TR EN

SOSYOLOJİYE GİRİŞ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS115 SOSYOLOJİYE GİRİŞ 1 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı, öğrencilerin sosyolojik bakış açısı edinerek, temel sosyolojik kavramları hatırlaması ve açıklaması, sosyolojik olguları değişim süreci içinde hem kurum olarak hem de etkileşim ağı olarak ayırd edebilmesi ve bunun yanında küresel dünyadaki anlam, örüntü ve süreçleri sosyolojik bilgiyi kullanarak yorumlaması, sosyolojik bilginin üretilmesinde yöntem ve araştırmanın işlevini açıklaması amaçlanmaktadır.
İçerik: Dersin içeriğini; sosyolojinin bilim olarak doğuşu, gelişimi ve küresel çağda sosyolojinin işlevi, sosyolojik araştırma yöntemleri, toplumsal gruplar ve formel örgütler, kültür ve sosyalleşme, sosyal statü ve sosyal roller, toplumsal tabakalaşma ve sosyal sınıflar, siyaset, aile ve toplumsal cinsiyet, ekonomik yaşam, toplumsal sapma ve suç ilgili temel kavramlar, modernleşme ve küreselleşme tarihsel-kültürel bağlamı içinde ele alınması oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Bir bilim olarak sosyolojinin kurucularını ve belli başlı eserlerini bilir.
Sosyolojik kavramları tanımlar, kavramların küresel sosyal dünyadaki olgusal karşılıkları bularak örneklendirir.
Sosyolojinin temel kavramlarını gündelik hayatla ilişkilendirir.
Kültürün temel bileşenleriyle toplumsal düzen arasında bağlantı kurar.
Kültür merkezcilik, yabancı kültür hayranlığı ve kültürel görelilik yaklaşımlarını nesnellik ilkesine göre değerlendirir.
Hem kurum hem de sosyal etkileşim ağı olarak aile, siyaset ve ekonomi ile ilgili temel bilgileri hatırlar, bu olgular ile ilgili süreçleri küresel dünyadan somut örneklerle açıklar.
Hangi araştırmalarda hangi yöntemlerin kullanılması gerektiğini fark eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 eysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji Sosyolojik hayal gücü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji Sosyoloji nedir? Sosyolojinin alt dalları Sosyolojinin temel kavramları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji Sosyolojide İlk Kuramcılar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji Toplum tipleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji Birey ve Toplum Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji Aile Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji İktidar Meşruiyet Otorite Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji Toplumsal kurumlar Din İstihdam Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji Toplumsal cinsiyet Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji Ulus Irk Etnisite Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji Toplumsal Eşitsizlik ve Tabakalaşma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji Sosyal Hareket ve Hareketlilikler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji Küreselleşme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji Dönemin Değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Giddens, A., Sutton, W.,P. (2016). Sosyoloji. 7. edisyon. Çev. Ö. Baldık. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
Macionis, J.J. (2015). Sosyoloji. 2. baskı. Ed. V. Akan. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Veysel Bzkurt, (2018), Değişen Dünyada Sosyoloji, 14. Baskı, Bursa Ekin Basım Dağıtım.
Kolektif, (2013), Sosyolojiye Giriş, Ed: Hayati Beşirli- İhsan Çapçıoğlu, Ankara, Grafiker Yayınları.
Ritzer, G. (2015). Introduction to Sociology. London: Sage Publication.
Konularla ilgili internet makaleleri

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
5
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
4
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
2
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
1
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
4
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
0
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
2
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
4
3
Students act ethically impartial in their research studies.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 1 13
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 102
Genel Toplam 102
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0