TR EN

SOSYOLOJİ TARİHİ II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS202 SOSYOLOJİ TARİHİ II 4 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; öğrencinin sosyoloji kuramları hakkında bilgi sahibi olmasını, kuramların ortak özelliklerini kavramasını, kuramların inşa sürecini, tarihsel gelişimini ve ideolojik temellerini analiz etmesini, sosyologların kuram ve analizlerini kavramasını ve yorumlamasını sağlamaktır.
İçerik: Bu dersin içeriğini; kuram kavramı, kuramların ortak özellikleri, entelektüel kökleri ve ideolojik temelleri, değişme kuramları (Evrimci, Dengeci, Çatışmacı, yükseliş ve çöküş), işlevselcilik, çatışma kuramı, toplumsal eylem kuramı, alışveriş kuramı, sembolik Etkileşimcilik oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sosyoloji kuramlarının tarihsel gelişimini ve ortak özelliklerini açıklar.
Sosyoloji kuramlarını sınıflandırır.
Sosyoloji kuramlarını karşılaştırır.
Sosyolojik kuramlarının yapısını analiz eder.
Sosyolojik sorunlarla ilgili bilgi birikimine ulaşır ve o alanda yapılmış olan sosyolojik araştırmaları kuramsal açıdan karşılaştırır.
Sosyoloji Kuramlarını toplumsal problemler karşısında uygun teorileri seçer.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin Tanıtımı Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Batı Marksizmi Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Yapısal İşlevselcilik Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Çatışma Teorisi Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Sembolik Etkileşimcilik Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Fenomenoloji ve Fenomenolojik Sosyoloji Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Etnometodoloji Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Gündelik Yaşama İlişkin Kuramlar Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Sosyal Eylem Kuramları Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Akılsal Seçim Kuramları Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Yapısalcılık ve Postyapısalcılık Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Modernizm ve Postmodernizm Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Toplumsal Değişme ve Küreselleşme Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Dönemin Değerlendirilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Aron, Raymond. (1986) Sosyolojik Düşüncenin Evreleri.( Çev. Korkmaz Alemdar). Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Aslantürk, Zeki- Amman Tayfun.(2011) Sosyoloji. İstanbul: Çamlıca Yayınları
Bottomore, Tom-Nisbet, Robert. (1990). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi. (Çev. Mete Tunçay-Aydın Uğur). Ankara: V Yayınları
Kaya, Kamil. (2018). Toplumsal Değişme Kuramları. İstanbul: Ders notu
Richter, Rudolf. (2012). Sosyolojik Paradigmalar. ( Çev. Necmeddin Doğan) İstanbul: Küre Yayınları
Ritzer, George.(2011). Klasik Sosyoloji Kuramları. (Çev. Himmet Hülür) Ankara: Deki Yayınları
Swingewood, Alain. (1998).Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. (Çev. Osman Akınhay)Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları
Wallace, Ruth, A.-Wolf, Alison. (2004).Çağdaş Sosyoloji Kuramları.( Çev. Leyla Elburuz- Ayas, M. Rami).İzmir: Punto Yayınları, İzmir, 2004.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
4
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
5
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
5
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
3
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
0
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
1
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
0
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
0
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
0
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
0
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
0
3
Students act ethically impartial in their research studies.
2
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0