TR EN

PSİKOLOJİ ARAŞTIRMALARINDA VE UYGULAMALARINDA ETİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PSI221 PSİKOLOJİ ARAŞTIRMALARINDA VE UYGULAMALARINDA ETİK 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi SELCEN YETKİN ÖZDEN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı etik psikologluk mesleki uygulamaları ve bilimsel araştırma süreçlerinde etik kavramının ve uygulamalarını öğretmektir.
İçerik: Bu ders ‘Etik kuramları ve tarihçesi, APA ve TPD etik kodları ve uygulamaları, bilimsel araştırma etiği’ konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Etik kavramını ve kavramın tarihsel gelişimini açıklar.
Etikle ilgili kuramları ve psikoloji alanındaki uygulamalarını ayırt eder.
Meslekle ilgili etik kodları kullanır.
Bilimsel araştırma süreçlerinde ilgili etik kodları ve kuramları yetkin şekilde uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Etik kavramı ve tarihçesi -
2 - Etik kavramı ve tarihçesi -
3 - Etik davranışın temelleri -
4 - Psikoloji mesleği ve etik -
5 - APA etik kodları ve uygulamaları -
6 - APA etik kodları ve uygulamaları -
7 - APA etik kodları ve uygulamaları -
8 - ARA SINAV -
9 - TPD etik yönetmeliği ve uygulamaları -
10 - Mesleki beceri ve yeterlilik -
11 - Mesleki sınırlar, gizlilik ve etik -
12 - Psikoterapi sürecinde etik -
13 - Psikolojinin diğer alanlarında etik -
14 - Psikoloji araştırmaları ve etik -
15 - Psikoloji araştırmaları ve etik -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

KORKUT Y. Psikologlar için Etik Öğretim El Kitabı, Türk Psikoloji Derneği Yayınları.
Francis, R. D. (2010). Ethics for psychologists. John Wiley & Sons.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries. (Blooms 3)
1
2
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
1
2
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
0
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply psychological tests. (Blooms 3)
0
2
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
0
3
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
0
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
1
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge. (Blooms 6)
2
2
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
0
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
0
2
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
0
2
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
2
3
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 30 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 25 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 151
Genel Toplam 151
Toplam İş Yükü / 25.5 5,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0