TR EN

SOSYOLOJİ TARİHİ I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS201 SOSYOLOJİ TARİHİ I 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi FİKRİYE GÖZDE MOCAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacını; öğrencinin sosyolojik düşüncenin kökenlerini kavraması, sosyolojinin ortaya çıkışını ve gelişim sürecini öğrenmesi, sosyologların (Klasik Sosyologlar) yaklaşım, teori ve analizlerini kavrayabilmesi ve yorumlayabilmesi oluşturmaktadır.
İçerik: Bu dersin içeriğini sosyolojinin kökenleri, sosyolojinin ortaya çıkışı ve gelişim süreci (Tarihçesi), klasik Sosyologların (Comte, Durkheim, Marx, Pareto ve Weber) görüşleri ve teorileri oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sosyolojik düşüncenin tarihsel kökenlerini kavrar.
Sosyolojinin ortaya çıkış ve gelişim sürecini açıklar.
Sosyologların kuramlarını topluma uygular.
Klasik sosyologların yaklaşım, teori ve analizlerini karşılaştırır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Sosyolojik Düşüncenin Kökenleri / 18. Yüzyılda Sosyolojik Düşünce -
2 Kaynak okuma Bilim Olarak Sosyoloji / Sosyolojik Düşüncenin Gelişimi, Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kaynak okuma Sosyolojinin Habercileri (İbn Haldun, Montesquieu) Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Kaynak okuma Sosyolojinin Habercileri (Saint Simon) Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Kaynak okuma 5-Sosyolojinin Habercileri (Herbert Spencer) Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Kaynak okuma Klasik Sosyologlar (Auguste Comte) Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kaynak okuma Klasik Sosyologlar (Emile Durkheim) Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Klasik Sosyologlar (Karl Marx) Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kaynak okuma Klasik Sosyologlar (Max Weber) Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Kaynak okuma Klasik Sosyologlar (Vilfredo Pareto) Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Kaynak okuma Klasik Sosyologlar (Ferdinand Tönnies) Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Kaynak okuma Klasik Sosyologlar (Georg Simmel) Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Kaynak okuma Klasik Sosyoloji Kuramları (İşlevselcilik ve Çatışma Kuramı) Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Kaynak okuma Dönemin Değerlendirilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Aron, Raymond. (1986) Sosyolojik Düşüncenin Evreleri.( Çev. Korkmaz Alemdar). Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Bottomore, Tom-Nisbet, Robert. (1990). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi. (Çev. Mete Tunçay-Aydın Uğur). Ankara: V Yayınları
Kösemihal, Nurettin Şazi. (1989). Sosyoloji Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi
Ritzer, George. (2011). Klasik Sosyoloji Kuramları. (Çev. Himmet Hülür). Ankara:Deki Yayınları
Swingewood, Alain. (1998).Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. (Çev. Osman Akınhay(.Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları
Ünsaldı, Levent-Geçgin- Ercan. (2013). Sosyoloji Tarihi. Ankara: Heretik Yayınları
Wallace, Ruth, A.-Wolf, Alison, (2004).Çağdaş Sosyoloji Kuramları. (Çev. Leyla Elburuz- Ayas, M. Rami) İzmir: Punto Yayınları

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
5
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
5
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
5
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
1
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
1
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
1
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
1
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
1
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
1
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
2
3
Students act ethically impartial in their research studies.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0