Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MAT207 | OLASILIK VE İSTATİSTİK | 3 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi BAHADIR KOPÇASIZ-Dr.Öğr.Üyesi FERHAT KÜRÜZ-Dr.Öğr.Üyesi ZEHRA CİVAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrenciye olasılık kuramının temel kavramlarını tanıtmak, ve Rasgele sinyal içeren sistemleri analiz edebilmesi için gereken altyapıyı oluşturmaktır. |
İçerik: | Küme kuramının tekrarı Deney kavramı, Örnek uzayı ve olaylar Olasılığın tanımı Birleşik ve koşullu olasılık, Bayes teoremi Bağımsız olaylar ve Bernoulli denemeleri Rasgele değişken kavramı Olasılık dağılım ve yoğunluk işlevleri Koşullu dağılım ve yoğunluklar Beklenen değerler, momentler ve karakteristik işlevler Rasgele değişken dönüşümleri Çoklu rasgele değişkenler, birleşik dağılım ve yoğunluk işlevleri Limit teoremleri Çoklu rasgele değişkenler üzerinde işlemler Rasgele sürecin tanımı Bağımsızlık ve çeşitli durağanlık biçimlerinin incelenmesi Zaman ortalaması, istatistiksel ortalama ve ergodiklik Özilinti ve çaprazilinti işlevleri Gauss ve Poisson süreçleri |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Olasılık kuramının temel kavramlarını bilir |
Genel bilinen olasılık dağılım işlevlerini kullanır ve özelliklerini analiz eder. |
Koşullu olasılık dağılım işlevlerini ve koşullu beklenti değerlerini hesaplar. |
Dönüşüm teknikleri ile dağılımları hesaplar ve problemleri çözer. |
Rasgele süreçleri tanımlar ve özelliklerini kullanır (özellikle Gauss ve Poisson rasgele süreçlerini) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | kaynak ve internet | Faktöriyel Hesabı, Sayma, Permütasyon, Kombinasyon | sözlü anlatım |
2 | kaynak ve internet | Bağımsız olay, Bağımlı olay, olasılık | sözlü anlatım |
3 | kaynak ve internet | Koşullu olasılık | sözlü anlatım |
4 | kaynak ve internet | Olasılık Dağılımları, Rastgele(Rassal, Tesadüfi) Değişkenler, Kesikli Rastgele Değişken, Sürekli Rastgele Değişken, Sürekli Olasılık Değişkeni | sözlü anlatım |
5 | kaynak ve internet | İki Boyutlu Rastgele Değişken, Kesikli Ortak Olasılık Dağılımı | sözlü anlatım |
6 | kaynak ve internet | Sürekli Ortak Olasılık Dağılımı, | sözlü anlatım |
7 | kaynak ve internet | Beklenen Değer, Varyans, Standart Sapma, Kovaryans, Korelasyon Katsayısı, GENEL TEKRAR | sözlü anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | kaynak ve internet | Düzgün Dağılım, Binom Dağılımı,Normal Dağılım, standart normal dağılım, z tablosu | sözlü anlatım |
10 | kaynak ve internet | Geometrik Dağılım, Negatif Binom Dağılımı, Üstel Dağılım, Poisson Dağılımı, | sözlü anlatım |
11 | kaynak ve internet | İstatistik Temel kavramlar: Araştırma, popülasyon, örneklem, tamsayım, gözlem, parametre, değişken, Merkezi eğilim ölçüleri, seriler, aritmetik ortalama, mod, medyan, Geometrik ortalama, harmonik ortalama | sözlü anlatım |
12 | kaynak ve internet | Değişkenlik ölçüleri, ortalama mutlak sapma, varyans, standart sapma, dağılım aralığı, değişim katsayısı, çeyreklikler | sözlü anlatım |
13 | kaynak ve internet | Değişkenlik Ölçüleri soruları | sözlü anlatım |
14 | kaynak ve internet | GENEL TEKRAR | sözlü anlatım |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Olasılık ve İstatistik, Prof. Dr. Fikri Akdeniz |
OLASILIK PROBLEMLERI, Doç. Dr. Cevdet Cerit |
Matemetiksel İstatistiğe giriş,Uğur Korum,Ankara üniversitesi,1971 |
Matemetiksel İstatistik,Mustafa Aytaç, Ezgi yayınları,Ankara Üniv.yayını,1999 |
Yönetimde istatistik teknikler ve örnek olaylar, Orhan İdil,İst. Gelişim Üniv. ,1979 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the fundamental engineering concepts of electrical and electronics science and relates them to the groundwork of electrical and electronics science.
|
2 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses theoretical and practical knowledge coming from electrical and electronics sciences, to find solutions to engineering problems.
|
1 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate model related to electrical and electronics under reasonable constraints.
|
2 | |||||
2 |
Designs a model related to electrical and electronics with modern techniques.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines, detects and analyzes the areas of electrical and electronics engineering science applications and develops appropriate solutions.
|
3 | |||||
2 |
Identifies, models and solveselectrical and electronics engineering problems by applying appropriate analytical methods.
|
2 | |||||
3 |
Determines and uses the necessary electrical and electronics engineering technologies in an efficient way for engineering applications.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
|
2 | |||||
2 |
Possess the ability to conduct effective individual study.
|
3 | |||||
3 |
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Monitors the developments in the field of electrical and electronics engineering technologies by means of books, internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
|
2 | |||||
2 |
Develops positive attitude towards lifelong learning.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
|
2 | |||||
2 |
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
|
2 | |||||
2 |
Possess sufficient consciousness about the universality of electrical and electronics engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 5 | 15 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
TOPLAM | 45 | 0 | 131 |
Genel Toplam | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |