TR EN

TÜRK DİLİ II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TD102 TÜRK DİLİ II 2 2 2 2

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ORKUN ÖZSAVANER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Türk dilinin özelliklerini, işleyiş kurallarını sezdirmek, örnekleriyle göstermek; Öğrencilerin yazılı ve sözlü metinler aracılığıyla sözvarlığını geliştirmek; yazım (imlâ) kurallarına uyma, noktalama işaretlerini yerli yerinde kullanma alışkanlığı kazandırmak; kitap okuma alışkanlığı edindirmek; bilimsel, eleştirel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı, yapıcı düşünme alışkanlığı kazandırmak.
İçerik: Cümle Çeşitleri; Anlatım Bozuklukları; Paragraf; Anlatım Biçimleri; Yazılı Anlatım Türleri; Sözlü Anlatım Türleri; Yazım Kuralları ve Noktalama İşaretleri

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Türkçeyi doğru ve güzel kullanır.
Bilimsel, eleştirel, yaratıcı ve yapıcı düşünme niteliklerine sahiptir.
Okunan metinleri yorumlayarak metinle ilgili fikirlerini yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
Yazım kurallarını kavrar, noktalama işaretlerini etkin bir şekilde kullanır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Cümle Çeşitleri -
2 - Cümle Çeşitleri -
3 - Paragraf ve Paragrafta Ana Düşünce -
4 - Anlatım Biçimleri -
5 - Anlatım Bozuklukları -
6 - Anlatım Bozuklukları -
7 - Yazılı Anlatım Türleri (Yazışmalar) -
8 - ARA SINAV -
9 - Yazılı Anlatım Türleri (Düşünce Değeri Olan Yazılar) -
10 - Sözlü Anlatım Türleri -
11 - Sözlü Anlatım Türleri -
12 - Atasözleri ve Deyimler -
13 - Atasözleri ve Deyimler -
14 - Yazım Kuralları ve Uygulamalar -
15 - Noktalama İşaretleri ve Uygulamalar -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Yükseköğretim Öğrencileri İçin Türk Dili,İsmail AKSARAYLI, Manisa 2011 Ders kitabı, yardımcı kitap ve diğer kaynaklar.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Recognize the components of the material used in aircraft.
0
2
Aircraft mechanical and electrical systems / components recognize the working principles.
0
3
Knows characteristics and the impact on the atmosphere and changes in atmospheric air.
0
4
Recognizes airline documents used for aircraft maintenance and navigation.
0
5
The formation of the lift in aircraft flight and knows the theory.
0
6
Located in piston-engined aircraft will have information about propellers.
0
7
Have knowledge about maintenance of gas turbines and reciprocating engine aircraft.
0
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aviation-related basic principles, rules and laws to know, understand and apply.
0
2
Fundamental scientific issues to know, interpret and use as needed.
0
3
Know the basic issues related to the manufacture of aircraft and apply.
0
4
Related to aircraft manufacturing team, recognition and use of tools and machinery.
0
5
Know the basic issues related to aircraft maintenance and repair and apply.
0
6
In terms of aircraft maintenance and repair knows the human factor and error prevention methods.
0
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Data collected in the evaluation and interpretation of fault and has knowledge in aircraft maintenance.
0
2
Know about the standards in the maintenance and repair of aircraft and has the ability to apply.
0
3
About the aircraft encountered a fault condition can be assessed and solutions according to the manual.
0
4
Know the location and operation of an aircraft cockpit display.
0
5
Aircraft-air, air-to-ground communication method knows and systems.
0
6
Recognize materials used in aircraft.
0
7
Used in aircraft instrument / tool and knows merge elements.
0
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To do research, prepare reports and to make a presentation.
0
2
Of all types of mechanical and electronic problems that may occur in an aircraft shall determine the objective and subjective, definitions and reports.
0
3
Aircraft maintenance, technological tools for repair and testing (measurement, and control instruments testers) use.
0
4
Instruments used in aircraft maintenance and repair teams available.
0
5
Know combining elements used in aircraft and apply it.
0
6
Propeller maintenance, operation, storage and protection of know-related applications.
0
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aircraft-related knowledge and skills, technological advances also tells people and groups that serve to clearly and teamwork.
2
2
Identifies issues related to unforeseen work related to aircraft and look for solutions.
2
3
Team workers have the knowledge and skills to carry out activities within the area of ​​responsibility.
2
4
Technically gain proficiency in their original thinking.
2
5
Know basic scientific issues, has the ability to interpret and use them as needed.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Engine types and aircraft used in the operation, knows the principles and engine parts.
2
2
Aircraft, systems and sub-systems functions and working principles have knowledge in their fields.
2
3
Using 2D and 3D computer programs related to the profession knows sufficient.
2
4
General computer knowledge will have to use Word, Excel, Power Point programs adequately know.
2
5
To do research, know to prepare reports and make presentations ability.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Effective visual, oral and written communication skills to be able to have.
5
2
The universality of social rights, social justice, quality culture, professional ethics, have sufficient awareness of the preservation of cultural values ​​and the environment.
0
3
Has the analytical thinking and problem solving skills.
0
4
Issues related to the field of occupational safety, health and environmental protection has the knowledge and awareness.
0
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
With basic computer knowledge, has unskilled to use software and hardware required by the profession.
0
2
In accordance with the objectives of the aircraft can repair the fault and has the ability.
0
3
Aircraft maintenance and repair manual for reading, understanding and practical skills has.
0
4
Constantly renews itself with developments in science and technology.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 14 1 14
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 46
Genel Toplam 46
Toplam İş Yükü / 25.5 1,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0