Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
UCK303E |
FLIGHT MECHANICS |
5 |
3 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
İngilizce |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi HAYRİ ACAR |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
1. Uçak aerodinamiğinin temelleri, tahrik sistemleri ve hareket denklemleri kavramlarının öğrencilere aktarılması. 2. Öğrencilerin uçuşun tüm evreleri için uçak performansının analitik analizini yapabilmesi. 3. Öğrencilerin yazılı, sözlü ve grafiksel iletişim becerileri kazanması. |
İçerik: |
Uçaktaki kuvvetler ve alt sistemler: Atmosfer özellikleri, aerodinamik kuvvetler, tahrik alt sistemleri. Turbojet uçaklar: Dikey düzlemde yatay uçuş, İlgili denklemler, yatay uçuş, tavan yüksekliği, menzil, havada en uzun süre kalma. Diğer dikey uçuşlar: Kalkış ve iniş, tırmanma uçuşu, güç kullanmadan süzülme. Yatay düzlemde dönüş uçuşu: İlgili denklemler, maksimum yük katsayısı, yatış açısı, dönüş oranı ve dönüş yarıçapı. Pistonlu pervaneli uçaklar: Dikey düzlemde uçuş, ilgili denklemler, yatay uçuş ve tavan yüksekliği, en iyi menzil, havada en uzun kalma. Diğer uçuşlar: Kalkış ve iniş, tırmanma uçuşu, dönüş uçuşu, turboproplar ve turbofanlar. Mach sayısı, uçuş ve manevra zarfları, rüzgarın performansa etkisi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Uçak performans analizinde temel aerodinamiği kullanma |
Uçak performans belirlemede problem çözümlerini tartışma |
Uçak performans hesaplamalarında excel ve matlab gibi yardımcı araçları kullanma |
Uçak performans analizinde kullanmak için tahrik sistemleri hakkında yeterli bilgiye sahip olma |
Uçağın statik kararlılık koşullarını belirleme |
Farklı uçuş tipleri için matematiksel modeller geliştirme |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Giriş: Temel aerodinamik, standart atmosfer, kanat profilleri, kanat kaldırma kuvveti ve sürüklemesi, hava hızları |
- |
2 |
- |
Uçak ve Alt Sistemler Üzerindeki Kuvvetler: Aerodinamik kuvvetler ve itme alt sistemleri |
- |
3 |
- |
Turbojetler-Dikey düzlemde yatay uçuş: Hareket denklemleri, yatay uçuş, tavan yüksekliği |
- |
4 |
- |
Turbojetler-Dikey düzlemde yatay uçuş: Hareket denklemleri, yatay uçuş, tavan yüksekliği |
- |
5 |
- |
Yatay uçuş en iyi menzile ve maksimum havada kalma süresine sahiptir |
- |
6 |
- |
Kalkış ve iniş |
- |
7 |
- |
Tırmanma uçuşu |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Maksimum hız, maksimum açı ve minimum yakıt tüketimi ile tırmanma uçuşları |
- |
10 |
- |
Süzülme uçuşu |
- |
11 |
- |
Yatay dönüş uçuşu: Hareket denklemleri, maksimum yük katsayısı, yatış açısı, dönüş oranı ve dönüş yarıçapı |
- |
12 |
- |
Maksimum yük katsayısı, maksimum hız ve minimum dönüş yarıçapı ile dönüş uçuşları |
- |
13 |
- |
Karşılıklı pervaneli uçakların uçuş performansı: Hareket denklemleri, yatay uçuş ve tavan irtifası özellikleri, en iyi menzil ve maksimum uçuş süresi. Uçuş ve manevra zarfları |
- |
14 |
- |
Uçuş statik kararlılığı ve kontrolü: Hücum açısı, sapma açısı, yuvarlanma, eğim ve sapma kontrolleri |
- |
15 |
- |
Uzunlamasına sabit ve serbest dümen statik kararlılığı. Direksiyon statik kararlılığı |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
John D. Anderson, 1999, Aircraft Performance and Design, McGraw- Hill, ISBN:978007001971. |
Hale, F.J., 1984, Introduction to Aircraft Performance, Selection and Design, John Wiley & Sons, Inc., ISBN:978047107885. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
4 |
6 |
24 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
36 |
0 |
104 |
|
Genel Toplam |
104 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|