Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
END202 |
İŞ ETÜDÜ |
4 |
3 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi BİNNUR GÜRÜL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Dersin amacı, öğrencilere karşılaşacakları işletmelerde verimliliği arttırabilmeleri için metot etüdü ve zaman etüdü tekniklerini kullanarak iş süreçlerini analiz etme becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: |
İş Etüdü Kavramı, İş Etüdü ve Verimlilik, Metot Etüdü ve Kayıt teknikleri, Yerleşim Düzeni, Malzeme Akımı ve Devinimi, İşçilerin Hareketleri ve Şemalar, Hareket Ekonomisi İlkeleri, En küçük Hareket etüdü, İş Ölçümü, Zaman Etüdü, Standart Zaman Hesapları, İş Örneklemesi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Metot etüdü yöntemlerini bilir. |
Verimlilik kavramını ve verimliliği artırma alanlarını bilir. |
İş süreçlerinin öğelerini belirleyerek şemalara ve diyagramlara kaydedebilir. |
İş süreçlerinin öğelerini eleştirel bir gözle analiz eder. |
İş süreçlerini yeniden düzenler. |
Zaman etüdü, İş örneklemesi, Grup zamanlama tekniklerini bilir ve uygular. |
Önceden belirlenmiş zaman etüt sistemlerini uygular. |
Makine işlem zamanlarını formüllerle hesaplayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
İş Etüdü ve Verimlilik ile İlgili Kavramlar |
Sözlü Anlatım |
2 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
İş Kapsamının ve Etken Olmayan Sürenin Azaltılması |
Sözlü Anlatım |
3 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
İş Etüdünde İnsan Etmeni |
Sözlü Anlatım |
4 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Metod Etütü ve İşlerin Seçimi |
Sözlü Anlatım |
5 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Süreç ve İş Akımı Şemaları |
Sözlü Anlatım |
6 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Şemalara Işlerin Kaydedilmesi, Incelenmesi ve Geliştirilmesi |
Sözlü Anlatım |
7 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Malzeme Akımı ve Devinimi (Manipülasyonu) |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Yerleşim Düzeni ve Işçi, Malzeme Hareketleri |
Sözlü Anlatım |
10 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
İp Diyagramı, Çoklu Etkinlik Şeması, Gezi Şeması |
Sözlü Anlatım |
11 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Hareket Ekonomisi Ilkeleri ve En Küçük Hareket Etüdü, Iki El Süreç Şeması, Simo Şeması |
Sözlü Anlatım |
12 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Diğer Kayıt Teknikleri ve Yeni Yöntemin Tanımlanması, Yerleştirilmesi, Sürdürülmesi |
Sözlü Anlatım |
13 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
İş Ölçümü (Zaman Etüdü): Teknikleri, Araçları |
Sözlü Anlatım |
14 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Derecelendirme ve Zaman Standartlarının Saptanması |
Sözlü Anlatım |
15 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Diğer İş Ölçümü Teknikleri |
Sözlü Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
İş Etüdü, Uluslararası Çalışma Örgütü-İLO- MPM Yayın No: 29. 6. Basım, 2004. |
İş Etüdü, Emin Kahya, Osmangazi Üniversitesi Yayınları, 2011. |
İş Etüdü, Mustafa Kurt ve Metin Dağdeviren, Gazi Kitabevi, 2003. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gain sufficient knowledge in Mathematics, Science and Industrial Engineering.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes and evaluates existing application areas in the field of Industrial Engineering and develops applications for their solutions.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes a system, the components of that system, the process of that system, and designs the system by examining it in line with realistic constraints and goals.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Gains the ability to model and solve engineering problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies the problems that may be encountered in the field of industrial engineering and acquires the ability to choose and apply the appropriate method to be used in problem solving.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Selects and uses technical tools necessary for industrial engineering applications; uses information technologies effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Designs experiments, conducts experiments, collects data, analyzes and interprets the results to examine problems in the field of industrial engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains the ability to work effectively within a team.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Works effectively individually and takes responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Accesses the necessary information for a determined problem and searches for resources for this purpose.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Has the ability to follow all developments in the field of industrial engineering and constantly renew itself.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains oral and written communication skills and speaks at least one foreign language.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has awareness of professional and ethical responsibility.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Has knowledge about the universal and social effects of industrial engineering applications and reaches solutions by being aware of the importance of an innovative approach in solving engineering problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
10 |
10 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
TOPLAM |
35 |
0 |
104 |
|
Genel Toplam |
104 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|