Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MIM223 |
MİMARLIK TARİHİ I |
3 |
2 |
2 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi İLKNUR TÜRKOĞLU |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Tarih öncesi dönemden başlayarak 17.-18. yüzyıllar arasına geçen süreçte sosyal ve kültürel ortamda yaşanan değişimlerin mimarlık ortamına yansımaları tespit edilmesi hedeflenmiştir. Söz konusu zaman aralığı Hristiyanlık dinin ortaya çıktığı devir sonrasında Avrupa merkezli ortaya çıkan mimari üslupların tanıtılması amaçlanmıştır. Ders kapsamında incelenen mimarlık ürünlerinin tarihi dönemlerde değişen mimari özellikleri ve bunlardaki çeşitlilikler ortaya konmaya çalışılacaktır. Tek bir yapı üzerinden yapılan incelemelerin kentsel ölçek kapsamında gösterdiği farklılıklar ve benzerlikler karşılaştırmalı olarak değerlendirilecektir |
İçerik: |
Tarih öncesi ilk yapılar ve yerleşim merkezleri anlatılacaktır. Antik dönem Mezopotamya, Mısır, Pers, Minos, Miken, Etrüsk, Roma Pers, Yunan, Roma mimarisi tanıtılacaktır. Hristiyanlığın ortaya çıkışı sonrası Erken Hristiyanlık Dönemi, Romanesk, Karolenj ve Otto dönemi mimarlık anlayışları anlatılacaktır. Avrupa ve çevresinde inkişaf eden Gotik, Rönesans, Barok ve Rokoko mimarisi izah edilecektir. Ders sürecinde anlatılan dönemlerde mimarlığının oluşumunda bölgede var olan siyasal, kültürel ve ekonomik alandaki değişimler yapı türleri üzerinden değerlendirilecektir. Dönem yapılarının şehirlerin sosyal hayatına etkileri tartışılarak belirlenmeye çalışılacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Tarih öncesi dönemden başlayarak Ortaçağ Avrupası ve çevre coğrafyasındaki dönemi yapılarının mimari özelliklerini tanımlayabilir. |
Tarih öncesi devirden başlayarak Ortaçağ dönemine kadar olan süreçteki mimarlık anlayışındaki değişimleri yapı türleri üzerinden kavrayabilirler. |
Tarih öncesi dönemden başlayarak Barok ve Rokoko dönemine kadar geçen devri kapsayan dönemin mimarlık disiplini üzerine yapılmış ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında ilgi sahibi olurlar. |
İnsanoğlunun ilk inşa ettiği yapı türlerinin 17. ve 18. yüzyıllar arasındaki devre gelinceye kadar olan zaman aralığındaki mimari özelliklerindeki değişimleri tespit edebilirler. |
Uygarlıklar tarihindeki siyasi ve kültürel değişimlerin mimarlık ortamına yansımalarını değerlendirebilirler, dönemlerin mimari terminolojisiyle ilgili bilgi sahibi olurlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Ders tanıtımı, ders tanımları |
sözlü anlatım |
2 |
Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması |
Tarihöncesi dönem, ilk yapılar, Göbeklitepe |
sözlü anlatım |
3 |
Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması |
Neolitik'ten Tunç Çağına kadar Anadolu mimarisi |
sözlü anlatım |
4 |
Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması |
Hitit Mimarisi |
sözlü anlatım |
5 |
Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması |
Mezopotamya Mimarisi |
sözlü anlatım |
6 |
Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması |
Mısır Mimarisi |
sözlü anlatım |
7 |
Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması |
Ders tekrarı |
sözlü anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması |
Miken ve Minos Mimarisi |
sözlü anlatım |
10 |
Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması |
Antik Yunan Mimarisi |
sözlü anlatım |
11 |
Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması |
Roma Dönemi Mimarisi |
sözlü anlatım |
12 |
Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması |
Bizans Dönemi Mimarisi |
sözlü anlatım |
13 |
Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması |
İstanbul'da Bizans Dönemi Mimarisi |
sözlü anlatım |
14 |
Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması |
Ortaçağ Mimarisi |
sözlü anlatım |
15 |
Konu ile ilgili verilen kaynakçanın okunması |
Ders Tekrarı |
sözlü anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Leland, M.Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi:160, Başvuru Dizisi:6, İstanbul, 2000. |
Naumann, R. Eski Anadolu Mimarlığı, TTK Basımevi, Ankara, 1975 |
Akdeniz, M. Gül. Tarih öncesi ve ilk çağ mimarlığı. İdeal Kültür Yayıncılık, İstanbul, 2016 |
Ching, Frank; Jarzombek, Mark; Prakash, Vikramaditya, A Global History of Architecture. TPB, 2008. |
Mutlu, B., Mimarlık Tarihi. Ders notları I. Mimarlık Vakfı Enstitüsü Yayınları, İstanbul 2001. |
Thorpe, Martin, Roma Mimarlığı, Homer Kitabevi , İstanbul,2002. |
Kostof, S. ,A history of architecture: settings and rituals. New York: Oxford, 1995 |
Trachtenberg , M. & Hyman, Isabelle. , Architecture, from prehistory to postmodernity (2nd ed), 2002. |
Fletcher, Sir B., History of Architecture, UK,1996. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students is able to implement the knowledge gained during the course to their working areas.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to assess and interpreter the environmental data for designing building by using advance skills and knowledge gained during the architectural education.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students are able to have detail information regarding real life, experience and systems by focusing on the discipline of architecture.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They have the knowledge and concepts on the history of art, aesthetic, the skill of CAD use and cultural infrastructure.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to have planning and management skills under a group responsibility.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
The students are able to gain the life-time learning skill that is the crucial part of the discipline of architecture
|
|
|
|
|
|
|
3 |
They are able to know how to deal with their learning needs in the educational life and after.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They consider the ethical issues strictly in case of collecting data, interpretation of the data, producing the projects and the phase of implementation in the field of architecture.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
They have sufficient awareness regarding environmental protection and occupational health and safety issues and also they consider risk management and responsibility issues.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to transfer or share their comments and/or critiques regarding the architectural projects and problems with certain methods such as written, oral or other presentation techniques. They are also able to inform individuals or institutions in the field of architecture.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
They are able to share their thoughts and suggestions by supporting them with numerical and qualitative manner in the architectural field with the specialists or not.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
They are able to produce social responsibility projects and activities regarding social environment and they are also able to take active roles.
|
|
|
|
|
|
|
4 |
They are able to use of communication and information technologies effectively and efficiently in the field of architecture.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They are able to work independently in the field of architecture and its production areas.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
They are able to take responsibilities in the field of architectural productions in order to solve unpredictable problems and issues.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
0 |
0 |
0 |
|
Genel Toplam |
0 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
0 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
0,0 |
|