TR EN

MEDYA TARİHİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RTI102 MEDYA TARİHİ 2 3 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu derste öğrenciye; farklı medya biçimlerinin gelişme sürecini bilme, eski ve yeni medya biçimleri arasında karşılaştırma yapabilme, medyanın toplum ve kültür üzerindeki etkilerini yorumlama becerisini kazandırmak amaçlanmaktadır.
İçerik: İlk çağlardan bu yana medyanın gelişim süreci, geleneksel ve yeni medya teknolojilerinin ortaya çıkışı ve gelişim süreci, medya ve iletişim, kitle iletişimi ve kitle iletişim araçları, kitle toplumu, kitle kültürü ve kültür endüstrisi kavramları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İletişim tarihine, teknolojiye ve yeniliğe ilişkin kavramları tanımlayabilme
Dünyada ve Türkiye’de medyanın gelişimi hakkında bilgi sahibi olabilme
Medya ve iktidar arasındaki ilişki ve etkileşimi eleştirel bir gözle değerlendirebilme
Tarihin çeşitli dönemlerindeki olay ve olguların medya araçlarının gelişim sürecine olan etkilerini eleştirel bir bakış açısıyla yorumlayabilme

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama Tanışma ve Genel Giriş Yazı öncesi iletişim, ilk çağlarda iletişim Anlatım, Soru Cevap
2 Literatür tarama Antik yunan ve roma dönemi örnekleriyle iletişim ve haberleşme, duvar gazeteleri ve diğer örnekler Anlatım, Soru Cevap
3 Literatür tarama Ortaçağ’da iletişim ve matbaanın icadı Anlatım, Soru Cevap
4 Literatür tarama Modern Çağ Avrupa’sında İletişim ve Basın Anlatım, Soru Cevap
5 Literatür tarama Avrupa’da yaşanan gelişmeler ve basının rolü Anlatım, Soru Cevap
6 Literatür tarama Osmanlı Devleti’nde basının ilk yılları, ilk gazeteler Anlatım, Soru Cevap
7 Literatür tarama Osmanlı’da ve Avrupa’da basına uygulanan baskı ve sansürler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Osmanlı’da ve Avrupa’da basına uygulanan baskı ve sansürler. İlk Basın Kanunları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Cumhuriyetin ilk yıllarında basının durumu. Basın kanunları ve kararnameler. Radyolu yıllar. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Darbe yıllarında, öncesinde ve sonrasında Türkiye’de basının durumu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma TRT’nin kuruluşu ve renkli televizyonların hayatımıza girişi. RTÜK’ün kuruluşu ve amacı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Web yayıncılığı, internet medyası ve sosyal medya Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Günümüzde Türkiye’den ve Dünya’dan büyük medya kuruluşlarının değerlendirilmesi ve yorumlanması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Kaynaklardan Yararlanma Medya ve Cinsiyet Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Topuz H. (2003). Türk Basın Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi
Özgen M. (2004). 1980 Sonrası Türk Medyasında Gelişmeler ve Magazinleşme Olgusu. İstanbul: 2nd International Symposium, Communication in the Millenium: A Dialogue Between Turkish and American Scholars
İrvan S. (2014). Medya Kültür Siyaset. Ankara: Pharmakon Kitap
Jeanneney J. J. (2009) Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Media History Journal. London: Routledge Publishing

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has advanced knowledge in the field.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uses the basic information in the field of Advertising in interdisciplinary studies.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to transfer the knowledge of the field to employees and teammates.
5
2
Has the ability interpret and analyze data, define problems and propose solutions using acquired information relating to the area by using the information in decisions, practices and behaviors.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Creates communication programs within the advertising campaign.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Conducts research and studies on subjects related to the field.
5
2
Takes responsibility in accordance with the project objectives as a project manager or participant.
3
3
Sets the purpose and target for the organization / institution.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates critically the acquired knowledge and skills.
5
2
Shows that he/she understands the continuity of the learning need.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Conveys his / her thoughts and suggestions at the level of knowledge and skills related to the field to those concerned in written and verbal form.
5
2
Communicates effectively with stakeholders in the professional field.
4
3
Uses information and communication technologies together with computer software at minimum advanced level of European Computer Driving License required by the field.
0
4
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Behaves in accordance with organization/institution, business and social ethical values.
2
2
Analyzes the relations of the organization/institution with its stakeholders and executes them effectively.
3
3
Has the ability to encourage innovations.
5
4
Thinks critically about the organization / institution.
5
5
Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 5 60
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 182
Genel Toplam 182
Toplam İş Yükü / 25.5 7,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0