Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SBU456 | BÖLGESELLEŞME EĞİLİMLERİ VE TÜRK DIŞ POLİTİKASI | 8 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NEZİHA MUSAOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, Türkiye Cumhuriyeti’nin Soğuk Savaş’ın bitiminden uluslararası sistemde ortaya çıkan bölgeselleşme eğilimlerine yönelik izlediği dış politikayı bağımsız düşünceyi sağlamak için öğretmek ve öğrencilere gerek bölgeselleşme eğilimlerini gerekse Türkiye’nin bu çerçevedeki dış politika yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirme becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, bölgeselleşme kavramı, bölgeselleşmeyi etkileyen faktörler, Avrupa, Asya, Amerika, Afrika ve Latin Amerika’daki bölgeselleşme hareketleri, bu hareketlerin Türk dış politikası üzerindeki etkisi ve Türkiye’nin Avrupa ve Asya’daki bölgesel örgütlerde yer almaya dönük politikaları konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Bölgeselleşme ile ilgili tanım ve kavramları açıklar. |
Bölgeselleşme eğilimlerinin oluşumuna etki eden faktörleri yorumlar. |
Türkiye’nin bölgesel kurumların içerisinde yer alma politikasına ilişkin neden-sonuç ilişkisi kurar. |
Uluslararası sistemdeki bölgeselleşme eğilimlerine ilişkin Türkiye’nin izlemiş olduğu politikaları günümüzde izlenen dış politikayla ilişkilendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Derste işlenecek temel kavramlara, dersin amacı ve içeriğine ilişkin ön bilgi | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili makale okuma: Gencer Özcan, Türk Dış Politikasında Algılamalar, Karar alma ve Oluşum süreci, , Faruk Sönmezoğlu, der. Türk Dış Politikası Analizi, İstanbul: Der Yayı., 2004, ss.829-894 | 2000 yıllarda Türkiye'de dış politika yapım süreci | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma:Ali Balcı, "Dış Politika": Yeni Bir Kavramsallaştırma Bağlamında Egemenlik Mitinin Analizi", Uluslararası İlişkiler, Cilt 7 , Sayı 28, kış 2011 Davut Ateş, Uluslararası Örgütler, İstanbul,Dora Yayıncılık, 2017 | Yeni Dünya Düzeni ve Türk Dış Politikası | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Baskın Oran, Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt 2, İstanbul: İletişim Yayınları, 2004, ss.326-366 | Uluslararası Örgütlerin Türk Dış Politikasındaki yeri ve etkileri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma:Dilaver Arıkan Açar ve İnan Rüma, Türk Dış Politikasında Ermeni Sorunu: Dış ve İç Bağlamlarda Çözümsüzlük Sorunsalı, Faruk Sönmezoğlu ve diğ. , der., XXI. Yüzyılda Türk Dış Politikasının Analizi, Der Yayınları, İstanbul, 2012 | Türk Dış Politikasında Ermeni sorunu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
6 | Faruk Sönmezoğlu ve diğ. , der., XXI. Yüzyılda Türk Dış Politikasının Analizi, Der Yayınları, İstanbul, 2012 | BM Güvenlik Konseyi'nde Türkiye | Anlatım, grup çalışması ve tartışma yöntemi |
7 | Makale okuma: Hasan Saygın ve Füsün Çetin, New Energy Paradigm and Renewable Energy: Turkey's Vision, Insight Turkey, Cilt:12, Sayı: 3, 2010, ss. 107-128 | Küresel düzeyde enerji meselesi ve Türkiye | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili makale okuma: NATO ve Türkiye'nin Güncel NATO Konularına İlişkin Görüşleri, TC Dışişleri Bakanlığı resmi web sitesi, www.mfa.gov.tr/ii-nato-ve türkiye_nin-güncel-nato-konularına-iliskin-gorusleri.tr.mfa | Soğuk Savaş sonrası NATO-Türkiye ilişkileri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma:Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Baskın Oran, Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt 2, İstanbul: İletişim Yayınları, 2004 | Türkiye'nin Bosna-Hersek ve Makedonya sorunu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Faruk Sönmezoğlu ve diğ., der, XXI. Yüzyılda Türk Dış Politikasının Analizi, Der Yayınları, Istanbul, 2012 | Türkiye'nin Irak ve Suriye ile ilişkileri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Özlem Tür, Türkiye'nin Irak ve Suriye İlşkileri, Faruk Sönmezoğlu ve diğ., der, XXI. Yüzyılda Türk Dış Politikasının Analizi, Der Yayınları, Istanbul, 2012 | Türkiye'nin Orta Asya ile ilişkileri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü: Faruk Sönmezoğlu ve diğ., der, XXI. Yüzyılda Türk Dış Politikasının Analizi, Der Yayınları, Istanbul, 2012 | TTürkiye’nin Afrika açılımı | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
14 | Erdem Eren, “Şanghay İşbirliği Örgütü Ve Türk Dış Politikasında Gelecek Perspektifi”, Strategic Public Management Journal, 3(5), 2017, ss.77-94 | Türkiye-Çin İlişkileri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
15 | Bilgileri gözden geçirme | Sınava hazırlık: Önceki konuların genel ve karşılaştırmalı değerlendirmesi. Temel noktaların tekrarı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Faruk Sönmezoğlu ve diğ., d,er. XXI. Yüzyılda Türk Dış Politikasının Analizi, Der Yayınları, İstanbul 2012 |
Hettne, B. (2008). “Teori ve Pratikte Güvenliğin Bölgeselleşmesi”, Uluslararası İlişkiler, Cilt 5, Sayı 18 (Yaz 2008), s. 87-106 |
Eren, E. (2017). Şanghay İşbirliği Örgütü Ve Türk Dış Politikasında Gelecek Perspektifi. Strategic Public Management Journal 3(5), 77-94. |
Demir, İ. (Ed.) (2014). Türkiye’nin Dış Politikası: Yeni Eğilimleri, Yeni Yönelimleri, Yeni Yaklaşımları. Bursa: Dora Yayınları. |
Turkish Studies Journal (süreli yayın) |
Oran, B. (2013). Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar. Cilt 3. İstanbul: İletişim Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic theoretical, political, economic and administrative theories used in the field of Political Science and International Relations.
|
4 | |||||
2 |
Explain the political history, political ideas, intellectual accumulation of understanding international relations and the way that the history of diplomacy has passed from past to present.
|
4 | |||||
3 |
List the norms of universal law and human rights, the principles of the modern legal system, the names of modern bureaucratic and administrative structures.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the Turkish state tradition, the influence of Islam, the accumulation of political thought and its historical background, and compare this accumulation with the current approaches.
|
4 | |||||
2 |
Evaluate the chronological development of relations between political and diplomatic developments and political / diplomatic facts / events / ideas / actors from past to present.
|
5 | |||||
3 |
Analyze the structure and functioning of actors, organizations and organizations that determine international relations.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In the light of current theoretical debates, apply relevant concepts to current political and international developments.
|
4 | |||||
2 |
Evaluate the Turkish political tradition, developments with the Turkic community.
|
4 | |||||
3 |
Use information on the field when comparing the administrative structures of different countries and their diplomatic traditions.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulate the current political developments, developments and arrangements in international relations in the historical and theoretical accumulation.
|
4 | |||||
2 |
Analyze the functioning of modern political regimes in the light of political and public bureaucratic structures, regulations and developments.
|
3 | |||||
3 |
Examine and analyze current political developments in the Balkans, the Middle East, Central Asia, North Africa and the Caucasus in terms of both Turkish political history and international relations discipline.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To conduct a field-specific study individually and to complete it with discipline and responsibility.
|
5 | |||||
2 |
To assume duties and responsibilities in a team work as leader or team member and to fulfil them flawlessly.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the political and administrative developments in the international political system and the bureaucratic organizations operating in this system.
|
3 | |||||
2 |
Examine the international problems and conflicts, and the problems in the field of administration and politics in detail.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the current developments in the field of Political Science and International Relations and collaborate with leading names in the field.
|
4 | |||||
2 |
Examine and analyze academic resources and the written and oral studies on the political developments in the region and the world, especially in the Middle East.
|
4 | |||||
3 |
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With the current historical and theoretical knowledge of the field, suggest sustainable, organizational and administrative arrangements aimed at meeting specific goals and solving certain problems.
|
4 | |||||
2 |
Using the theoretical, economic, political and managerial knowledge, and produce reports on current developments, conflicts and agreements in geography related to world politics and especially in the Middle East.
|
4 | |||||
3 |
Construct arguments on the current developments in Turkish politics in the light of the laws, regulations, and the important changes in the constitution and administrative law that determine Turkish political life and foreign relations.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 8 | 104 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 178 |
Genel Toplam | 178 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |