Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ARC413 |
PROJECT AND CONSTRUCTION MANAGEMENT |
7 |
2 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
İngilizce |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Prof.Dr. MEHMET HARUN BATIRBAYGİL |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Öğrencilere çağdaş şantiye yönetim bilgisi kazandırmak, yapı maliyet ve hakediş hesaplarının hazırlanmasını öğretmek, iş programı tekniklerini bilgisayar destekli olarak yapmak ve becerilerin kazandırılmasıdır.
To provide students with contemporary site management knowledge, to teach the preparation of building cost and billing calculations, to make work program techniques with computer aided and to acquire skills. |
İçerik: |
Yapı yönetimi ile ilgili tanımlar, şantiye organizasyonu ve yönetimi, kazı işleri ve zeminlerin sınıflandırılması, kazı hacmi hesapları, nakliye analizleri, ihale işleri ve sözleşmeleri, metraj ve keşif işleri, iş programları (GANNT,PERT,CPM), bilgisayar destekli iş programlama hazırlama, işçi sağlığı ve iş güvenliği
Structural management definitions, site organization and management, classification of excavation works and grounds, excavation volume calculations, transportation analyzes, tendering and contracting, quantities and reconnaissance work, work schedules (GANNT,PERT,CPM, computer aided work scheduling, worker health and work safety |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
1. Nakliye işlerini ve hesaplarını analiz eder.
2. Iş programı oluşturur.
3. Yapı maliyeti çıkarılmasında bilgisayar programlarını kullanır.
4. Şantiye organizasyonu ve işçi güvenliği için temel bilgileri yorumlar.
5. Edindiği bilgileri örnek bir projede uygular.
6. Keşif, metraj, hak ediş hesaplarının yapılmasına ilişkin temel bilgileri sentezler
7. Mimari tasarım ve uygulama süreçlerini bütünleştiren şantiye yönetimi temel kavramlarının farkına varır.
1. Analyzes shipping accounts and accounts.
2. Create a business schedule.
3. Use computer programs to extract building cost.
4. Interpretation of basic information for site organization and worker safety.
5. Applies the information in a sample project.
6. Synthesizing basic information on the creation of exploration, quantity, and progress calculations
7. Realizes the basic concepts of site management that integrates architectural design and application processes. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Construction sector
Yapım sektörü |
- |
2 |
- |
Construction production process, the role of the building production process
Yapı üretim süreci, yapı üretim sürecinde rol alanlar |
- |
3 |
- |
Project management, owner and architect contracts, tasks of architect
Proje yönetimi, mal sahibi ve mimar sözleşmeleri, mimarın görevleri |
- |
4 |
- |
Cost Estimate
Keşif-Metraj |
- |
5 |
- |
Cost Estimate
Keşif-Metraj |
- |
6 |
- |
Discovery - Unit Price Chart - Unit Price Recipes, Price Analysis
Keşif-Metraj-Birim Fiyat Cetveli-Birim fiyat tarifleri, fiyat analizleri |
- |
7 |
- |
Final calculation, comparative exploration
Kesin hesap, mukayeseli keşif |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Project delivery systems and construction contracts
Proje teslim sistemleri ve yapım sözleşmeleri |
- |
10 |
- |
Tender process, proposal documents and contract documents in construction
Yapımda ihale süreci, teklif belgeleri ve sözleşme belgeleri |
- |
11 |
- |
Tender process, proposal documents and contract documents
Yapımda ihale süreci, teklif belgeleri ve sözleşme belgeleri |
- |
12 |
- |
Work schedule, CPM-PERT İş
İş programı, CPM-PERT… |
- |
13 |
- |
Work safety at the construction site, job site layout, site manager
Şantiyede iş güvenliği, şantiye düzeni, şantiye şefliği |
- |
14 |
- |
Economy-engineering economics and basic concepts of economics
Ekonomi-mühendislik ekonomisi ve ekonominin temel kavramları |
- |
15 |
- |
- |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
With the architectural education, students will gain the advanced theoretical and practical knowledge, which are supported by educational sources containing current information, and also be able to discuss and evaluate physical composition systems and methods.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They will have the comprehension and knowledge in relation to scientific, IT, aesthetic, art and historical and cultural infrastructure in the field of architecture.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They will be able to apply the theoretical knowledge and applications gained in the programme in their working life.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They will interpret and evaluate the environmental conditions required for architectural design by using their advanced knowledge and skills gained through the programme and they will also develop their ability to present their ideas and thoughts adequately in projects.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can work independently both in architectural education and its related fields.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
They will take on responsibility individually or as a group member in order to solve unforeseen problems faced in the production field of architecture discipline.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
They will plan and manage activities with regards to professional development of the staff working under their responsibility in the production field of architecture discipline.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They will make lifetime learning a priority in order to follow recent changes and innovations as necessary in architecture.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
They will be able to determine their learning needs during and after their educational life and channel them.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They will inform individuals and institutions in the field of architectural. They will transfer their thoughts regarding architectural projects and problems using written, oral and presentation methods.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
They will share their thoughts and solution suggestions with professionals and non-professionals related to the field of architecture by supporting it with quantitative and qualitative data.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
They will organise activities regarding social environment with social awareness and they will take an effective role.
|
|
|
|
|
|
|
4 |
They will be able to use information technology effectively in the field of architecture.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They will act appropriately in the context of social, scientific and ethic values in all phases of architectural planning process including collecting and evaluating data, producing and implementing projects.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
They will take part in construction management in the context of authority and responsibility. They will also have adequate awareness of environment protection and health and occupational safety issues.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
0 |
0 |
0 |
|
Genel Toplam |
0 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
0 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
0,0 |
|