonjeff R., Mckelvey F. X., Sproule W. J. and Young S. B., McGraw-Hill 2010. | 
| ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | ||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli | 
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi | 
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
                                             | 2 | |||||
| 2 | 
                                                Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
                                             | 3 | |||||
| 3 | 
                                                Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
                                             | 1 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
                                             | 1 | |||||
| 2 | 
                                                İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
                                             | 0 | |||||
| 3 | 
                                                Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
                                             | 4 | |||||
| 4 | 
                                                Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
                                             | 4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
                                             | 4 | |||||
| 2 | 
                                                Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
                                             | 5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
                                             | 5 | |||||
| 2 | 
                                                Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında sergiler.
                                             | 2 | |||||
| 3 | 
                                                Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir.
                                             | 3 | |||||
| 4 | 
                                                Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
                                             | 0 | |||||
| 5 | 
                                                Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
                                             | 5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
                                             | 3 | |||||
| 2 | 
                                                Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
                                             | 4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
                                             | 1 | |||||
| 2 | 
                                                Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
                                             | 4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
                                             | 2 | |||||
| 2 | 
                                                Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
                                             | 4 | |||||
| 3 | 
                                                Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
                                             | 5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havayolu operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.
                                             | 4 | |||||
| DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ | |||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü | 
| Ders | 14 | 3 | 42 | 
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 | 
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 | 
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 | 
| Okuma | 0 | 0 | 0 | 
| Ödev | 0 | 0 | 0 | 
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 | 
| Seminer | 0 | 0 | 0 | 
| Staj | 0 | 0 | 0 | 
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 | 
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 | 
| Uygulama | 0 | 0 | 0 | 
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 | 
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 | 
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 | 
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 | 
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 | 
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | 
| TOPLAM | 33 | 0 | 126 | 
| Genel Toplam | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |