TR EN

DIŞ POLİTİKA ANALİZİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SBU338 DIŞ POLİTİKA ANALİZİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı, öğrencilere dış politikayı analiz etmede kullanılan teorik yaklaşımlar ile dış politika yapımı ve uygulama sürecini öğretmek ve öğrencilere ülkelerin dış politikalarını eleştirel biçimde değerlendirme becerisi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği, dış politika analizinin ortaya çıkışı, dış politika analizinde kullanılan teoriler, dış politika analiz birim ve seviyeleri, güvenlik-dış politika ilişkisi, dış politika stratejileri, lider faktörü, sistemsel etmenlerin dış politikaya etkisi, psikolojik ve sosyal etmenlerin dış politikaya etkisi, medya ve baskı grupları konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Dış politika analizi yaparken kullanılan farklı yaklaşımları sınıflandırır
Dış politikanın oluşumunu açıklayan teorileri farklı ülke örneklerine uygular
Dış politika yapım süreci etkileyen iç ve dış faktörler arasında neden-sonuç ilişkisi kurar
Sosyolojik ve psikolojik etmenlerin yanı sıra uluslararası sistemin dış politika yapımına etkisini tartışabilme

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Derste işlenecek temel kavramlara, dersin amacı ve içeriğine ilişkin ön bilgi Anlatım, soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Steve Smith vd., Dış Politika, Uluslararası İlişkiler Kütüphanesi, 2016, pp.13-34. Dış Politika Nedir? Nasıl Analiz Edilir? Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012,pp.10-25 Dış Politika Stratejileri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Faruk Sönmezoğlu, Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi, Der Yayınları, 2012, pp.439-498. Dış Politika Araçları Anlatım, grup çalışması, tartışma yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012, pp.27-39 Dış Politika ve Teorik Yaklaşımlar Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Steve Smith vd., Dış Politika, Uluslararası İlişkiler Kütüphanesi, 2016, pp.78-113. Dış Politika Yapım Süreci I Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
7 Konuyla ilgili makale okuma: Cansu Güleç, “Dış Politika Analizinde Karar Verme Süreci ve Karar Verme Modelleri”, ÇOMÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 3(1), 2018, 79-102 Dış Politika Yapım Süreci II Simülasyon yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012, pp.87-103. Sistem Yaklaşımları Anlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ömer Ak, “Liderlik Profili Analizi ve Dış Politika: Turgut Özal ve Recep Tayyip Erdoğan”, Dış Politika Teorileri Bağlamında Türk Dış Politikası, Ertan Efegil ve Rıdvan Kalaycı (eds.), Ankara, Nobel Yayınları, 2012, pp.501-528 Lider Faktörü ve Karar alma Anlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012, pp.194-201 Kültür, Kimlik ve Dış Politika Anlatım, soru-cevap, grup çalışması yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012, pp.181-203 Çıkar Grupları, Medya ve Kamuoyu Anlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Erhan Doğan ve Semra Cerit Mazlum, Sivil Toplum ve Dış Politika Yeni Sorunlar Yeni Aktörler, İstanbul: Bağlam Yayınları, 2006 Sivil Toplumun Dış Politikaya Etkisi Anlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemiAnlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012, pp.203-217. Uluslararası Faktörler Anlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemi
15 Bilgileri gözden geçirme Genel Değerlendirme Soru-cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Efegil, E.(2012). Dış Politika Analizi: Ders Notları. İstanbul: Nobel Yayın.
Kalaycı R., Efegil, E. (2012). Dış Politika Teorileri Bağlamında Türk Dış Politikasının Analizi Cilt 1. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
Sönmezoğlu, F. (2012). Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi. İstanbul: Der Yayınları.
Doğan E., Mazlum, S. C. (2006). Sivil Toplum ve Dış Politika Yeni Sorunlar Yeni Aktörler. İstanbul: Bağlam Yayınları.
Güleç, C. (2018). Dış Politika Analizinde Karar Verme Süreci ve Karar Verme Modelleri. ÇOMÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 3(1), 79-102.
Smith, S. (vd.)(2016). Dış Politika. İstanbul: Uluslararası İlişkiler Kütüphanesi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 2 4 8
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 2 26
Ödev 5 1 5
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 8 1 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 65 0 133
Genel Toplam 133
Toplam İş Yükü / 25.5 5,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0