Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
YZM305 | SİBER GÜVENLİK VE UYGULAMALARI | 5 | 3 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE KARACAYILMAZ-Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Teknolojik gelişmler hayatımızı oldukça kolaylaştırmış ancak bunun yanında önemli tehditleri de beraberinde getirmiştir. Bu ders ile bilişim sistemlerinde var olan güvenlik zafiyetleri ve tehditlerin anlaşılabilmesi, siber saldırılara karşı alınması gereken önlemler ve siber farkındalığın oluşturulması hedeflenmektedir. |
İçerik: | Giriş, Temel Tehditler, Güvenlik açığı Analizi, Profil Analizi, Modus Operandi Kavramı, Siber Suç - Siber Terörizm - Siber Savaş,Zararlı Yazılım ve Kötü Amaçlı Yazılımlar, Virüs Tarayıcı Tasarımı ve Kullanım Politikaları, Ağ Güvenliği, Mobil Güvenlik, Sosyal Medya ve Güvenlik, Güvenlik endişeleri, Temel tanımlar ve kriptografi tarihi, Simetrik Kriptosistemler, Asimetrik Kriptosistemler, Asimetrik Protokoller: Elektronik ve Mobil İmza Sistemleri, Bilgisayar Adli Bilimi, İyi Güvenlik Uygulamaları İlkeleri, Türk Ceza Hukuku: Bilgisayar Suçları Bölümü |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Siber güvenlik tehditlerini anlayabilme. |
Güvenlik saldırılarının ve güvenlik yönetimi konularının tespit ve önlenmesine yönelik teknik yaklaşımları kullanabilme. |
Siber güvenliğin temel prensiplerine odaklanabilme. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Giriş, Temel Tehditler, Güvenlik Açığı | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
2 | - | Analiz, Profil Analizi, MO. | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
3 | - | ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
4 | - | Zararlı Yazılım ve Kötü Amaçlı Yazılımlar, Virüs Tarayıcı Tasarımı ve Kullanım Politikalar | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
5 | - | Ağ güvenliği ve Mobil güvenlik | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
6 | - | İşletim Sistemleri ve Kritik Altyapı Güvenliği | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
7 | - | Sosyal Mühendislik ve Siber Zorbalık, Parola Güvenliği | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | IOT için güvenlik endişeleri | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
10 | - | Temel tanımlar ve kriptografi tarihi | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
11 | - | Simetrik ve Asimetrik Kriptosistemler | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
12 | - | Asimetrik Protokoller: Elektronik ve Mobil imza sistemleri | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
13 | - | Sızma Testi Aşamaları ve Yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
14 | - | Sızma Testi Aşamaları ve Yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
15 | - | Sızma Testi Aşamaları ve Yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to identify, analyze, design, model and solve complex engineering problems based on engineering, science and mathematics fundamentals
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to apply engineering design to produce solutions that meet specific needs, taking into account global, cultural, social, environmental and economic factors as well as public health, safety and well-being
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to communicate effectively with various stakeholders
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to acquire new knowledge and find ways to apply it when necessary, using appropriate learning strategies
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to work effectively in a team where its members lead together, create a collaborative and inclusive environment, set goals, plan tasks, and meet goals
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to design and conduct appropriate experiments, analyze and interpret data, and apply engineering principles to draw conclusions
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 3 | 6 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 2 | 2 | 4 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 76 |
Genel Toplam | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |