Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
UCK306 |
İTKİ SİSTEMLERİ |
6 |
3 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin ana amacı öğrenciye jet motoru ile itki oluşumunun temellerini öğretmek ve uçak motorlarının genel performans analizleri hakkında bilgilendirmektir. |
İçerik: |
Jet Tepkisi ilkesi: Akışkan momentumu ve tepki kuvveti, roketler, turbojetler, turbofanlar ve
ramjetler. Uçak motorlarının termodinamiği: İtki ve verimlilik, ramjetler, turbojet motorlar,
turbofan motorlar, turboprop ve turboşaft motorlar, tipik motor performansı, motor-uçak
uyuşması. Hava alığı, yanma odası ve lülelerin aerotermodinamiği: Subsonik hava alıkları,
süpersonik hava alıkları, gaz türbini yanma odaları, artyakıcılar ve ramjet yanma odaları,
süpersonik yanma odaları, egzost lüleleri. Eksenel kompresörler. Santrifüj kompresörler.
Roket motoru. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Uçak motorlarını tanıma ve sınıflandırma esaslarını kavrama
Uçak motorları ile nasıl tepki oluşturulduğunu anlaması.
Uçak motorlarında temel performans parametrelerini anlama.
Uçak motorlarında termodinamik çevrimlerin performans analizinde kullanımını kavraması.
Uçak motorları yanma odalarında reaksiyon ısısı, adyabatik alev sıcaklığı ve genel performansa etkilerini anlaması.
Uçak motoru ve motoru oluşturan bileşenlerin tasarım şartlarındaki ideal performanslarını hesaplayabilmesi.
Uçak motorları bileşen kayıplarının genel performans analizine dahili ve etkilerinin anlaşılması.
Kayıpların olduğu gerçek durumlarda uçak motor performans değerlerini hesaplama ve irdeleyebilme.
Uçak motoru performans analizi gerçekleştirme ve yorumlayabilme. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Sınıflandırma ve genel performans |
- |
2 |
- |
Sınıflandırma ve genel performans |
- |
3 |
- |
Performans parametreleri |
- |
4 |
- |
Tepki, termal ve toplam verim |
- |
5 |
- |
Termodinamik çevrimler |
- |
6 |
- |
Yanma |
- |
7 |
- |
Yanma |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Kimyasal transformasyonlar |
- |
10 |
- |
Jet tepki sistemleri analizi |
- |
11 |
- |
Ramjet |
- |
12 |
- |
Türbojet |
- |
13 |
- |
Türbojet/Türbofan |
- |
14 |
- |
Pervaneliler |
- |
15 |
- |
Jet tepki sistemleri elemanları |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Fundamentals of aircraft and rocket propulsion, Ahmed F. El-Sayed, Springer 2016. |
Aircraft Propulsion, Saeed Farokhi, Wiley, 2nd ed. 2014. |
Elements of Gas Turbine Propulsion, Mattingly, J. D., Mc Graw Hill, 1996. |
Çengel Y. A. Thermodynamics: An Engineering Approach, McGraw Hill, 9th ed., 2019. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
3 |
5 |
15 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
2 |
2 |
4 |
TOPLAM |
39 |
0 |
101 |
|
Genel Toplam |
101 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|