TR EN

İLETİŞİM KURAMLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RTI205 İLETİŞİM KURAMLARI 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN DİKME
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi SEYRA KESTEL
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı iletişim alanındaki temel kuramları ve kuramcıları incelemek; hem ana akım hem de eleştirel iletişim kuramlarının okumasını öğrenciye kazandırmaktır.
İçerik: İletişim, medya, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları, iletişim çalışmaları ve medya çalışmaları kavramlarının değerlendirilmesi ve iletişim kuramlarına ilişkin yapılan dönemleştirme ve sınıflandırmalar, kitle toplumu ve kitle kültürü yaklaşımından medyaya/kitle iletişim araçlarına bakış, güçlü etki yaklaşımı ve şırınga/hipodermik iğne modeli (Harold Lasswell); psikoloji ve sosyal psikolojiye dayalı iletişim araştırmaları, uyutucu etki ve eşik bekçisi kavramları, sınırlı etki yaklaşımı, iletişimin iki aşamalı akışı kuramı ve kanaat önderi kavramı (Paul Lazarsfeld); kullanımlar ve doyumlar kuramı (Jay Blumler, Herta Herzog, Elihu Katz, Denis McQuail, Chicago Okulu’nun iletişim ve medya araştırmalar, Matematiksel iletişim kuramı (Claude Elwood Shannon ve Warren Weaver, Ekme/yetiştirme tezi ve kültürel göstergeler projesi (George Gerbner, Michael J. Morgan ve Nancy Signorielli), Gündem koyma/belirleme kuramı (Maxwell McCombs ve Donald Shaw); suskunluk sarmalı kuramı (Elisabeth Noelle-Neumann), “imparatorluk ve iletişim araçları”, “araç mesajdır” ve “küresel köy” tezleri (Harold Innis ve Marshall McLuhan), Yeniliklerin yayılımı kuramı (Everett Rogers); modernleşme kuramı açısından medya (Daniel Lerner, Wilbur Schramm, Lucian Pye, Modernleşme kuramına yönelik eleştiriler, “kültürel emperyalizm”, “medya emperyalizmi” tezleri ve uluslararası iletişimin ekonomi politiği (Herbert Schiller ve Armand Mattelart); propaganda modeli (Noam Chomsky ve Edward Herman), Tekelleşme, İletişimin Ekonomi Politiği ve güncel olaylar ekseninde ölçme değerlendirme amaçlı tartışma, sorgulama bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İletişim, medya, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları, iletişim çalışmaları ve medya çalışmaları kavramlarını tanımlar.
Kitle toplumu ve kitle kültürü yaklaşımının medya kavrayışını açıklar.
Psikoloji ve sosyal psikolojiye dayalı iletişim araştırmalarını, uyutucu etki ve eşik bekçisi kavramını açıklar.
Ana akım ve eleştirel kuramları açıklar.
Modernleşme kuramına yönelik eleştirileri, “kültürel emperyalizm” ve “medya emperyalizmi” tezlerini açıklar.
Matematiksel iletişim kuramının temel savlarını ve temsilcilerini ayırt eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Giriş, ders içeriğinin ve haftalık konuların tanıtımı Anlatım, Soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Toplumbilimin temelini atanlar (Thomas Hobbes, Spinoza, Leipniz, Smith, Montesquieu, Saint Simon); 19. Ve 20. Yüzyılda Toplumbilim Anlatım, Soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Toplumbilimde disiplinlerarasılık; İletişim Biliminde Temel Yaklaşımlar (Pozitif, Yorumsal ve Eleştirel Gerçekçi Yaklaşım) Anlatım, Soru-cevap yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İdeolojik Temellere Göre Kuramlar: Tutucu ve Değişimci Paradigmalar Anlatım, Soru-cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Ana Akım İletişim Araştırmaları ve İdeoloji Anlatım, Soru-cevap yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Değişimci İletişim Araştırmaları ve İdeoloji Anlatım, Soru-cevap yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Anaakım İletişim Kuramlarında Çizgisel Yaklaşımlar: Laswell Modeli, Enformasyon Kuramı ve Shannon Weaver Modeli Anlatım, Soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Anaakım İletişim Kuramlarında Sosyo-psikolojik Yaklaşımlar Anlatım, Soru-cevap yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Anaakım İletişim Kuramlarında Toplumsal Yaklaşımlar Anlatım, Soru-cevap yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tutarlılık ve Uyum Kuramları: Heider’ın Denge Kuramı, ABX Nesnel Denge Kuramı, Westley ve Maclean Modeli, Bilişsel Uyumsuzluk Kuramı Anlatım, Soru-cevap yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sihirli Mermi Kuramı, Kullanışlar ve Doyumlar Kuramı, Etkin ve Edilgen İzleyici Kuramı, Gündem Belirleme Kuramı, Suskunluk Sarmalı Kuramı Anlatım, Soru-cevap yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Eleştirel Kuramlar: Frankfurt Okulu 1., 2. Ve 3. Dönem Anlatım, Soru-cevap yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Eleştirel Kuramlar: Frankfurt Okulu 4. Dönem, Antonio Gramsci ve Hegemonya, Althusser ve Devletin İdeolojik Aygıtları Anlatım, Soru-cevap yöntemi
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Göstergebilim ve Dilbilimsel Yaklaşımlar Anlatım, Soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Mattelart, A. ve Mattelart, M. (2017). İletişim Kuramları Tarihi, iletişim yayıncılık
Yaylagül, L. (2017), Kitle İletişim Kuramları, Dipnot Yayınevi
Güngör, N. (2016). İletişim: Kuramlar-Yaklaşımlar, Siyasal Kitabevi
Erdoğan, İ. ve Korkmaz A. (2002). Öteki Kuram, Erk Yayınları
Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. (2019). İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Beta Yayınevi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has advanced knowledge in the field.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uses the basic information in the field of Advertising in interdisciplinary studies.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to transfer the knowledge of the field to employees and teammates.
3
2
Has the ability interpret and analyze data, define problems and propose solutions using acquired information relating to the area by using the information in decisions, practices and behaviors.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Creates communication programs within the advertising campaign.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Conducts research and studies on subjects related to the field.
4
2
Takes responsibility in accordance with the project objectives as a project manager or participant.
5
3
Sets the purpose and target for the organization / institution.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates critically the acquired knowledge and skills.
4
2
Shows that he/she understands the continuity of the learning need.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Conveys his / her thoughts and suggestions at the level of knowledge and skills related to the field to those concerned in written and verbal form.
3
2
Communicates effectively with stakeholders in the professional field.
3
3
Uses information and communication technologies together with computer software at minimum advanced level of European Computer Driving License required by the field.
4
4
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Behaves in accordance with organization/institution, business and social ethical values.
5
2
Analyzes the relations of the organization/institution with its stakeholders and executes them effectively.
5
3
Has the ability to encourage innovations.
4
4
Thinks critically about the organization / institution.
4
5
Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0