Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
UCK455 |
SINIR TABAKA TEORİSİ |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Sınır Tabaka Teorisine Giriş; Laminer Sınır Tabaka Denklemlerinin Genel Özellikleri; İki Boyutlu Sınır Tabaka Denklemlerinin Tam Çözümleri; İki Boyutlu Sınır Tabaka Denklemlerinin Yaklaşık Çözümleri; Eksenel Simetrik ve Üç Boyutlu Sınır Tabakalar; Sınır Tabaka Kontrolü; Türbülansa Geçiş ve Laminer Akışların Stabilite Teorisi; Türbülanslı Akışlarla ilgili Temel Bilgiler; Türbülanslı Kanal Akışları; Türbülanslı Sınır Tabakalar; Serbest Kayma Akışları. |
İçerik: |
Laminer ve türbülanslı s ınır tabakanın genel yapısı, davranışı ve etkilerini derinlemesine kavratmak.
Laminer sınır tabaka denklemlerinin tam ve yaklaşık çözümleri ile sınır tabaka hesaplamalarında kullanılan sayısal yöntemleri öğretmek
Laminer akışın stabilite teorisini ve akışın türbülansa geçişini öngörmek amacıyla kullanılan yöntemleri tanıtmak.
Türbülanslı akışa ait temel kavramlar, türbülanslı s ınır tabaka akışları ve kullanılan çözüm yöntemleri hakkında bilgi vermek. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Sınır tabaka problemlerine ait temel denklemleri, sınır şartlarını ve benzerlik parametrelerini ileri seviyede kavrama
Sınır Tabaka denklemlerini analitik olarak çözme ve sonuçları farklı mühendislik problemlerine uygulayabilme
Laminer akışın stabilite teorisini ve türbülanslı akış yapısını kavramak, türbülanslı akışa geçiş tahmini için kullanılan yöntemleri bilmek
Sınır tabaka hesaplamalarında kullanılan sayısal ve yaklaşık yöntemleri farklı problemlere uygulayabilmek |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Sınır Tabaka Teorisine Giriş |
- |
2 |
- |
Laminer Sınır Tabaka denklemleri ve Genel Özellikleri; |
- |
3 |
- |
İki Boyutlu Sınır Tabaka Denklemlerinin Tam Çözümleri: Blasius Çözümü, Falkner-Skan Çözümleri |
- |
4 |
- |
İki Boyutlu Sınır Tabaka Denklemlerinin Tam Çözümleri: Laminer jet, duvar jeti, iz bölgesi akışlar |
- |
5 |
- |
İki Boyutlu Sınır Tabaka Denklemlerinin Yaklaşık Çözümleri; Seri Açılımları |
- |
6 |
- |
İki Boyutlu Sınır Tabaka Denklemlerinin Yaklaşık Çözümleri: Integral Denklemler |
- |
7 |
- |
İki Boyutlu Sınır Tabaka Denklemlerinin Yaklaşık Çözümleri: Thwaites Yöntemi , Stratford Kriteri |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Eksenel Simetrik ve Üç Boyutlu Sınır Tabakalar |
- |
10 |
- |
Sınır Tabaka Kontrolü |
- |
11 |
- |
Türbülansa Geçiş ve Laminer Akışların Stabilite Teorisi |
- |
12 |
- |
Türbülanslı Akışlarla ilgili Temel Bilgiler: tanımlar, Reynolds ayrıklaştırma, türbülanslı kinetik enerji, türbülans modelleri |
- |
13 |
- |
Türbülanslı Kanal Akışları :Couette akışı, tam gelişmiş iç akışlar |
- |
14 |
- |
Türbülanslı Sınır Tabakalar (Türbülanslı sınır tabaka yapısı) |
- |
15 |
- |
Serbest Kayma Akışları |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Schlichting, H., Gersten K., with contributions by Krause E., Oertel H., Mayes, C. (Translator), 2000. Boundary Layer Theory, Springer, 8th Rev. & enl. Edition, Berlin. |
Cebeci, T., 2004. Analysis of Turbulent Flows, 2nd edition, Elsevier Science. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
4 |
7 |
28 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
3 |
3 |
9 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
3 |
5 |
15 |
TOPLAM |
42 |
0 |
147 |
|
Genel Toplam |
147 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|