TR EN

OKULLARDA AKRAN İLİŞKİLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PSI423 OKULLARDA AKRAN İLİŞKİLERİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı çocukluk dönemi boyunca ve ergenlikte akran ilişkilerinin gösterdiği değişimi, saldırganlığı ve zorbalığı açıklamaktır.
İçerik: Bu ders çocukluk dönemi ve ergenlikte akran ilişkilerini, saldırganlığı ve saldırganlığın bir boyutu olan akran zorbalığını, akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesini, görgül araştırma bulguları çerçevesinde yaygınlığını, önemini ve yordayıcı faktörlerin incelenmesini, önleme ve müdahale yöntemlerinin değerlendirilmesini içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Saldırganlığı ve akran zorbalığını tanımlar.
Çocukluk ve ergenlikte akran ilişkilerindeki değişimi özetler.
Akran zorbalığının diğer saldırgan davranışlardan ayırıcı özelliklerini açıklar.
Akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesini açıklar.
Görgül araştırma bulguları çerçevesinde akran zorbalığının yaygınlığını, önemini ve yordayıcı faktörleri değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin tanıtılması Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
2 Literatür Okuma Okul öncesi ve okul döneminde akran ilişkileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
3 Literatür Okuma Akran ilişkileri ve arkadaşlığın önemi, aile ve akran ilişkileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
4 Literatür Okuma Ergenlikte akran ilişkileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
5 Literatür Okuma Sosyal baskınlık, saldırganlık ve zorbalık Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
6 Literatür Okuma Akran zorbalığının tanımı, diğer saldırgan davranışlardan ayırt edici özellikleri, akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesi, ölçme yöntemleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
7 Literatür Okuma Akran zorbalığının yaygınlığı, türleri, yaşa ve cinsiyete göre gösterdiği değişim Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma Zorbalık statüleri, zorbalığa dahil olan çocukların ya da ergenlerin özellikleri, zorbalığa dahil olmanın çocuklar ve ergenler üzerindeki kısa ve uzun süreli etkileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
10 Literatür Okuma Yeni bir akran zorbalığı türü olarak sanal zorbalık, zorbalığı önleme ve müdahale yöntemleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
11 Literatür Okuma Makale tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
12 Literatür Okuma Makale tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
13 Literatür Okuma Makale tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
14 Literatür Okuma Türkiye'de akran zorbalığı konusunda yürütülen araştırmaların bulgularının özetlenmesi ve değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
15 Literatür Okuma Türkiye'de akran zorbalığı konusunda yürütülen araştırmaların bulgularının özetlenmesi ve değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

CRAWFORD,D.K.,SCHRUMPF,F.ve BODINE.R.J.(2007).Okulda Çatışma Çözme ve Akran Arabuluculuk Program Rehberi. İmge Kitabevi Yayınları.
BALCI,F.(2017).Okulda Arabuluculuk. Nobel Akademik Yayıncılık.
AKBABA,S.,ŞAHİN,M.(2018).Okulda ve Sanal Ortamda Zorbalık ve Empati. Nobel Akademik Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 3 3 9
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 8 6 48
Proje Hazırlama 8 6 48
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 149
Genel Toplam 149
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0