Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SOS379 | ARAŞTIRMA TASARIMI VE PROJELENDİRME | 5 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi NAZAR BAL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilere; hem temel (basic research) hem de sorun çözmeye yönelik araştırmalar (applied research) yapabilmeleri için; diğer derslerde kazandığı bilgi birikimi desteği ve gözlemleri ile sosyal dünyadaki sorunları yorumlayarak proje önerisi hazırlamak üzere bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanmak suretiyle araştırma konusu tasarlamada ve projelendirme bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: | Bu dersin içeriğinde; Araştırma tasarımı ve projelendirme ile ilgili kavramlar titizlikle ele alınır; temel kavramlar arasındaki bağıntılar örnekler üzerinden kurulur ve proje konusu, araştırma sorusu, amaç, özgün ve katma değer, proje çıktıları, yöntem, proje ekibi, çalışma takvimi ve bütçe oluşturma gibi proje bileşenleri bütüncül yaklaşımla analiz edilir ve yeniden sentezlemek için gündelik hayattan çıkarılan bir proje önerisi hazırlanır. Bu tecrübe aynı zamanda proje mantığının özümsenmesini sağlayacaktır. TÜBİTAK, BAP, ULUSAL AJANS, KALKINMA AJANSI gibi kuruluşların beklentileri dikkate alınarak somut örnekler analiz edilir. Projelendirme becerisi için ikinci bir proje önerisi hazırlanır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
TÜBİTAK, ULUSAL AJANS, KALKINMA AJANSI ve GÜ BAP proje formlarını bilir. |
Araştırma tasarımı ve araştırma projesi ile ilgili temel kavramlarını tanımlayarak açıklar. |
Proje bileşenleri arasındaki sistemik ilişkiyi açıklar. |
Proje önerisi hazırlama ve sunmada teknolojik araçları beceri ile kullanır. |
TÜBİTAK, BAP, ULUSAL AJANS, KALKINMA AJANSI yapılmış proje önerilerini proje mantığını esas alarak eleştirel biçimde karşılaştırır. |
Araştırma tasarımı ve projelendirme ile ilgili bilgilerini somut bir olgu ile bağlantı kurarak yeni bir araştırma sorusu oluşturur. |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için sadece araştırma projesi değil faaliyet projeleri de tasarlar. |
Proje mantığını gündelik hayattan seçtiği somut bir duruma uygulayarak bilimsel ve etik ilkeleri temel alan bir proje önerisi oluşturur. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Temel kavramlar: Terim ve kavram arasındaki ilişki. Araştırma, tasarım, proje kavramları ve aralarındaki karşılıklı bağıntılar. | Anlatım, soru-cevap,tartışma |
2 | Gündelik hayatta gözlemlenen örneklerle ödev hazırlama | Tasarım ve projenin sacayağı : 5N+3K / (Problem, Amaç, Yöntem). Tasarımın projeye dönüşmesi. Proje Döngüsü Yönetimi | Anlatım, soru-cevap,tartışma |
3 | Gündelik hayatta gözlemlenen örneklerle ödev hazırlama | Projenin temel bileşenleri-1: Mantıksal Çerçeve Yaklaşımı ve Analiz Aşaması | Anlatım, soru-cevap,tartışma |
4 | Kitap okuma | Projenin temel bileşenleri-2: Mantıksal Çerçeve Matrisinin Hazırlanması | Anlatım, soru-cevap,tartışma |
5 | Gündelik hayattan örnekler | Projenin temel bileşenleri-3: Özgün değer, katma değer, çıktılar, sürdürülebilirlik, risk yönetimi. | Anlatım, soru-cevap,tartışma |
6 | Öğrenci Ödev Hazırlama | Projenin temel bileşenleri-4: Proje ekibi ve ortaklar. Faaliyet Planı ve Bütçe Hazırlama | Anlatım, soru-cevap,tartışma |
7 | Kitap okuma | Projenin temel bileşenleri-5: Proje hazırlamada etik ilkeler. | Anlatım, soru-cevap,tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Gündelik hayatımızdan bir örnek üzerine proje önerisi hazırlamak (Yaygın proje formlarının analizi: TÜBİTAK, ULUSAL AJANS, KALKINMA AJANSI. GÜ BAPB proje formları) | Anlatım, soru-cevap,tartışma |
10 | Ödev hazırlama | Projelerde Uygulama İzleme ve Değerlendirme | Anlatım, soru-cevap,tartışma |
11 | Ödev hazırlama | Projelerde Görülen Hatalar | Anlatım, soru-cevap,tartışma |
12 | Ödev hazırlama | Proje Ödevlerinin Sunumu | Anlatım, soru-cevap,tartışma |
13 | Ödev hazırlama | Proje Ödevlerinin Sunumu | Anlatım, soru-cevap,tartışma |
14 | Kitap okuma | Proje Ödevlerinin Sunumu | Anlatım, soru-cevap,tartışma |
15 | Kitap okuma | Genel tekrar | Anlatım, soru-cevap,tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Barutçugil, İ. (2016). Proje yönetimi. 2. Baskı. İstanbul: Kariyer Yayıncılık. |
Blaike, N. (2010). Designing social research. UK Cambridge: Polity Press. |
Gündoğdu, H.,İ. (2013). Proje nedir ve nasıl hazırlanır? .İstanbul: Altın Nokta Basım ve Dağıtım. |
Kuada, J. (2012). Research methodology: a project guide for university students. Denmark: Narayana Press. |
Luecke, R. (2015). Proje yönetimi. 3. Baskı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. |
Waliman, N. (2011). Your research project: desining and planning your work. 3rd. Edition. London: Sage Publication. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
3 | |||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
1 | |||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
1 | |||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
3 | |||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
5 | |||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
5 | |||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
5 | |||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
3 | |||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
4 | |||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 2 | 4 | 8 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 12 | 3 | 36 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 56 | 0 | 198 |
Genel Toplam | 198 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |