Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ARC226 |
ENVIRONMENTAL CONTROL I |
4 |
4 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
İngilizce |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu ders, yapılı çevrenin iklim, ışık, ses kontrolünde tasarlanmasının, çevre duyarlılığının, çevresel etkenlerin ve enerji verimliliğinin mimari tasarım sürecinde diğer konularla birlikte bütünsel olarak ele alınabilmesi için gerekli temel kuramsal bilginin, teknolojilerin ve mimari pratiklerin çözüm örnekleriyle birlikte aktarımını hedefler.Sürdürülebilirlik ve enerji duyarlı tasarım parametreleri ve yapı fiziğine ilişkin çözümlerin üretilebilmesi ve bütünleşik tasarımlara adapte edilebilmesi için gerekli teorik ve pratik altyapıyı sağlar. |
İçerik: |
Bu ders, sürdürülebilirlik ve insan konforu arasındaki ilişkinin gözetilerek fiziksel çevrenin tasarlanması ile ilgili iklimlendirme, aydınlatma, akustik ve gürültü kontrolü gibi konuları içerir. Pasif iklimlendirme: iklim ve iklim elemanları, iklimsel konfor, iklim ve enerji kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenleri (yer, yön, yapı kabuğu, bina biçimi, bina aralıkları, vb.); Aydınlatma: temel bilgiler, görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenleri (pencereler, hacim boyutları, iç yüzey yansıtıcılıkları, dış engeller, yapay ışık kaynakları, vb.); Ses kontrolü: insan sağlığı ve gürültü ilişkisi, yapılı çevrenin gürültüyü kontrol eden bir sistem olarak tasarlanması, binalarda gürültü ve titreşim kontrolü, yapı elemanlarında ses yalıtımı, salonların akustik tasarımı. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Çevresel etkenleri anlama, yorumlama ve tasarım sürecinde değerlendirme yetisi |
Enerji etkin bina kavram ve tasarım ilkelerini kavrama, disiplinler arası tasarım süreçlerini anlama ve sürdürülebilir mimarlık yaklaşımlarını yorumlama |
Enerji duyarlı bina kavram ve tasarım teknolojilerini uygulayabilme. |
Çevreye duyarlı ve insan sağlığını tasarım ölçütü olarak ele alan, temel ve ileri teknoloji mimari uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Giriş: Çevre, fiziksel çevre, doğa, insan, ekoloji kavramları. Çevresel yaklaşımlar |
- |
2 |
- |
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir yapı kavramı. Binalarda enerji performansı |
- |
3 |
- |
İklim, mikro iklim, iklim sınıflandırmaları, arazi/çevre analizi / Uygulama 1 |
- |
4 |
- |
Isı ve ısıl konfor |
- |
5 |
- |
Bina kabuğundan ısı geçişi / Uygulama 2 |
- |
6 |
- |
İklim ve güneşin hareketi, bina/arazi ölçeğinde güneşlenme analizleri |
- |
7 |
- |
Pasif solar ısıtma, pasif soğutma _ gölgeleme |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Solar aktif sistemler, su denetimi ve yeşil çatılar / Uygulama 3 |
- |
10 |
- |
Ses kontrolü - Giriş, tanımlar, ses, insan sağlığı ve gürültü ilişkisi |
- |
11 |
- |
Ses kontrolü- Yapma çevrenin gürültüyü kontrol eden bir sistem olarak tasarlanması/ Uygulama 4: Gürültü ve Yapı Ölçeğinde Tasarım |
- |
12 |
- |
Ses kontrolü - Binalarda gürültü ve titreşim kontrolü. Yapı elemanlarında ses yalıtımı. Konferans salonlarının akustik düzenlenmesi |
- |
13 |
- |
Aydınlatma- Giriş, temel bilgiler, aydınlatmanın türleri; fotometrik büyüklükler, yasalar, görsel konfor /Uygulama 5: Hacim Akustiği (Salonların akustik düzenlenmesi) |
- |
14 |
- |
Aydınlatma - Görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapma çevreye ilişkin tasarım değişkenleri pencereler, hacim boyutları, iç yüzey |
- |
15 |
- |
Aydınlatma - Yapma aydınlatma sistemleri / Uygulama 6:Yapay Işık Kaynakları ve Sistemleri |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Duran, S. C., (2011), "Architecture & Energy Efficiency", Loft Publications, Spain. |
Gauzin-Müller, D., (2010), "Ecological Living: What Architecture for a More Sustainable City?", Actes Sud. |
Roaf, S., (2004), "Ecohouse 2: A Design Guide", Elseiver Architectural Press, Oxford. |
Steele, S., (2005), "Ecological Architecture: A Critical History", Thames & Hudson. |
Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L., (2000), “Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme”, İstanbul, Literatür Yayıncılık. |
Uffelen, C. V., (2009), "Ecological Architecture" Braun Publish. |
Vidiella, A. S., (2010), "Atlas of Eco Architecture", Loft Publications, Spain. |
Plummer, H., (2009), "The Architecture of Natural Light", Thames & Hudson, London, UK. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
With the architectural education, students will gain the advanced theoretical and practical knowledge, which are supported by educational sources containing current information, and also be able to discuss and evaluate physical composition systems and methods.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They will have the comprehension and knowledge in relation to scientific, IT, aesthetic, art and historical and cultural infrastructure in the field of architecture.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They will be able to apply the theoretical knowledge and applications gained in the programme in their working life.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They will interpret and evaluate the environmental conditions required for architectural design by using their advanced knowledge and skills gained through the programme and they will also develop their ability to present their ideas and thoughts adequately in projects.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can work independently both in architectural education and its related fields.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
They will take on responsibility individually or as a group member in order to solve unforeseen problems faced in the production field of architecture discipline.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
They will plan and manage activities with regards to professional development of the staff working under their responsibility in the production field of architecture discipline.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They will make lifetime learning a priority in order to follow recent changes and innovations as necessary in architecture.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
They will be able to determine their learning needs during and after their educational life and channel them.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They will inform individuals and institutions in the field of architectural. They will transfer their thoughts regarding architectural projects and problems using written, oral and presentation methods.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
They will share their thoughts and solution suggestions with professionals and non-professionals related to the field of architecture by supporting it with quantitative and qualitative data.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
They will organise activities regarding social environment with social awareness and they will take an effective role.
|
0 |
|
|
|
|
|
4 |
They will be able to use information technology effectively in the field of architecture.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They will act appropriately in the context of social, scientific and ethic values in all phases of architectural planning process including collecting and evaluating data, producing and implementing projects.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
They will take part in construction management in the context of authority and responsibility. They will also have adequate awareness of environment protection and health and occupational safety issues.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
1 |
1 |
1 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
1 |
14 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
31 |
0 |
96 |
|
Genel Toplam |
96 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|