TR EN

ÇAĞDAŞ SOSYOLOJİ TEORİLERİ I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS383 ÇAĞDAŞ SOSYOLOJİ TEORİLERİ I 5 3 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi DİLER EZGİ TARHAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı, öğrencilerin sosyolojik bakış açısını kuramlarla destekleyerek sosyoloji kuramlarına girişlerini sağlamak; ilerideki sosyoloji alanda yapacakları çalışmalar için kuramsal bir temel hazırlamaktır.
İçerik: Dersin içeriğini; sosyolojinin klasik kökenleri, Yapısalcılık-İşlevselcilik, Eleştirel Teori, Sembolik Etkileşimcilik, önemli ekoller, etnometodoloji, Alışveriş ve Ağ kuramları, , Çağdaş Feminist Kuram ve öne çıkan sosyologlar hakkında ders anlatımı ve sunumlar oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Çağdaş Sosyoloji kuramlarını bilir.
Sosyolojik kavramları kuramsal biçimde tanımlar, kuramlarla ilgili örneklendirir.
Sosyolojik olguları kuramsal karşılaştırmalar üzerinden açıklar.
Sosyolojik kavramları kuramla ilişkilendirir.
Kuramsal yapılarla toplumsal gerçeklik arasında bağlantı kurar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin Tanımı Anlatım, soru-cevap ve tartışma
2 Kaynak okuma-sunum yapma Klasik Kökenler Anlatım, soru-cevap ve tartışma
3 Kaynak okuma-sunum yapma Yapısal İşlevcilik Anlatım, soru-cevap ve tartışma
4 Kaynak okuma-sunum yapma Eleştirel Teori Anlatım, soru-cevap ve tartışma
5 Kaynak okuma-sunum yapma Frankfurt Okulu Anlatım, soru-cevap ve tartışma
6 Kaynak okuma-sunum yapma Sembolik Etkileşimcilik Anlatım, soru-cevap ve tartışma
7 Kaynak okuma-sunum yapma Chicago Okulu Anlatım, soru-cevap ve tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma-sunum yapma Çağdaş Feminist Kuram Anlatım, soru-cevap ve tartışma
10 Kaynak okuma-sunum yapma Etnometodoloji Anlatım, soru-cevap ve tartışma
11 Kaynak okuma-sunum yapma Alışveriş ve Ağ Kuramları Anlatım, soru-cevap ve tartışma
12 Kaynak okuma-sunum yapma Modern Kuramlar ve Eleştirileri Anlatım, soru-cevap ve tartışma
13 Kaynak okuma-sunum yapma Foucault ve Bio-Politika Anlatım, soru-cevap ve tartışma
14 Kaynak okuma-sunum yapma Habermas ve Modernitenin Görevi Anlatım, soru-cevap ve tartışma
15 Kaynak okuma-sunum yapma Genel değerlendirme Anlatım, soru-cevap ve tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ritzer, G. (2012). Sosyoloji kuramları. 1. Baskı, İstanbul: Deki.
Pateman, C. (1993).“Kardeşler Arası Toplumsal Sözleşme” Sivil toplum ve devlet. (der. John Keane, çev. Aksu Bora. İstanbul: Ayrıntı
Simmel. (2009) .Bireysellik ve kültür. s. 149-155. İstanbul: Metis
Benjamin. (2009).Tarih kavramı üzerine. S.37-50.İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Adorno.(2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. İstanbul: Cogito
Park, Büyü. (2015). Zihniyet ve şehir hayatı. S.173. Ankara: Heretik Yayınları
Burgess. (2015). Şehrin büyümesi: araştırmaya giriş. S.89-107. Ankara: Heretik Yayınları
Layder, D. (2013). Sosyal Teoriye Giriş. İstanbul. Küre Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
5
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
5
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
5
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
2
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
1
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
1
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
1
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
5
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
2
3
Students act ethically impartial in their research studies.
1
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 6 72
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 182
Genel Toplam 182
Toplam İş Yükü / 25.5 7,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0